2020-03-16, 00:56
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Corona ger lunginflammation. Det är därför man då behöver antibiotika. Förstår du nu? Det finns inte medicin att bekämpa de sjukdomar som corona leder till. Dvs. angrepp på lungorna. Precis som spanska sjukan.

Det är inte en bakteriell lunginflammation man får av SARS-CoV-2, det är en virusskapad lunginflammation, därför hjälper inte antibiotika.
Citera
2020-03-16, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Antibiotika behövs för att motverka bakterietillväxt i de av viruset svårt sargade lungorna. Tur att man preppat med bla antibiotika!

Vilken antibiotika räddar sargade lungor och när måste det sättas in?
Citera
2020-03-16, 00:57
Medlem
SneakyBeakys avatar
Är det någon som kan upplysa mig om vilken information det är som exempelvis Rocklöv använder sig av när han bedömer att vi ligger 2-4 veckor efter Italien? Pluspoäng för länkar.
Citera
2020-03-16, 00:58
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Vem är rankad etta? USA?

Jag har ingen aning men jag tänker mig länder som Japan och Sydkorea är länder med bra beredskap över lag. Ett ständigt hot från Nordkorea, granne med en mäktig aggressiv diktatur, kulturellt och geografiskt isolerade, jordbävningshot, vulkanhot, lavinhot, tsunamihot, kärnvapenhot, pandemihot.
Men jag bara gissar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du utgår från det bästa, men du vet inte heller.

Men det jag vet är att sådana som du har haft fel från stund ett. Sådana som du hävdade att det aldrig skulle nå utanför Kina, att det inte var någon fara att åka till Italien eller låta flygen från Iran landa här dag efter dag. Sådana som du hävdade att Sverige bara skulle drabbas av enstaka fall. Sådana som du hävdade att vår beredskap var god.

... och nu hävdar sådana som du att svensk vård kommer att klara detta utan större problem.

Återvänd du till att läsa WHO-rapporter, så tar vi andra hand om det som kommer.

Det värsta är att jag har läst WHO- rapporterna den användaren du svarade påstår sig ha läst. De säger inte alls vad han påstår att han läst. Han ljuger helt enkelt. Varför har jag ingen aning om.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Coronavirus 'emergency'? Oregon police ask people to stop calling 911 because they ran out of toilet paper
https://www.foxnews.com/us/oregon-police-public-stop-calling-911-toilet-paper
Citera
2020-03-16, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Corona ger lunginflammation. Det är därför man då behöver antibiotika. Förstår du nu? Det finns inte medicin att bekämpa de sjukdomar som corona leder till. Dvs. angrepp på lungorna. Precis som spanska sjukan.
Jag är väl medveten om hur detta fungerar - viruset angriper lungorna direkt, inga bakterier inblandade så ingen antibiotika fungerar.

Däremot har du helt rätt i att det finns resursfrågor - i form av syrgas och respiratorer. Även blinda hönor kan hitta ett korn.

Viruset infekterar cilia-celler och de flesta personers immunförsvar går till effektivt motangrepp, du blir isåfall inte allvarligt sjuk. Det är när immunförsvaret spårar ur som saker snabbt går åt helvete. Det förklarar även organsvikten.

Hursomhelst. Jag vågar påstå att du inte har mycket till aning om vad du pratar om. Och med det tackar jag för mig.
Citera
2020-03-16, 01:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
I USA nu:

CDC: GATHERINGS OVER 50 PEOPLE SHOULD BE POSTPONED FOR 8 WEEKS

Hela Västeuropa verkar ta COVID-19 på ett annat sätt än Sverige! Vi kör 500 för samlingar och Österrike 5 personer. Vilken skillnad!!!
Citera
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker absolut inte det. Känns som rysk roulette och inte direkt vad vi betalar skatt för.

