2020-03-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Bättre försöka hålla ut tills man tagit fram bättre behandling och ev vaccin.

Några år... Lycka till. Folk kommer börja bryta mot karantänreglerna inom en månad.
Citera
Medlem
SvampDamp.s avatar
Hur sjukt är inte det här... Intensivvårdsavdelningarna är snart fulla! Borde man inte stänga ned (i nu lägets) onödiga utvisningar och större köpcentrum, biografer och museum som drar till sig folksamlingar med hög turism? De skiter ju fan inte allting!
Citera
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Medianen åldern
Sverige: 41.2
EU: 42.9
Japan: 47.3
Italien: 45.5
Tyskland: 47.1

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_median_age

Visst är det skillnad men det känns orimligt att det är hela historien. Även om det så klart spelar roll hur fördelningen av gamlingar ser ut.

Sverige har fått in ett stort antal afghanska ynglingar som drar ner snittåldern. Inget som gör mig gladare precis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Du får ju gärna komma med en källa till ditt påstående.. även om det nu är ding ding värld så hjälper det att veta vart du fått dina uppgifter ifrån.

Vet du hur många generationer det har tagit för evolutionen att skapa en motståndskraft mot säsongsinfluensan? Om du drabbas av COVID 19 och det sedan muterar om ett par månader så är du långt ifrån resistent, tvärtom kan du t.om vara försvagad beroende på om sjukdomen tidigare slet på din kropp. Jag sitter på mobilen och har svårt att leta upp det jag läst tidigare, men det finns rapporter om ett fåtal individer som återsmittats, även Kina har rapporterat att antibodies emot COVID19 inte stannar kvar särskilt länge i kroppen, men det tycker jag är lite diffust eftersom att de inte har gått tillräckligt lång tid för att utvärdera.

Hursomhelst är det en väldigt dålig strategi att försöka uppnå någon form av flockimmunitet, inget sådant är garanterat och likt spanska sjukan så kommer detta mutera men om det blir ett farligare virus vet vi inte och i det fallet kan man glömma någon form av immunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Massarbetslösheten på 20-30 % beror på att politiker sätter hälsosamma människor i karantän.

Corona ofarligt för 95 % av befolkningen.
Det är ju skoj att det är ofarligt för 95 % men vi med underliggande kronisk sjukdom tycker inte det är skoj alls
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Medianen åldern
Sverige: 41.2
EU: 42.9
Japan: 47.3
Italien: 45.5
Tyskland: 47.1

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_median_age

Visst är det skillnad men det känns orimligt att det är hela historien. Även om det så klart spelar roll hur fördelningen av gamlingar ser ut.

Hur stor överlevnaden är bland gamlingarna beror helt och hållet på hur mycket vården mäktar med i respektive länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är bara att studera Spanska sjukan för att få se en bild om vad som kommer att hända, svårare är det inte. Två år av Pandemi samt ett stort antal döda. Dock slog Spanska sjukan mot många unga friska. COVID-19 verkar inrikta sig mot äldre, sjuka och svaga.

Dock tror jag också många kommer att dö av "vanliga" sjukdomar som exempelvis cancer och kärlsjukdomar. Det kommer helt enkelt inte att finnas vård för dessa samt att äldre vårdexperter kommer att dö.
Ekonomin kommer nog också att skörda sina offer med fattigdom och svält i världen.

Ett gott råd under dessa tider - för utom handtvätt - vore att försöka hålla sig så frisk som möjligt. Dvs. motionera, äta hälsosamt, försöka banta en del av sina extra kilen, dra ner på alkoholen, inte röka, inte snusa osv.

Jag lyssnade på något "expert" som tror sig veta att USA och Storbritannien kommer att få många dödsoffer just därför att en stor del av populationen är i så dålig kondis. De är kraftigt överviktiga, äter skräpmat, lever på läsk och röker.

De som har en risk för diabetes 2, borde nu om inte tidigare dra ner på sockret och försöka ändra på kroppsformen. Redan 5% bantning kan göra under..
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
UK är kända som framstående inom smittskyddsberedskap och är rankade 2:a i världen av GHS.

Vem är rankad etta? USA?
Citera
Medlem
Jag tror att Spanien, Nederländerna, Tyskland och Österrike kommer klara sig bra.
De har infört stora åtgärder. Min förhoppning är att det håller på att peaka för Italien.
Om 2 månader har det stabiliserat sig för Europa.
Citera
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Man lär ju bli hyfsat handikappad efteråt. Alla inre organ tar mkt stryk. Undrar hur de tänkt att alla ska klara sig ekonomiskt, det kommer bli många livstidssjukskrivna efter det här.
Intressant, källor på att inre organ tar mycket stryk? Det enda jag läst för ett tag sedan är att är att SARS gav i vissa fall uphov till mindre hål i lungor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Nej. Det är betydligt fler drabbade i ett mörkertal som du inte har någon aning om.

Mycket möjligt, men vi kan inte diskutera höftade mörkertal utan får utgå efter siffror i statistiken med förståelse för att de kan och förmodligen är mörkade.
Citera
2020-03-15, 23:40
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Detta är relativt till hur många som blir smittade samtidigt, just nu är 7% av alla drabbade vårdade på intensiv avd. om väldigt många blir smittade på en 4 veckors period så kommer vården att överbelastas väldigt mycket och då ökar givetvis dödligheten också.
Källa på att 7% vårdas på intensiven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in