Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Blir inte riktigt klok på det här, men såvitt jag förstår så vet man inte exakt vilka antikroppar som är effektiva mot Covid-19 viruset, så man tar rubbet hos en person som har tillfrisknat från Covid-19, det har gjort vederbörande virusfri, så något finns i plasman, allt skickas in i den sjuke som då förväntas bekämpa viruset, oklart vilka antikroppar, är det principiellt så det fungerar?
Citat;
The other advantage of this approach is that researchers don’t need to figure out which antibodies work best at fighting off the novel coronavirus. They basically import the entire disease-fighting army of antibodies from patients whose bodies have already won. The antibodies in TAK-888 will be more narrowly selected to target coronavirus than those in garden variety IVIG.
Ja ditt antagande är nog riktigt, vad jag förstår så utnyttjar man det faktum att antikroppar mot ett visst smittämne, tillväxer till enorma antal mot just det smittämnet.
Man räknar helt enkelt med att det finns ett stort antal antikroppar mot SARS-CoV-2 hos dem som tillfrisknat.
Men det är bara en del av immuniteten, den utgörs främst av T-minnesceller cd8 och av cd4- celler.
Hur det är med dessa mot SARS-CoV-2 är för tidigt att säga men för kusinen SARS-CoV-1 hittade man sådana celler efter sex år ho patienter, vill jag minnas.
Ska se om jag hittar artikeln. Isf citerar jag dig igen med en länk.