Nej jag är tveksam till det också. Visst om vi har tur med inte alltför många dödsfall och att det faktiskt blir en immunitet, ja då kan det ju vara värt det. Men jag tycker inte att man ska hoppas på tur i det här läget, det finns ju inget som säger att det ens existerar någon immunitet, vi hoppas på en höjd motståndskraft i 3-4 månader. Kontentan av att satsa på flockimmunitet istället för att använda karantän kan ju i värsta fall vara att så många blir smittade i onödan och att det drar iväg med antalet döda.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Därför att USA:s prognos kommer se likadan ut. Varför skulle en sjukdom som är 10-15 ggr dödligare än influensa döda 100 ggr så många? Ej logiskt.

Italien är extremt. Titta på Tyskland, Sverige, Danmark, Norge. Inte alls samma skräckinjagande siffror.

Men hur är det med matten och logiken.
Det är inte bara dödligheten utan antalet som behöver IVA som ökar antalet döda.
Dessutom verkar det som det som om 20-30% som fått virus får bestående skador och nedsatt immunförsvar.
Flera får viruset och igen och då har en större chans att dö.

Dessutom vet vi inte hur farlig den andra vågen kan bli.

Sverige, Danmark och Norge har lägre siffror. Jag håller med och om vi inte får exponentiell tillväxt i antal döda inom 2 veckor så kan vi andas ut. Men vi följer Italien och kan vara där om ca 2 veckor.
Citera
2020-03-16, 01:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ipren, Treo och Voltaren är inte att rekommendera om man får Corona. Å andra sidan säger finnen att det inte finns belägg för att Aspirin skulle vara bättre.

Ska man slippa värktabletterna helt ifall man drabbas – för säkerhets skull?

Gud vad jag hatar sådana här "råd" att överdosering av paracetamol kan vara farligt. Överdosering av vad som helst kan vara farligt.. Till och med vatten kan man överdosera..

Själv skulle jag vilja veta vilken sorts värktabletter - utan att överdosera - vore bäst?
-------------------

”Läkare har konstaterat att massiva mängder av inflammationshämmande läkemedel tagits av särskilt unga som tidigare varit vid god hälsa och nu drabbats allvarligt av covid-19”, skriver tidningen Le Figaro.

”Man bör undvika inflammationshämmande”

Myndigheter och sjukhus i Schweiz gick under söndagen ut med liknande varningar.*
– Man bör undvika inflammationshämmande läkemedel vid covid-19 och enbart ta paracetamol. En färsk studie visar att möss som fått antiinflammatoriska läkemedel förvarar sig sämre mot covid-19, sa Jérôme Pugin vid universitetssjukhuset CHUV i Lausanne till schweiziska nyhetsprogrammet 19.30.
Ipren, Treo och Voltaren är exempel på smärtstillande läkemedel som hämmar inflammation.*
Men Olli Vapalahti, professor vid Helsingfors universitet, säger enligt Hufvudstadsbladet att det inte finns några belägg för att paracetamol skulle vara bättre än ibuprofen mot coronaviruset.

Att överdosera paracetamol kan dessutom vara farligt och leda till skador på levern och njurar.

Bråkar forskarna om att det är bra eller dåligt att störa kroppens försvarsmekanismer på infektionen med diverse läkemedel?

Att sänka febern är högst troligt inte en fördel om man vill bli frisk, vilket nämnda läkemedel tycks göra.
Citera
2020-03-16, 01:01
Medlem
Kinesiska forskare har kartlagt virusets genom och informerat resten av världens forskare. Forskare som har undersökt genomet ser att viruset är väldigt likt SARS-viruset, men att det har fått en sekvens införd från ett annat virus. Detta menar man inte kan ske av sig självt utan har åstadkommits av människor i laboratorier. James Lyons-Weiler är en forskare som undersökt virusets genom, och han menar att det är mer än 99 procents sannolikhet att viruset har skapats i ett laboratorium.

Viruslaboratorium med den högsta riskklassningen (Biosecurity Level 4) är till för att studera världens farligaste sjukdomsframkallande mikroorganismer. Detta för att se om man kan hitta läkemedel och vacciner mot dessa farliga virus och andra mikroorganismer. Men också för att skapa nya virus som är smittsammare och mer dödliga än de virus vi redan känner till och som kan användas i biologisk krigföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in