2020-03-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Ett skräckexempel bland många. Har hört liknande historier bland bekanta inom vården som berättar om människor som stormar in på sjukhus och kräver testning för viruset. Att de själva inte har vidtagit några som helst säkerhetsåtgärder på vägen till sjukhuset är inte viktigt för den vårdsökande. Det är nästan smärtsamt att se hur allt rationellt tänkande försvinner i samband med detta.

Det är bara att se till de fall som inledningsvis kom och som uteslutande var importfall från områden där det fanns god vetskap om att viruset härjade. Trots den informationen så valde många att åka och tog på så vis med sig smittan hem. Men på sikt spelar exempel som dessa inte så stor roll med tanke på att virusets framfart nu inte går att hejda.

Ja, men man blir så arg. Vi vidtog alla säkerhetsåtgärder när vi hade honom på rum för att inte kontaminera och det första han gjorde var att helt nonchalant dra av sig munskyddet. Det är så respektlöst! Respektlöst mot oss som jobbade och utsatte oss själva för risker genom att vara i hans närhet, men respektlöst med tanke på den skyddsutrustning som slösats och för de stackare som riskerar att smittas när han vistas ute.

Ja. Jag har lite svårt att förstå varför man vill åka på semester till ett område där man vet att ett det råder en epidemi men alla verkar inte tänka så.
Citera
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Tittar man på Agenda så inser man att Sveriges beredskap är obefintlig.

De diskuterar om att skilja ut patienter som man inte kommer ge vård. Vart togs allas lika värde tig värde vägen?

När C-19 klingat av kommer det bli en mycket infekterad svekdebatt. Vart tog mina skattepengar vägen.

Vi vet alla vart skattepengarna tog vägen! Humanismen har innefattat enbart de nyinflyttade.
Citera
Medlem
Ibland får jag känslan av att vi drog nitlotten i WHO’s-lotteri. Man behöver fakta och utan okontrollerad smittspridning i något vet man ingenting. Immunitet? Dödlighet? Låt Sverige ge svaren...
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Vanlig lunginflammation är bakteriell, den som COVID-19 ger är viral lunginflammation. Antibiotika hjälper emot vanlig lunginflammation och det finns vaccin. Ej emot viral lunginflammation.

okej jag har en mamma som blev diagnostiserad med lung inflammation hon hostar kraftigt trots antiobiotikan som hon tar kåvepin 1 mg på morgon och kväll . det har gått 4-5 dagar men hostar försvinner inte ? så jag tänkte ifall det är covid 19 ?
hur länge kan man hosta vid normal lung inflammation om man går på antibiotika ?
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Anders Tegnell har fått väldigt obehagliga mail.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/corona-delar-sverige-extremt-mycket-hat/
Citera
2020-03-15, 22:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tegnell idag, det kan redan finnas ett par miljoner smittade i Sverige:

" Något annat som diskuterats flitigt i veckan är Sydkoreas hantering av coronakrisen. De har hyllats som ett föregångsland med större drive in-testning för viruset.
Men det är inte aktuellt i Sverige. Bland annat eftersom det kan röra sig om ”ett par, tre miljoner” svenskar som just nu har någon form av lätta symtom, säger Anders Tegnell."

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/

Om det är ett par miljoner smittade så känns ju smittan rätt harmlös
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witpo
Problemet är inte viruset. Maten i affärerna är slut längt före. Se själva hur det hamstras
Helt sanslöst eller smart. Jag vet inte riktigt hur jag skall tänka om den saken.
Jag har inte bunkrat något. Har inte ens varit i några affärer på några dagar.
Finns väl inget kvar när jag ska handla.
Affärer tjänar mer pengar på några veckor än de tjänar under ett år 😂
Blir det riktigt illa får man väl inte ens gå in i en affär. Igenbommat.
Så illa tror jag inte att det blir.
Om viruset inte muterar sig gång på gång förstås.
Från djur till människa. En mutation. Kanske sedan från människa till djur och ytterligare en mutation och från djur till människa igen. Då är det kört.
Jag är lugn än så länge. Avvaktar, iakttar, kollar allt. Läser allt om virus och mutationer, vaccin och hela skiten.
Ser politikers spel världen över.
Kollar lite andra källor än dem man prisar osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
är det stor skillnad på vanligt lung inflammation och corona lung inflammation
hur ser man skillnaden på corona lung inflammation och vanligt normal lung inflammation ?

Fattar det som att det är vanlig lung inflammation. Viruset öppnar upp för en bakteriell inflammation i lungorna. Kan ha fel. Men det ser de som mild. Sen behöver 20% av de vård.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jovisst, ända tills fabriken brinner upp: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fullt-utvecklad-brand-pa-lilla-edets-bruk

Tro mig, skitpapper och morötter kommer aldrig ta slut.
Citera
Medlem
kuktomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
The Lancet vill bara skrämmas? Tror att du snarare inte har en susning om vad du pratar om. The Lancet är högst trovärdiga. För övrigt nämner de inte en dödlighet på 20% utan ca 5% i Kina och 15% utanför Kina än så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är inte jag som skrev det. Men The Lancet är en hyfsat erkänd tidskrift inom medicin..., så du får väl kontakta dem och klaga...

Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Lancet är faktiskt en högst repekterad journal. Garanterat peer reviewed....

The Lancet är absolut en bra källa men försök att läsa artikeln lite mer noga så kanske ni också fattar vad de försöker säga.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Cecilia Söderberg-Nauclér professor Karolinska Institutet.
"Med det åtgärder vi gör idag är vi chanslösa. Försiktighetsprincipen måste råda med kraftigare åtgärder."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Italien har extremt många dödsfall. Det förklaras med deras gamla befolkning. Världens femte äldsta.

Det låter fullt rimligt!

Men jag insåg precis en sak. Japan har världens äldsta befolkning.
Och deras dödlighet är sanslöst mycket lägre.

Hur?
I Italien lever de som i Rumänien. Många äldre bor ganska tätt med sina yngre familjemedlemar. Italien har väldigt många äldre och mpnga av de lever med yngre individer. Jag var hemna hos mi morsas kompis i Rumänien. Kompisens mamna, barn och barnbarn bodde i samna hus. Och det här var höginkomsttagare ska sägas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in