Citat:
Det är inte så man resonerar mellan FHI och regeringen.Nej, det är det ingen som tror. Däremot är regeringen livrädd för att väljarna ska straffa dem som är ansvariga för beslut som väljarna inte gillar och därför gör man allt för att distansera sig från själva beslutsfattandet och låter FHI och enskilda skolor fatta besluten.
Jag tror inte detta funkar i längden när FHI är så här handlingsförlamat. Förr eller senare måste Löfven visa ledarskap och sparka Anders Tegnell och flytta in hela FHI i Rosenbad, eller i alla fall något som påminner om Anders Borgs offensiva ledarskap under finanskrisen.
Jag tror som sagt på en Anders Borg-nostalgi som gynnar Moderaterna och missgynnar de flesta andra. Kanske vi inte ser det idag men förr eller senare.
Jag tror inte detta funkar i längden när FHI är så här handlingsförlamat. Förr eller senare måste Löfven visa ledarskap och sparka Anders Tegnell och flytta in hela FHI i Rosenbad, eller i alla fall något som påminner om Anders Borgs offensiva ledarskap under finanskrisen.
Jag tror som sagt på en Anders Borg-nostalgi som gynnar Moderaterna och missgynnar de flesta andra. Kanske vi inte ser det idag men förr eller senare.
Att visa skolor stänger pga covid-19 medan andra är öppna beror på att sjukvårdspersonal som jobbar behöver ha ungjävlarna på dagis och inte hos morfar/mormor/farfar/farmor (Alltså de mest sårbara). Samhället skall fortsättningsvis fungera.
Anders Borg är självaste nidbilden för en ogenomtänkt global ekonomi. Alltså drivkraften, bränslet för sars-cov-2 och covid-19 utbrott.
Tycka vad man vill om Anders Tegnell, men de strategier man oftast använder vid virus utbrott är följande (lite förenklat).
1 hermetiskt stänga gränserna (omöjligt).
2. Låta viruset anlända, stoppa flyg mm, men övervakas m h a smittspårning, isolering, behandling osv. Ta utbrottet i omgångar.
3. Total 'anarkoviral' och 100% fri spridning.
Sverige (S) valde alternativ 2, vi har ju fri rörlighet i EU. Men man var usel i informationen till allmänheten, och det är inte bra. Frågan är om Löfven och regeringen själva fattade vad som var på gång?
Men några måste fortsätta att jobba, vården skall fungera. Alltså ta hand om alla de sjuka samt de som tillförs från covid-19 utbrottet Vi valde ju global ekonomi så vad är problemet? Det är väl bara att anställa en 2000 läkare till... Anders Borg är inte lösningen, han är en del av problemet. Covid-19 är en direkt konsekvens av GLOBAL EKONOMI. Både virusets uppkomst och dess spridning.
Tror att rörelserna är marginella med S fortsatt nedåt, med väljare ut mot ytterkanterna. Men små rörelser.
__________________
Senast redigerad av GeneralArmfeldt 2020-03-13 kl. 16:33.
Senast redigerad av GeneralArmfeldt 2020-03-13 kl. 16:33.