2020-03-16, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att veta antalet smittade med okänd källa är inte något som bidrar så mycket till att minska spridningen.

Skulle tro att en stor andel av de 75 miljonerna kommer användas till mediaköp. Gillar det. Omfattande kampanjer som ska skapa en kultur av att fan inte vistas bland folk om man har symtom.

Nähä. Och vad bidrar mörkläggningen av den informationen till? Jag skulle nog hävda att vetskapen om var samhällssmittan med okänd källa grasserar hjälper icke-smittade att undvika smittade områden.

Nu känns det som om våra myndigheter använder samma recept som mullorna i Iran. Förneka att smittan finns, inte berätta för allmänheten och peka på onda utländska krafter. De kanske tycker att den metoden evidens och fakta, mullorna har ju hållit sig vid makten i decennier, så det borde funka i Sverige också. Fast denna gång träffade skiten fläkten i Iran.
Citera
2020-03-16, 06:13
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Enligt en ny Tysk studie så är smittade mest smittsamma innan de får symptom och första veckan efter. De mätte de virusmängder som producerades i näsan och halsen och det var ungefär 1000 gånger så mycket som vid SARS. Detta förklarar varför COVID19 är så otroligt smittsamt, och lömskt.

Tack för länk. Har haft detta på känn hela tiden, annars hade viruset inte spritt sig så explosionsartat. Detta bestämmer även vårt öde, sjukvården kommer att kollapsa. Nu är det upp till varje hen o familj att ta hand om sig själva.
Citera
2020-03-16, 06:13
Medlem
Citat:
De som dör idag blev smittade för i snitt 14 dagar sedan. För 14 dagar sedan var 88000 smittade, och idag är 6500 döda. Det blir 7.5%, och det är en siffra som bara gäller med tillgång till hög sjukvårdskapacitet ifrån främst Kina. Med lägre sjukvårdskapacitet blir dödligheten högre, någonstans mellan 15-20%.

Hur kan du få det till 2.5%?
De 2,5 procenten kommer från den Kinesiska studien jag läste. Den var gjord i en kohort om c:a tvåtusen patienter.

Men som jag skrev jag uttalar mig INTE bestämt om letaliteten.

Den kan kanske visa sig bli tio procent den kan till och med bli högr men ingen vet ju säkert förrän efter epidemin. Det har jag nog skrivit tio gånger i tråden redan

Sedan kan man ha mer eller mindre insiktsfulla uppskattningar. Men att någon VET exakt hur stor letaliteten är tror jag inte på.

EDIT: Här är en artikel från The Lancet där man reder ut det där.

(The full denominator etc. etc. . . Kunde inte kopiera på telefonen. )
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Här refereras en annan, nyare studie på en kohort om 72000 patienter. Även där kommer man fram till ett CFR strax under tre procent.
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate
Senast redigerad av NurseRatched 2020-03-16 kl. 06:43.
Citera
2020-03-16, 06:16
Medlem
Cabass avatar
Citat:
De som dör idag blev smittade för i snitt 14 dagar sedan. För 14 dagar sedan var 88000 smittade, och idag är 6500 döda. Det blir 7.5%, och det är en siffra som bara gäller med tillgång till hög sjukvårdskapacitet ifrån främst Kina. Med lägre sjukvårdskapacitet blir dödligheten högre, någonstans mellan 15-20%.

Hur kan du få det till 2.5%?

Fast så kan du inte räkna heller. Du kan bara beräkna mot 88000 om du vet att det motsvarar samtliga smittade. 88000 är troligtvis bara toppen av ett isberg, medan de som är döda är en säkrare siffra.
Citera
2020-03-16, 06:17
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
FNs generalsekreterare säger att provtagning ska ökas. Löfven är som åsnan mellan de två hötapparna, Öka provtagning vs mindre provtagning, Stefan kan inte välja så det blir ingen mat (inga åtgärder mot Corona).

Sverige är i ett vakuum. Alla väntar på det första fallet i skolan, sen stängs det. Första fallet på äldreboendet, sen stängs det. Stefan är alltså beredd att offra liv för att följa GD Carlson och Karin Tegmark.

