2020-03-16, 08:32
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Akademiska inför nu ett Triage-tält.

https://mobile.twitter.com/Akademiska_Nytt/status/1239450970515529730

Triage kommer att bli ett ord som svetsar sig fast i svenskens hippocampus och som kommer att framkalla ångest- och panikkänslor.

Jag antar att urvalet - åtminstone inledningsvis - kommer att att vara strikt åldersbaserat. Men det är inte uteslutet att en och annan läkare kommer att titta i taxeringskalendern också. Eller adelskalendern. Eller rätt partitillhörighet. Eller rätt värdegrund. O.s.v.
Citera
2020-03-16, 08:33
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Har för mig att han fick typ hjärnblödning för ca 10-15 år sedan, kan vara det som hänger kvar som sludder.
Och han är äldre och behöver inte vara så glansig och fin i tv,jämt.

Det var ju tråkigt att höra och kan väl förklara saken. Men hans analyser höll jag knappast med om.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Orkar snart inte bli arg, känner mig nästan gråtfärdig. Vad är det för regering vi har de har haft flera månader på sig att planera, öva och säkra tillgången av skyddskläder samt köpa in respiratorer. De visste att det skulle sprida sig även till Sverige.
De står och ljuger svenska folket rakt i ansiktet när de säger att vi har en god beredskap i landet.

Jag förstår att de inte ville berätta vilken beredskap Sverige hade eftersom den inte fanns alls.
Nu precis i början av utbrottet med bara ett fåtal egentligen som behöver IVA har det redan kraschat, personalen har inte tillräckligt med skyddsmaterial.
Regering och berörda myndigheter har möte om den etiska biten hur prioriteringarna skall vara när det behövs

Jag kan ta att de ljuger om andra saker inför ett val men att blåljuga för oss inför en pandemi där våra och våra närståendes liv står på spel, genom sina lögner och flathet kommer de att ha många människors liv på sina samveten.
Men de visste de detta?

FHM/Tegnell trodde ju aldrig att det skulle sprida sig utanför Kina. Sedan hävdade han att det inte var någon fara att åka till Italien samt att Sverige bara skulle få ströfall.

Det är ju efter FHM/Tegnells bedömningar som regeringen, landstingen samt övriga myndigheter agerat - så klart vi inte är förberedda. Det här skulle ju inte bli något.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Vi har detta företag i Sverige som arbetar 24/7 nu med att tillverka andningsmasker.
Ace protection i Svenljunga. De levererar till hela världen främst till Europa nu men tusan kan de inte prioritera oss.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tillverkare-av-andningsskydd-kor-sa-det-ryker

De verkar försöka prioritera oss och den Tyska sjukvården. Hoppas att svensk sjukvård, i alla fall, får 5000 skyddsmasker därifrån, om dagen.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag hade fel. Sverige stängde inte skolorna i helgen utan kör vidare.

Att bromsa smittan är alltså fel taktik i ett land med färre IVA-platser än andra länder.
Jag är dock inte ensam i skamvrån. Där står jag med i princip alla andra länder och organisationer.

Ja WHO är med dig i skamvrån bland flera. Detta citat från WHO gillade jag.

Speed trumps perfection. The biggest error is to not move

Känns som Sverige gick i den största fällan av alla enligt WHO
Citera
2020-03-16, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Då har du missat bland annat detta inlägg:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Frankrike, över hälften på iva under 60 år.
Holland, över hälften på iva under 50 år
Lombardiet, Italien, 1/3 på iva är mellan 50-64 år.

Nej det har jag inte, och inget av detta säger emot det jag sagt. Högst troligast kommer de yngsta som hamnar på IVA överleva i betydligt högre utsträckning än de som är äldre. I många fall lägger du inte ens en gammal och sjuk person på IVA i respirator i ett sånt här läge p.g.a. att du måste prioritera och det kanske varken är personens eller anhörigas önskan att ta till extraordinära insatser vid hög ålder och komplicerade sjukdomstillstånd.

Unga personer kan också vara sjuka och sköra, by the way. Och under en pandemi är det inte konstigt att unga personer också drabbas. Men covid-19 är inte en sjukdom som främst drabbar unga hårt. Det är uppenbart om man tittar på statistiken. Sen kommer det finnas unga och tidigare helt friska som också drabbas hårt, men de kommer ändå i större utsträckning klara sig än äldre som drabbas hårt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Triage kommer att bli ett ord som svetsar sig fast i svenskens hippocampus och som kommer att framkalla ångest- och panikkänslor.

Jag antar att urvalet - åtminstone inledningsvis - kommer att att vara strikt åldersbaserat. Men det är inte uteslutet att en och annan läkare kommer att titta i taxeringskalendern också. Eller adelskalendern. Eller rätt partitillhörighet. Eller rätt värdegrund. O.s.v.

Här kan du läsa om hur man nedprioriterar vissa patienter. Det gäller visserligen HLR men det ger en hint om hur vi triagerar patienter för livräddande insatser.:

https://www.sls.se/contentassets/90bcc300207d4d09ad133e68f80c7b58/riktlinjer20maj2021.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Det finns ett sådant vaccin? Hade jag ingen aning om…

I så fall borde man genast massvaccinera alla över 50 med detta för att bättre handskas med kommande utbrott. Samt receptbelägga inflammationshämmande.

Det finns två olika sorts sprutor. Alla är redan informerade i Sverige, men vissa är ju emot vaccin...

Äldre får också gratis influenssasprutor - men alla tar ju inte dem i alla fall. Tänk om man skulle drabbas av narkolepsi?

Man inser inte att narkolepsi dör man inte av trots att det är besvärligt, men lunginflammation dör många av årligen bland dem äldre.

Svetsaren beviljade 75millar för info, men jag tror inte budskapet kommer att gå fram ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Informationen har nått ut på alla möjliga språk. Illegala invandrare har mobil de också. De är mycket medvetna om smittan

Vad bra att du har så bra kontakt med illegala invandrare i EU (3-5 miljoner) och vet att de har koll som inte ens vanliga människor har 🙂 👍 Helt plötsligt ska urfattiga skuggmedborgare samarbeta med vården, vilket normala medborgare knappt klarar. Gute reise...
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Tror jag inte. Man kommer först att se till behov. Men vid ett extremt läge så kommer nog unga patienter att prioriteras.
Citera
2020-03-16, 08:36
Medlem
Citat:

Man utför triage varje dag på en vanlig akutmottagning. Inget som resulterar i någon ångest.
Citera
2020-03-16, 08:37
Medlem
Citat:
För att få stopp på smittan måste alla isoleras så mycket det bara går annars får vi inte stopp på viruset.
Bättre att stoppa så mycket som möjligt en begränsad tid än att låta fler och fler bli sjuka tills samhället tillslut kollapsar, en dyr och långdragen process
Men då skjuter du bara problemet framför dig några veckor, det man gör nu är att försöka hålla en lagom takt på smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in