2020-03-16, 00:40
Medlem
messiasibids avatar
I USA nu:

CDC: GATHERINGS OVER 50 PEOPLE SHOULD BE POSTPONED FOR 8 WEEKS
Citera
2020-03-16, 00:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Ja och mer fysiska hälsningar (kindpussande, kramande etc.) till vardags.
Kramsjuka svenskar? Fylleslag på krogen? Långa och trånga köer?
Lägg ner det där tramset, så jäkla ofysiska är vi väl ändå inte.

I Italien uppmanar man till 1 m säkerhetsavstånd. Vår comfort zone är mindre än den.
Citera
2020-03-16, 00:41
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
...och dessa siffror har du baserat på vad?

Stämmer inte med några andra prognoser som föjer andra länders utveckling.

Experter i USA verkar prata om att covid-19 är mellan 10 till 15 gånger dödligare än säsongsinfluensa. Dock vidtar man just nu fler åtgärder som försvårar smittspridning och folk är i allmänhet mer vakna och kommer att bli ännu mer vakna ju värre situationen blir. Dock finns ingen immunitet och det gör att det kanske smittar lika många som säsongsinfluensan, men tror ej det. 800 människor dör av influensa varje år i Sverige har jag för mig. Att 100.000 kommer att dö 2020, och dessutom innan juli, som en sagt, är helt otänkbart enligt mig.

Edit: vet inte var jag fått siffran 800dödsf./år i Sverige av influensa, men det är några st i alla fall. I Usa runt 50.000.
Senast redigerad av Roskors 2020-03-16 kl. 00:45.
Citera
2020-03-16, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det någon forskning som visar att alla är mottagliga, du få gärna styrka ditt påstående.

Alla är det, eftersom ingen har försvar mot viruset. Det är sedan en slump om du blir smittad, om du inte väljer att distansera dig från folk hemma eller håller avståndet. Det är lite som bilkörning, antingen väljer du att hålla hög hastighet, krockar och har ihjäl folk eller så sänker du farten i ditt liv ett tag och undviker att döda folk med din farkost, eller din kropp som då blir en container för viruset.
Citera
2020-03-16, 00:43
Medlem
Citat:
Derfor kan ebolamedisin virke mot coronavirus.
Eksperimentell behandling gir håp.

Oslo universitetssykehus (OUS) har søkt om å få teste ut en eksperimentell ebolamedisin mot coronaviruset, melder Aftenposten.Medisinen det er snakk om er den ikke-godkjente ebolamedisinen remdesivir.

Det bekrefter Anders Bayer fra kommunikasjonsstaben ved OUS til avisa.

Remdesivir er det legemiddelet som virker mest lovende mot corona så langt, ifølge medisinsk fagdirektør Steinar Madsen ved Statens legemiddelverk.

RNA-virus
- Hvorfor er denne medisinen så lovende?

- Den er lovende fordi den er utviklet for å kunne motvirke flere ulike typer RNA-virus. Coronavirus er et RNA-virus, sier Madsen til Dagbladet.

Preparatet er per i dag ikke godkjent for rutinemessig behandling av noen sykdom.

- Nei, foreløpig er det ikke godkjent som legemiddel i noe land, bekrefter Madsen.

Mens man venter på testresultatene fra bruken av Remdesivir, prøves legemiddelet allerede ut i begrenset omfang på coronasmittede i både Kina og Italia.

- Reell effekt
- Det er bare ett medikament vi tror kan ha reell effekt, og det er remdesivir, sa Bruce Aylward, sa også assisterende direktør i Verdens helseorganisasjon (WHO), tidligere denne uka.

Steinar Madsen mener også det er håp om at den eksperimentelle medisinen kan ha ønsket effekt på pasienter.

