2020-03-16, 03:30
Medlem
Skidlifts avatar
Jag tror att dödligheten för korona är mycket lägre än vanlig influensa
Citera
2020-03-16, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Blir inte riktigt klok på det här, men såvitt jag förstår så vet man inte exakt vilka antikroppar som är effektiva mot Covid-19 viruset, så man tar rubbet hos en person som har tillfrisknat från Covid-19, det har gjort vederbörande virusfri, så något finns i plasman, allt skickas in i den sjuke som då förväntas bekämpa viruset, oklart vilka antikroppar, är det principiellt så det fungerar?

Citat;

The other advantage of this approach is that researchers don’t need to figure out which antibodies work best at fighting off the novel coronavirus. They basically import the entire disease-fighting army of antibodies from patients whose bodies have already won. The antibodies in TAK-888 will be more narrowly selected to target coronavirus than those in garden variety IVIG.
Ja ditt antagande är nog riktigt, vad jag förstår så utnyttjar man det faktum att antikroppar mot ett visst smittämne, tillväxer till enorma antal mot just det smittämnet.

Man räknar helt enkelt med att det finns ett stort antal antikroppar mot SARS-CoV-2 hos dem som tillfrisknat.

Men det är bara en del av immuniteten, den utgörs främst av T-minnesceller cd8 och av cd4- celler.

Hur det är med dessa mot SARS-CoV-2 är för tidigt att säga men för kusinen SARS-CoV-1 hittade man sådana celler efter sex år ho patienter, vill jag minnas.

Ska se om jag hittar artikeln. Isf citerar jag dig igen med en länk.
Citera
Medlem
Covids avatar
Så om 368 pers dog i Italien igår av corona, hur många dog då samtidigt i influensa?

Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Jag tror att dödligheten för korona är mycket lägre än vanlig influensa
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Jobbar ni i morgon eller sitter ni i karantänen?

Karantän. Jobbar hemifrån. har inga planer på att handla mat på en månad, eller mer.
Citera
2020-03-16, 03:32
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Håll inte på med mobilen ute
Vänta till hemma med rena händer

Håll avstånd till människor de kan nysa och jag menar allvar Alla borde hålla avstånd
Umgås inte nära om ni inte behöver och bor med barn Lär barnen
Citera
2020-03-16, 03:33
Medlem
ningudos avatar
https://talkingpointsmemo.com/muckraker/covid-first-er-doctor-transmission-washington-new-jersey

Två amerikanska läkare smittade, en kritiskt sjuk. Mycket tyder på Usa går mot en hemsk utveckling. Jag har tidigare förutspått att USA kommer få flest döda
Citera
2020-03-16, 03:33
Medlem
Citat:
03:12 NEW YORK STENGER BARER OG RESTAURANTER

01:31 NEW YORK STENGER OFFENTLIGE SKOLER
https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/193957
.
Citera
2020-03-16, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Tack men tråden är för lång för att hitta den men du kanske vet var den är?

Citat:
Blir inte riktigt klok på det här, men såvitt jag förstår så vet man inte exakt vilka antikroppar som är effektiva mot Covid-19 viruset, så man tar rubbet hos en person som har tillfrisknat från Covid-19, det har gjort vederbörande virusfri, så något finns i plasman, allt skickas in i den sjuke som då förväntas bekämpa viruset, oklart vilka antikroppar, är det principiellt så det fungerar?

Citat;

The other advantage of this approach is that researchers don’t need to figure out which antibodies work best at fighting off the novel coronavirus. They basically import the entire disease-fighting army of antibodies from patients whose bodies have already won. The antibodies in TAK-888 will be more narrowly selected to target coronavirus than those in garden variety IVIG.

Här finns en studie där man hittat T-minnesceller hela sex år efter infektion av SARS CoV-1.

Vi får hoppas att våra immunceller är lika bra mot si yngre kusin:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4125530/

EDITet var inte den här studien jag täkte på men dena är nyare.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-03-16 kl. 03:40.
Citera
2020-03-16, 03:36
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Jodå, snabb googling, och professorn i det här fallet bör ju grunda sitt svar i någon form av känd kunskap, går säkert att leta fram om man orkar(påminn mig imorgon så ska jag se om det finns studier), dock en stark indikation på att människa kan utveckla immunitet mot coronavirus, vad gäller föekylningsvirus några år.

