2020-03-16, 08:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Ja ledarna är fullkomligt galna.

De sätter den produktiva och friska befolkningen i karantän

Självklart ska de isolera riskgrupperna istället!!!

För att få stopp på smittan måste alla isoleras så mycket det bara går annars får vi inte stopp på viruset.
Bättre att stoppa så mycket som möjligt en begränsad tid än att låta fler och fler bli sjuka tills samhället tillslut kollapsar, en dyr och långdragen process
Citera
2020-03-16, 08:28
Medlem
Covids avatar
Om Sydkorea anses vara en bra indikator för CFR kan man nu notera att dödstalet kryper uppåt och i skrivande stund är 0.96. Givet att 93 av 8236 är i kritiskt tillstånd kan detta ticka upp till 1.5% i slutändan, vilket då ger oss en ganska tillförlitlig siffra.
Citera
2020-03-16, 08:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi har detta företag i Sverige som arbetar 24/7 nu med att tillverka andningsmasker.
Ace protection i Svenljunga. De levererar till hela världen främst till Europa nu men tusan kan de inte prioritera oss.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tillverkare-av-andningsskydd-kor-sa-det-ryker

Tyskland förbjöd export. Varför gör inte Sverige likaså? Prioritera våra sjukhus i första hand
Citera
2020-03-16, 08:29
Medlem
godhetsapostelns avatar
Jag hade fel. Sverige stängde inte skolorna i helgen utan kör vidare.

Att bromsa smittan är alltså fel taktik i ett land med färre IVA-platser än andra länder.
Jag är dock inte ensam i skamvrån. Där står jag med i princip alla andra länder och organisationer.
Citera
2020-03-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Vet inte om du såg inslaget från Italien i går.. inga luftslussar där direkt 🤣 alla på tältsängar i någon form av tidigare väntrum som det såg ut..

Tänker om man i af skulle kunna organisera något som liknar dagens korttidsvård, där varje sak är 1-4 pers beläggningsgrad samt syrgas kopplat till samtliga. Detta skulle kunna öka överlevande procentuellt i Sverige, även om det såklart inte är det bästa men jag har VÄLDIGT svårt att se att vi ska fixa fram så här många platser på sjukhuset på två månader. Med tanke på vad vi åstadkommit två månader bak i tiden.. det kanske är detta eller inget menar jag.
Jisses. Tältsängar! Nej jag såg inte det inslaget.

Jag tror att om det blir ett RIKTIGT stort utbrott här, så blir det nog iofs tältsängar i sportarenor och nedlagda skolor etc etc men jag hoppas vi slipper det. Hängmattor kanske av gamla filtar. Hoppas vi slipper det säger jag.
Citera
2020-03-16, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Där ska man sortera folket när sjukvården är nära kollapsen. Vilka ska vi låta dö? Vilka ska vi försöka rädda?

Jag tror det blir en relativt enkel match: när platserna är slut då är de slut. Man behöver inte ödsla tid för någon sortering. Den som överlever får tacka sin lyckliga stjärna.

I mitten av april är vi där.

Det enda var och en av oss kan göra att försöka hålla sig så frisk som möjligt och tvätta tassarna. Samt inte låta farmor och farfar handla själva utan leverera mat till dem till dörren.

Det kommer att bli slakt hur vi än gör.
Citera
Medlem
Covids avatar
Det finns ett sådant vaccin? Hade jag ingen aning om…

I så fall borde man genast massvaccinera alla över 50 med detta för att bättre handskas med kommande utbrott. Samt receptbelägga inflammationshämmande.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt, det är därför bra att många äldre är vaccinerade emot bakteriell lunginflammation i Sverige.
Citera
Medlem
petnomis avatar
The Guardian 15 Mar 2020
Storbritanniens koronaviruskris "pågår fram till våren 2021 och kan resultera i 7,9 m på sjukhus"