- Den er testet ut i menge ulike systemer. Teoretisk sett, skal den kunne virke, men det er foreløpig ikke publisert noen resultater etter testing på pasienter. Basert på betraktninger om hvordan denne medisinen virker, er det håp om at den vil kunne ha effekt mot coronavirus, sier Madsen
https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-kan-ebolamedisin-virke-mot-coronavirus/72252130

Jeg håper at de oppnår ønsket effekt med den medisinen.
Citera
2020-03-16, 00:43
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Han ser ju inte så gammal o sjuk ut.

https://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2020/02/Visselblasande-lakare-dod--stor-ilska-i-Kina/
Nu förbehåller jag mig rätten att sätta på min foliekippa & hävda att dissidenter i Kina tenderar att försvinna lite titt som tätt, i synnerhet i allvarligare lägen såsom dessa.

Däremot så förekommer det ju exempel på yngre personer som avlider till följd av Covid-19.
Det var ju nån kvinna i 30-års åldern i Schweiz som strök med. Mig veterligen så hade hon inga andra åkommor.

Men dom är ju outliers, det går ju inte att förneka.
Citera
2020-03-16, 00:44
Medlem
HGs avatar
Vad jag älskar Norge som nu har bestämt sig för att utvisa alla utlänningar i landet utan uppehållstillstånd med anledning av nationens folkhälsa.

Tänk om Sverige kunde göra en sådan sak vilket vi naturligtvis aldrig kommer att kunna göra eftersom våra politiker är töntar och mesar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kramsjuka svenskar? Fylleslag på krogen? Långa och trånga köer?
Lägg ner det där tramset, så jäkla ofysiska är vi väl ändå inte.

I Italien uppmanar man till 1 m säkerhetsavstånd. Vår comfort zone är mindre än den.

Skulle påstå att vi är mindre fysiskt nära äldre här helt klart. Sen har vi fler singelhushåll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Alla är det, eftersom ingen har försvar mot viruset. Det är sedan en slump om du blir smittad, om du inte väljer att distansera dig från folk hemma eller håller avståndet. Det är lite som bilkörning, antingen väljer du att hålla hög hastighet, krockar och har ihjäl folk eller så sänker du farten i ditt liv ett tag och undviker att döda folk med din farkost, eller din kropp som då blir en container för viruset.
Precis, men man kan alltid bli påkörd bakifrån i kassakön.
Nåt som oroar mig.
Citera
2020-03-16, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Experter i USA verkar prata om att covid-19 är mellan 10 till 15 gånger dödligare än säsongsinfluensa. Dock vidtar man just nu fler åtgärder som försvårar smittspridning och folk är i allmänhet mer vakna och kommer att bli ännu mer vakna ju värre situationen blir. Dock finns ingen immunitet och det gör att det kanske smittar lika många som säsongsinfluensan, men tror ej det. 800 människor dör av influensa varje år i Sverige har jag för mig. Att 100.000 kommer att dö 2020, och dessutom innan juli, som en sagt, är helt otänkbart enligt mig.

Om folk inte tar det här på allvar i tid kan det tyvärr bli så. Ju fler som fattar att corona angriper lungorna vilket kräver intensivvård och/eller antibiotika, desto större chans har var och en att slippa bli den som läkaren måste neka vård. Vi kan helt enkelt dö av "simpel" lunginflammation därför att antibiotikan är restnoterad... så lite kan ett liv vara värt. Vår sjukvård är inte anpassad efter "medeltida" sjukdomsinslag i vår vardag. Ingen nu levande kan redogöra tydligt för hur det var att ha spanska sjukan... man glömmer fort vad som hänt bara för hundra år sedan. Då dog 20-40-åringarna när spanska sjukan återkom andra rundan. Först dog de gamla, i nästa sväng de unga... deras immunförsvar reagerade så häftigt att de dog av det, inom 6-11 dagar enligt wikipedia...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Covid-19 är ingen influensa, det är inte ens en "ovanlig" influensa.

En skillnad är att Covid-19 kan kväva dig (du i princip drunknar av vätska i dina lungor)

Man kan få lunginflammation av "vanlig influensa" också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av btown
Vad menar du? Är det fel att söka information från folk som kanske vet mer om smittan än en själv?
Smittan har en högre dödlighet och man antar att överlevare i vissa fall får bestående men i bl.a lungorna - den tros följa sina föregångare SARS och MERS i det avseendet.

Framförallt, som någon sade, så vet vi inte allt om den här smittan. Man vill vara försiktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in