Det är horribelt och cyniskt.

Vi har fall i både skolor och på äldreboende, men det verkar ändå inte leda till några beslut.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/person-pa-aldreboende-i-molndal-smittad-av-coronaviruset-boende-i-karantan
https://www.expressen.se/gt/skola-i-goteborg-stanger-elever-coronasmittade/
Citera
2020-03-16, 06:19
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Tack för länk. Har haft detta på känn hela tiden, annars hade viruset inte spritt sig så explosionsartat. Detta bestämmer även vårt öde, sjukvården kommer att kollapsa. Nu är det upp till varje hen o familj att ta hand om sig själva.

Ja precis. Man kan ju bli smittad bara genom att andas samma luft som någon smittad asymptomatisk har andats verkar det som. Står man nära och pratar med någon som verkar frisk så kan man ändå bli smittad med andra ord.

En nysning vid en konferens smittar alla i rummet, potentiellt. Sånt kan man ju inte försvara sig mot, om man är där.
Citera
2020-03-16, 06:20
Avslutad
En video som pedagogiskt visar varför man inre ska sätta in en åtgärd för tidigt:
https://youtu.be/nl6tTwxzCi8
Citera
2020-03-16, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Det är ju knappt några som åker nu. Det går ofta att hitta en tom vagn nu och det är lite folk på perrongerna.

Det vore bra att starta en twitterkedja där man twittrar ut T-banatåg, t-banestation etc för att låta folk veta om det är trängsel eller om det är tomt eller lite folk. Då kan folk passa på att åka. Skulle hjälpa dem som inte har bil, cykel eller elsparkcykel.
Citera
2020-03-16, 06:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Så här ser "skyddsutrustningen" ut för en del av vårdpersonalen just nu.

https://imgur.com/a/AH6Wsow
Jag fick en liten klump i magen igår, när jag läste en artikel (i AB?) om en ägare av en Beijer-butik som rensade sitt lager på engångshandskar och munskydd och skänkte till Västerås sjukhus - personalen typ grät av tacksamhet..
Citera
2020-03-16, 06:26
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Du är medveten om att virus sprider sig?, fast du får det låta som en 100 % dödlig farsot.

Hur ser dödligheten ut i %?
Hur ser dödligheten ut i %, som inte har haft en underliggande sjukdom?

Modeller av epidemiologer visar att spridningen kan förväntas bli någonstans mellan 40-80% av jordens befolkning inom de närmaste 12 månaderna.

Dödligheten i procent är svårt att uppskatta, men det uppskattas att i länder med välutvecklad sjukvård som inte har brist på respiratorer så är dödligheten cirka 1%. Om tillgång till respiratorer inte finns så beräknas dödligheten bli minst 5%.
Detta betyder att den här sjukdomen är åminstone 10x så dödlig som en vanlig influensa i utvecklade länder. Prognosen för fattigare länder är mycket dyster, och det står utom allt tvivel att covid-19 är den värsta pandemin sedan spanska sjukan.
Citera
2020-03-16, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Resten av världen satsar på social distansering medan USA ordnar kaos på flygplatser

Folk gick ju bananas och hatade på Tegnell för att vininte gjorde såhär?
Citera
2020-03-16, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hemligstämplat. Jag menar allvar så är det. Jämför man med Singapore som lyckats bra med containment trots att 70% av smittan är samhällssmitta och resten importerad, så lägger de ut mycket detaljerad info om de smittade individerna. Sedan finns har de även privata mycket detaljerade kartläggningar på webben.

Här hemma försöker man mörka t o m hur många "samhällssmittade" det finns. En handfull sa FHMs GD på en pressis.

Här singaporeansk myndighetshemsida. Klicka på dashbord och där vidare på case så ser du fylligare uppgifter.

https://www.moh.gov.sg/covid-19

Vi kan inte skydda oss här i Sverige på grund av hemlighållandet.
Tack för informationen. Jag anande kanske att vi blir lurade men innebörden av det du skriver ger vid handen att hela befolkningen medvetet luras i vad som kan vara det värsta utbrottet sedan Spanska sjukan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in