2020-03-16, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Syrgas är nog minsta problemet att få fram.

Om så är fallet borde det gå att avsluta den akuta sjukvården på de 2% som beräknas behöva ”lättare” andningshjälp och hjälp när det peakar. SÅ var börjar vi? 👊🏼 Tror ingen sitter med byggnader och inte vill tjäna en slant, staten borde kunna slänga två mille på renovering per hus, men då är det väl bygglov som ska till 🤪
Citera
2020-03-16, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Orkar snart inte bli arg, känner mig nästan gråtfärdig. Vad är det för regering vi har de har haft flera månader på sig att planera, öva och säkra tillgången av skyddskläder samt köpa in respiratorer. De visste att det skulle sprida sig även till Sverige.
De står och ljuger svenska folket rakt i ansiktet när de säger att vi har en god beredskap i landet.

Jag förstår att de inte ville berätta vilken beredskap Sverige hade eftersom den inte fanns alls.
Nu precis i början av utbrottet med bara ett fåtal egentligen som behöver IVA har det redan kraschat, personalen har inte tillräckligt med skyddsmaterial.
Regering och berörda myndigheter har möte om den etiska biten hur prioriteringarna skall vara när det behövs

Jag kan ta att de ljuger om andra saker inför ett val men att blåljuga för oss inför en pandemi där våra och våra närståendes liv står på spel, genom sina lögner och flathet kommer de att ha många människors liv på sina samveten.

Du har helt missat att MSB och regionerna har beställt massviis av prylar, men när det spreds i europa så satte man stopp och behöll allt själva - trots att Sverige hade betalt för prylarna.
Citera
2020-03-16, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddsaren
Vad tror ni chansen är att skolorna stängs i Stockholm denna vecka? Eller är det helt uteslutet?
Möjligtvis att universitet går över till distansundervisning. Mycket osannolikhet att grundskolorna stänger.
Citera
2020-03-16, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Så, vad är det som krävs?
Det krävs total fokusering på att stoppa viruset. Så länge det sprids i samhället kan ingenting annat fungera normalt, det har nog de flesta redan märkt ganska påtagligt.
Då går man in i ett läge som liknar en krigssituation. Staten med hjälp av exempelvis militär måste se till att få stopp på spridningen, att anskaffa materiel till sjukvården, att se till att hålla igång livsmedelsförsörjningen och infrastrukturen. Det finns en mängd saker som måste göras och det finns inga genvägar, viruset är obevekligt.
Citera
2020-03-16, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
"Det vore bra". Men om du tycker det är en bra idé så varför inte göra handling i saken själv istället för att skriva inlägg och likt någon sosse förvänta dig att någon annan ska göra det?

Undviker t-bana så jag vet inte hur det ser ut där och kan inte ta bilder. Men PK-folk runtomkring mig brukar hacka på mig för att alla lallare inte kan ta bilen. Nej, men de som kan bör göra det.

Men jag kan säga att jag tittade ut från balkongen 6.30 och noterade att det var väldigt få privatbilar ute och körde i centrala Stockholm. Bestämde mig att räkna privata och "proffs"-bilar upp till 20. Resultat 9 privatbilar, 11 proffsbilar bestående av sopåkare, matleveranser, rörmokare, taxi, bussar och liknande. Har inte räknat på trafiken tidigare men med ögonmått så såg det glest ut med privata bilar den tiden.

Noterade också få cyklar, färre än normalt den tiden, och såg bara en elsparkcykel. Har det arbetande folket bestämt sig att stanna hemma? Stockholm är en tjänstemannastad så många kan nog arbeta hemifrån.
Citera
2020-03-16, 07:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Norge testar mera... Nya maskiner, Drivein testning mm

https://www.newsinenglish.no/2020/03/15/new-machines-to-boost-virus-testing/
Citera
2020-03-16, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det krävs total fokusering på att stoppa viruset. Så länge det sprids i samhället kan ingenting annat fungera normalt, det har nog de flesta redan märkt ganska påtagligt.
Då går man in i ett läge som liknar en krigssituation. Staten med hjälp av exempelvis militär måste se till att få stopp på spridningen, att anskaffa materiel till sjukvården, att se till att hålla igång livsmedelsförsörjningen och infrastrukturen. Det finns en mängd saker som måste göras och det finns inga genvägar, viruset är obevekligt.
Hur ska militären stoppa virus? Jag bara undrar . . .
Citera
2020-03-16, 07:13
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Folk gick ju bananas och hatade på Tegnell för att vininte gjorde såhär?

Det är en naturlig reaktion att inte vilja ha smittan och en osäker utgång. Upplever man nonchalans från myndigheterna blir man givetvis förbannad. Och så mörkar det inför sekretess till och med ljuger då blir man heligt förbannad.
Citera
2020-03-16, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Allvarligt talat. Kollade på agenda igår, det funkar ju inte. De har ingen jävla aning, kan vi göra något? Jag vet ex två nedlagda stora byggnader/gamla sjukhus i närområdet. Dessa skulle lätt inhysa 1000 personer. Har Sverige även brist på syrgas? Någon som vet? Vem som helst skulle kunna putsa upp de fallfärdiga byggnaderna på två veckor och sätta i ordning rum så det skulle gå att bedriva icke super kritisk akutvård i. Det skulle lämna plats för sjukhus för de som har behov av respirator osv. Kan snälla, SNÄLLA, Sverige för en gång skull bara lämna den jävla byråkratin åt sidan och bara fixa fysiska platser istället för att stå och ursäkta situationen...

Nej, de har ingen jävla aning... om några veckor kanske det börjar gå upp för dem att strategin att sprida viruset så snabbt och brett som möjligt samtidigt kanske inte är den bästa.

Finns inte en chans att de skulle godkänna sådan byggnader. De utgör ju en sanitär olägenhet... bättre då att stapla personerna i korridorerna på sjukhuset tillsammans med liksäckarna. Mycket bättre enligt Svenska mått mätt.

Sen det sistnämnda... jag vet att du hoppas... men håll inte andan i väntan på att något sånt ska hända... Svensk mjäkighet i sitt esse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
kolla min edit. B K har säkert en fot inne . . .

Ah.. medicinsk gas. Då får de säkert bara göra x-antal om dagen. 😴 Bert borde jobba på det, känns som han själv tyvärr kan behöva en vårdplats inom en framtid 🤧
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Över hälften av coronapatienterna på Frankrikes intensivvårdsavdelningar är under 60 år enligt landets hälsoministerium. 29 nya dödsfall rapporterades i Frankrike under söndagen vilket förde den totala dödssiffran till 127. Över 5 400 personer har smittats.

-Expressen

Det är ju skrämmande.

Väl egentligen inte mer än tidigare. Bara gamla och redan sjuka kunde dö. De är människor de med. Men då var det mer lugnt läge. Nu när folk fattar att även unga kan dö då blir det kris.

Österrike förbjuder sammankomster med fler än 5 pers. Vi i Sverige har fortsatt 500 pers som gräns. Vi får nog snabba på här.
Citera
2020-03-16, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur ska militären stoppa virus? Jag bara undrar . . .

Sverige har två sjukvårdskompanier - två fältsjukhus om jag förstått rätt. Ett kan sättas in ganska omgående. Thats it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in