Netdoktor citat;

Anders Sönnerborg
professor i infektionssjukdomar på Karolinska institutet

Besvarad: 2020-03-06

Svar:
Om det finns sk korsimmunitet mellan olika coronavirus hos människa är inte studerat med MERS, SARS och COVID 19. Med andra ord: vi vet inte. För vanliga enkla förkylnings-coronavirus så brukar immunitet avta efter några år vilket kan bero på att viruset ändrar sig. Det finns ingen korsimmunitet mot influensa alls.

Tack, du får gärna skicka mig ett pm i morgon, hade hoppats på något om SARS helst, det är väl det mest liknande coronaviruset. Hade ju varit hoppfullt ifall det funnits något som kan stödja det sambandet.
Citera
2020-03-16, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Sagt det förr, men jag tror ärligt inte Kina är klar med corona på långa vägar. Och det är därför jag tycker det är så vanskligt att det upprepat är personer som kommer in och säger att man är alarmist för man uppmanar till försiktighet, vi vet väldigt lite om detta ännu och det utbrott vi haft i europa pekar på katastrof, spanien och frankrike har tendenser till samma utveckling. men konstigt nog är tyskland, sverige, danmark och norge lite avvikande just nu, men det kanske bara är en tillfällighet kanske något som gör att replikationstakten är långsammare i i vårt klimat av någon anledning eller så är det ingen skillnad alls och det lär vi först få signaler om kommande eller nästkommande vecka.

Men det är åt helvete för tidigt att släppa guarden nu.

Ja är farten i spridningen, 59 dar har det gått nu sen tråden startades. Och det går rykten om att det tar 14-21 dar innan man bli svårt sjuk från när man blev utsatt av smitta...
paniken i Sverige smäller nog till vilken timme som helst nu. HERREGUD! Man glömmer ibland bort att vi styrs av ett gäng psykopater..
Angående spridningen så kommer det märkas att det är många som är sjuka vilken dag som helst nu.
Citera
2020-03-16, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Tror är ett ord man absolut vill undvika när det gäller befolkningens överlevnad.

Flock immunitet är rysk roulette med befolkningen enligt mig. Vidare blir sjukvården överbelastad så stiger dödligheten och även yngre kan få lugninflammation som räknas som mild symptom. Vidare som sagt i nederländerna mer än hälften under femtio år som är på intensivvård.

Sverige har minst vårdbäddar i hela Europa inom OECD. Om sjukvården blir överbelastad med detta flockimmunitet experiment så går det åt helvetet. Vidare inte säkert att det ens går att få immunitet som håller länge. Nej, Sverige går tvärt emot WHO vilket kan vara ett ödesdigert misstag.

Det har fungerat historiskt och det kommer fungera nu också om vi inte klantar oss (som i Italien där helt fel målgrupp exponerats). Jag vet inte hur snabbt viruset sprider sig men på 4 månader kan detta vara grejat i Sverige. Flockimmunitet kommer att uppnås oavsett vad, men den strategin Annika förespråkar går fortast.
Citera
2020-03-16, 03:43
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Som en parantes i sammanhanget, förkylningsvirusen i Corona-stammen ger definitivt en vettig immunitet. Däremot delar jag din bild av att detta tilltag är riskabelt.

Samtidigt är det en aerosolburen smitta med R0 runt 3. Vad är egentligen alternativen i detta läget?

Tjaa jag är ju ingen expert men alla alternativ som kan få spridningen att plana ut. Flockimmunitet har absolut sina fördelar men klarar sjukvården att hantera den spridningen. Det kommer ju alarmerande berättelser om att de inte ens nu har material och liknande. Patienter som läggs in på oskyddade avdelningar och personal som smittas och måste tas ur tjänst.

Om vi hade fler sjukhusplatser och tillräcklig vård hade jag varit mer positiv till ett sånt försök. I dagens läge vet jag inte om det kostar mer än det smakar.

Min tro är att oavsett hur man hanterar den här situationen så blir det är jäkligt dyrköpt erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in