2020-03-16, 08:42
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, vi har skött oss perfekt, förutom att vi borde ha varit betydligt snabbare med att stoppa resor till och från Kina, Italien och Alpområdet.
Och den numera reglerade testningen är den bra tycker du?
Citera
2020-03-16, 08:43
Medlem
Tror ni de kommer sänka taket för folksamlingar denna veckan? Hoppas det, det vore en rimlig och nödvändig insats.
Citera
Medlem
Finansministern ska hålla pressträff kl:09.00 sa de på SVT 1 nyss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Mmm.. tror ni de kommer titta på om man har barn eller inte. En 20 årig man utan barn ställs mot en 40 årig kvinna med mindre barn. Vem väljer de, eller kommer de gå strikt på överlevnadschans? De kan ju iofs inte ha någon koll på om det finns barn eller inte antar jag..

Självklart. Vi som ensamstående män är kanonmat i en triage. Men det är jag så gärna. Ni är alla välkomna!
Citera
2020-03-16, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sluta klaga på regeringen och myndigheter nu.

Möjligt vi hade stora reservlager på 80-talet men det var inte mot virus, utan beräknat mot invasion av 1 miljon ryssar.

Nu får vi ordna nåt med det vi har, och vi måste hjälpas åt.

Det har gnällts och gnälls än i tråden över läget

Men nu är det dags att börja agera istället

Ni som är starka agerar. Ni som är efterblivna och svaga kan sitta kvar här och gnälla.
Först måste såna som du frivilligt lägga dej ned bakom lås och bom då det redan finns för många snackande idioter som du att försörja och ingenting kommer tillbaks. Då kommer gott folk att vakna.
Citera
2020-03-16, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelblom78
Sant! Men om det utvecklas till bakteriell lunginflammation behövs antibiotika.
Ja, användaren jag svarade trodde dock att Covid-19 var bakteriologisk lunginflammation. Han/hon missade att man kan få bakteriell UTÖVER den virala, vilket givetvis suger.
Citera
2020-03-16, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Självklart. Vi som ensamstående män är kanonmat i en triage. Men det är jag så gärna. Ni är alla välkomna!

Nja, tror nog mer att de går strikt på överlevnadschans fast å andra sidan där har väl kvinnor en fördel antar jag.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du kan vara säker på att WHO vet vad Sverige gör. WHO har hela tiden sagt att stänga gränser är ingen åtgärd som löser saker etc.

Länk till det WHO uttalandet
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det handlar om att flacka ned kurvan. Det gör man genom stängda gränser, skolor och karantän.
Desto tidigare desto bättre, då kan dessutom vården hinna ta hand om de svårast sjuka. Vill man ha en fullständigt okontrollerad situation gör man som Sverige.

Tegnell har medvetet satsat alla kort på flockimmunitet. Att man inte testar gör det är omöjligt att få kontroll på smittan.
Problemet är bara att det aldrig har prövats med framgång och vården är inte förberedd. Således kan upp till 60.000 st dö om det här slår fel. I huvudsak gamla och sjuka, men även unga och friska har dött i Kina och Italien.
Virus muterar dessutom som risken för nya vågor är uppenbar.

Inte alldeles självklart att stängda gränser hjälper oss att klara av sjukvården, tvärtom kan det få allvarliga konsekvenser.

Omni citat;

Efter att många EU-länder stängt gränserna har viktiga leveranser av sjukvårdsutrustning inte kommit fram till Sverige, rapporterar TT. Under måndagen väntas EU-kommissionen ge nya direktiv för hur medlemsländerna ska agera kring gränser och handel.

Vi får ju verkligen hoppas att alla EU-länder accepterar kommissionens beslut så att inte stängda gränser blir vårat fall.
Citera
2020-03-16, 08:47
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Instämmer.
Gissningsvis så kommer gränsen snart sänkas men som vanligt är vi sist på bollen av alla.
Man har nu tillämpat "Den svenska modellen på Corona" det betyder i praktiken att inget görs förens det är försent, då kommer svaret från regeringen: "vi gjorde en missbedömning, men nu tar vi nya tag"
Jag undrar hur många i landet som känner en hopplös frustration över regeringens icke agerande.
Citera
2020-03-16, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hon kommer konfiskera alla bankkonton och införa en coronaskatt.

Det vettifan. Antar att de ska sänka löner, pensioner, sjukpenning, sjukersättning anndra inkomster...vi får se. Jag känner på mig att det blir , och med all rätt.
Citera
2020-03-16, 08:49
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Man har nu tillämpat "Den svenska modellen på Corona" det betyder i praktiken att inget görs förens det är försent, då kommer svaret från regeringen: "vi gjorde en missbedömning, men nu tar vi nya tag"
Jag undrar hur många i landet som känner en hopplös frustration över regeringens icke agerande.

De ansvariga är rädda för att göra fel. Men det största felet av alla är just att vara rädd att göra fel och att då agera försent och att likt ett rådjur framför en strålkastare bli förstelnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in