Citat:
Tragiskt. Vill ändå hävda att det mer eller mindre är ingen eller ytterst fåtal som hävdat att det BARA är äldre som drabbas allvarligt av COVID-19 utan snarare att det relativt sett är en bra mycket lägre risk att behöva intensivvårdas som ung.
I princip kan ju detta appliceras på alla sjukdomar och risker i samhället, inte fan går vanliga 20-åringar runt och oroar sig för vanliga sjukdomar(T.ex. prostatacancer, ALS och Demens)som främst drabbar den äldre befolkningen även fast det finns en minimal risk att en person utanför de signifikanta åldersgrupperna i incidenskurvan drabbas. Inte för att dessa sjukdomar har något med denna att göra i en medicinsk kontext utan jag jämför detta endast med kritiken som här riktas mot yngre som ej oroar sig för att själva drabbas utav sjukdomen.
Självfallet är det viktigt att alla tar detta på allvar och minimerar smittspridningen men att dra upp enstaka fall(som just uppmärksammas på grund av dess UNIKA karaktär), utan att ställa det i rimlig proportion mot antalet smittade och sedermera dra en slutsats utav det, blir inget bra alls.
I princip kan ju detta appliceras på alla sjukdomar och risker i samhället, inte fan går vanliga 20-åringar runt och oroar sig för vanliga sjukdomar(T.ex. prostatacancer, ALS och Demens)som främst drabbar den äldre befolkningen även fast det finns en minimal risk att en person utanför de signifikanta åldersgrupperna i incidenskurvan drabbas. Inte för att dessa sjukdomar har något med denna att göra i en medicinsk kontext utan jag jämför detta endast med kritiken som här riktas mot yngre som ej oroar sig för att själva drabbas utav sjukdomen.
Självfallet är det viktigt att alla tar detta på allvar och minimerar smittspridningen men att dra upp enstaka fall(som just uppmärksammas på grund av dess UNIKA karaktär), utan att ställa det i rimlig proportion mot antalet smittade och sedermera dra en slutsats utav det, blir inget bra alls.
Åjo, att det bara är äldre och multisjuka har rabblats som ett mantra i tråden. Vet inte men det kan vara ett sätt att lugna sig själv.
Att det drabbar en 16 åring så här hårt tror jag är väldigt sällsynt men det är många under 50 som drabbas hårt speciellt män. Kommer inte ihåg vilket europeiskt land det var som sa att 50% av de som vårdas på intensiven var under 50 år. Det skulle slå hårt mot länderna om flera i åldern 35-60 år skulle dö eller drabba av allvarliga men av sjukdomen. I denna åldersgrupp har vi den största erfarenheten och kompetensen i länderna, vi skulle förlora viktig spetskompetens.
Sedan är det mycket bättre prognos för en 40 äring att överleva än vad det är för en som är 70 år.
Tycker att det är väldigt bra att det framkommer att många yngre också drabbas hårt. Min motivering till det är inte att skrämmas utan att även de yngre måste förstå att det är inte att leva sitt liv som vanligt utan alla måste tänka på hur man bäst skyddar sig själv och sina medmänniskor.
Även unga som drabbas men inte behöver intensivvård löper risken att resten av sitt liv få leva med skador på lungorna och sterilitet (män) vilket är synnerligen tragiskt.