2020-03-16, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Tycker du det här ger en fingervisning om dödlighet?

https://www.foxnews.com/us/cruise-ship-data-helps-reveal-coronavirus-death-rate-researchers
Nja jag har varit försiktig med att uttala mig om letaliteten på det här tidiga stadiet.

En av de få kliniska rapporter, från Kina, talar om en dödlighet på 2,5 procent.

Men som sagt; Säkra siffror måste vi nog vänta på.

Det kan vara mycket högre än 2,5 procent men även under eftersom alla smittade kanske inte är rapporterade.

Den som lever får se.
Citera
2020-03-16, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
BREAKING NEWS screening personalen uppges C-19 smittade köerna och smittan ökar lavinartat.

Resten av världen satsar på social distansering medan USA ordnar kaos på flygplatser
Citera
2020-03-16, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Du har inte fattat nånting.
Viruset slutar inte bara spridas.

Du är medveten om att virus sprider sig?, fast du får det låta som en 100 % dödlig farsot.

Hur ser dödligheten ut i %?
Hur ser dödligheten ut i %, som inte har haft en underliggande sjukdom?
Citera
2020-03-16, 05:56
Medlem
NeoVains avatar
Enligt en ny Tysk studie så är smittade mest smittsamma innan de får symptom och första veckan efter. De mätte de virusmängder som producerades i näsan och halsen och det var ungefär 1000 gånger så mycket som vid SARS. Detta förklarar varför COVID19 är så otroligt smittsamt, och lömskt.

https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-most-contagious-before-during-first-week-symptoms

Citat:
People infected with the SARS-CoV-2 virus, which causes the disease, may test positive for the virus both before and after they have symptoms. But a new study of nine people who contracted the virus in Germany suggests that people are mainly contagious before they have symptoms and in the first week of the disease.
Senast redigerad av NeoVain 2020-03-16 kl. 06:16.
Citera
2020-03-16, 05:57
Medlem
kredos avatar
Vem har gjort uppköp av all skyddsutrustmig world wide här nere i S.A lyckades till slut hitta ett 50-pack N-95.
Citera
2020-03-16, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Går naturligtvis inte att stoppa corona nu. Inte nånstans, d va kört i december när kinesen försökte mörka. Som tur är så är det hyfsat ofarligt. Den stora faran ligger i människans irrationella rädsla och speciellt för svenskar som i sin skyddade verkstad med lattemjölk och sojabönor mitt i allt måste läsa om ond bråd död. Herrejistanes, nänä det går minsann inte an. Hursom det är lugnt, lita på mig

Covid är potentiellt livsfarligt och beror på sjukvårdens resurser.

Covid måste stoppas vilket är möjligt.
Citera
2020-03-16, 05:59
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Så om 368 pers dog i Italien igår av corona, hur många dog då samtidigt i influensa?

Ett scenario att stor del av italienska befolkning äen fått smittan är siffran väldigt låg
Citera
2020-03-16, 06:01
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja jag har varit försiktig med att uttala mig om letaliteten på det här tidiga stadiet.

En av de få kliniska rapporter, från Kina, talar om en dödlighet på 2,5 procent.

Men som sagt; Säkra siffror måste vi nog vänta på.

Det kan vara mycket högre än 2,5 procent men även under eftersom alla smittade kanske inte är rapporterade.

Den som lever får se.

De som dör idag blev smittade för i snitt 14 dagar sedan. För 14 dagar sedan var 88000 smittade, och idag är 6500 döda. Det blir 7.5%, och det är en siffra som bara gäller med tillgång till hög sjukvårdskapacitet ifrån främst Kina. Med lägre sjukvårdskapacitet blir dödligheten högre, någonstans mellan 15-20%.

Hur kan du få det till 2.5%?
Citera
2020-03-16, 06:01
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Er det som står her feil, da? Her står det at man har gradvis insjuknande ved covid-19.
https://e.cdn-expressen.se/images/24/aa/24aad1e881674c8881c8b068335003d5/annan/640@60.jpg
Ja, kanske hade jag fel där. Rätt är nog allmänt krasslig -- plötslig försämring. Det är så nytt så ingen vet väl ännu riktigt hur förloppet ser ut. Jag tycker det är förvånansvärt dåligt med rapportering kring hur sjukdomen ter sig, vilka som smittats, hur dessa vårdas etc.
Citera
2020-03-16, 06:06
Medlem
FNs generalsekreterare säger att provtagning ska ökas. Löfven är som åsnan mellan de två hötapparna, Öka provtagning vs mindre provtagning, Stefan kan inte välja så det blir ingen mat (inga åtgärder mot Corona).

Sverige är i ett vakuum. Alla väntar på det första fallet i skolan, sen stängs det. Första fallet på äldreboendet, sen stängs det. Stefan är alltså beredd att offra liv för att följa GD Carlson och Karin Tegmark.

Det är horribelt och cyniskt.
Senast redigerad av Luddewolsson 2020-03-16 kl. 06:09.
Citera
2020-03-16, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Håller mina hemma.

Jag tänker att mycket kommer att hända denna vecka. Kanske blir smittutbrott på någon skola? Riksdagen? Om man kan så stanna hemma dessa kritiska veckor.
Citera
2020-03-16, 06:11
Bannlyst
Så här ser "skyddsutrustningen" ut för en del av vårdpersonalen just nu.

https://imgur.com/a/AH6Wsow
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in