Exklusivt: Public Health England-dokument sett av Guardian säger att fyra av fem "förväntas" få virus. En NHS-sjuksköterska har ett Coronavirus-testkit på en genomgång av Coronavirus-testplats på en parkeringsplats den 12 mars 2020 i Wolverhampton.
Coronavirus-epidemin i Storbritannien kommer att pågå till nästa vår och kan leda till att 7,9 miljoner människor läggs in på sjukhus. Dokumentet, sett av Guardian, är första gången hälso-chefer som tacklar viruset har medgett att de förväntar sig att det kommer att cirkulera i ytterligare 12 månader och leda till en enorm extra belastning på en redan översträckt NHS. Prof Chris Whitty, regeringens viktigaste medicinska rådgivare, har tidigare beskrivit den siffran som i värsta fall och föreslagit att det verkliga antalet kommer förmodligen visa sig vara mindre än det. Emellertid gör det tydligt att fyra av fem av befolkningen ”förväntas” drabbas av viruset.
Dokumentet säger att: "Så många som 80% av befolkningen förväntas smittas av Covid-19 under de kommande 12 månaderna och upp till 15% (7,9 miljoner människor) kan behöva sjukhusvistelse."

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/15/uk-coronavirus-crisis-to-last-until-spring-2021-and-could-see-79m-hospitalised
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tyskland förbjöd export. Varför gör inte Sverige likaså? Prioritera våra sjukhus i första hand

Precis, borde ju vara det naturliga i detta läge men det kanske inte är jämlikt och rättvist att andra länder hamnar i knipa

ironi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Sverige stänger inte gränserna och förbjuder inte export för att i efterhand kunna kritisera EU och varför dom ska stnga schengen eftersom vår regering inte tycker inte det kommer göra nån skillnad nu.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt, för stängda gränser kan, liksom alla andra åtgärder, bara bromsa en epidemi. När den väl övergått till en pandemi är stängda gränser bara bjäfs som förstör ekonomin. Se på länder som Kazakstan och Israel. Ja, de lyckades bromsa epidemin och vann, kanske två veckor genom stängda gränser och hårda karaktärer. Men nu ökar fallen även där.

Sverige lyckades genom smittspårning bromsa epidemin i några veckor men sedan exploderade det hela. Kom ihåg att Sverige hade 12 bekräftade fall den 29 februari, nu lite mer än 14 dagar senare så har vi, väl över 1000 bekräftade fall. Det enda vi kan hoppas på är att vi lyckas bromsa pandemin något så att sjukvården hinner med. Att stänga gränser när pandemin är ett faktum är blott meningslös politisk fernissa.
Det handlar om att flacka ned kurvan. Det gör man genom stängda gränser, skolor och karantän.
Desto tidigare desto bättre, då kan dessutom vården hinna ta hand om de svårast sjuka. Vill man ha en fullständigt okontrollerad situation gör man som Sverige.
Tegnell har medvetet satsat alla kort på flockimmunitet. Att man inte testar gör det är omöjligt att få kontroll på smittan.
Problemet är bara att det aldrig har prövats med framgång och vården är inte förberedd. Således kan upp till 60.000 st dö om det här slår fel. I huvudsak gamla och sjuka, men även unga och friska har dött i Kina och Italien.
Virus muterar dessutom som risken för nya vågor är uppenbar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
En video som pedagogiskt visar varför man inre ska sätta in en åtgärd för tidigt:
https://youtu.be/nl6tTwxzCi8

Hans "modell" förutsätter att efter karantän så är det plötsligen noll åtgärder som gäller, det är ett fullständigt efterblivet antagande.
Bara för att något förklaras "pedagogiskt" innebär det inte att det är rätt, enbart idioter kan inte genomskåda hans totala avsaknad av tankeförmåga.

Istället kan är det enkelt att argumentera för att smittspråning blir exponentiellt mer värdefullt när smittspridningen avtar och "utrotning" av smittan blir plötsligen mer eller mindre realistiskt. Men nä, det beaktar han inte ens, vilket geni.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-16 kl. 08:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in