2020-03-13, 16:29
  #88165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nej, det är det ingen som tror. Däremot är regeringen livrädd för att väljarna ska straffa dem som är ansvariga för beslut som väljarna inte gillar och därför gör man allt för att distansera sig från själva beslutsfattandet och låter FHI och enskilda skolor fatta besluten.

Jag tror inte detta funkar i längden när FHI är så här handlingsförlamat. Förr eller senare måste Löfven visa ledarskap och sparka Anders Tegnell och flytta in hela FHI i Rosenbad, eller i alla fall något som påminner om Anders Borgs offensiva ledarskap under finanskrisen.

Jag tror som sagt på en Anders Borg-nostalgi som gynnar Moderaterna och missgynnar de flesta andra. Kanske vi inte ser det idag men förr eller senare.
Det är inte så man resonerar mellan FHI och regeringen.

Att visa skolor stänger pga covid-19 medan andra är öppna beror på att sjukvårdspersonal som jobbar behöver ha ungjävlarna på dagis och inte hos morfar/mormor/farfar/farmor (Alltså de mest sårbara). Samhället skall fortsättningsvis fungera.
Anders Borg är självaste nidbilden för en ogenomtänkt global ekonomi. Alltså drivkraften, bränslet för sars-cov-2 och covid-19 utbrott.
Tycka vad man vill om Anders Tegnell, men de strategier man oftast använder vid virus utbrott är följande (lite förenklat).
1 hermetiskt stänga gränserna (omöjligt).
2. Låta viruset anlända, stoppa flyg mm, men övervakas m h a smittspårning, isolering, behandling osv. Ta utbrottet i omgångar.
3. Total 'anarkoviral' och 100% fri spridning.

Sverige (S) valde alternativ 2, vi har ju fri rörlighet i EU. Men man var usel i informationen till allmänheten, och det är inte bra. Frågan är om Löfven och regeringen själva fattade vad som var på gång?
Men några måste fortsätta att jobba, vården skall fungera. Alltså ta hand om alla de sjuka samt de som tillförs från covid-19 utbrottet Vi valde ju global ekonomi så vad är problemet? Det är väl bara att anställa en 2000 läkare till... Anders Borg är inte lösningen, han är en del av problemet. Covid-19 är en direkt konsekvens av GLOBAL EKONOMI. Både virusets uppkomst och dess spridning.

Tror att rörelserna är marginella med S fortsatt nedåt, med väljare ut mot ytterkanterna. Men små rörelser.
__________________
Senast redigerad av GeneralArmfeldt 2020-03-13 kl. 16:33.
2020-03-13, 17:11
  #88166
Medlem
Sifo mars 2020

S 23,8 (+0,2)
V 11,2 (-0,2)
MP 4,0 (-0,2)
M 18,0 (+0,5)
C 8,4 (+0,3)
L 4,1 (-0,3)
KD 6,1 (+0,7)
SD 22,2 (-1,1)

Mandatfördelning: M+KD+SD = 166
JÖK+V: 183
Sifos opinionschef Toivo Sjörén tror dock att vi på sikt kommer att få se förändringar i opinionen på grund av coronakrisen, speciellt om börserna fortsätter att falla och ekonomin försämras.

– Om ekonomin hamnar i fokus skulle det kunna gynna S och M, som har större förtroende hos väljarna på det området än vad andra partier har. SD är betydligt svagare på den punkten, säger han.

Historien visar att regeringspartier som väljarna har förtroende för kan gynnas kraftigt vid kriser och hot utifrån. Så skedde för Moderaterna vid finanskrisen 2008. Efter att den amerikanska investmentbanken Lehman Brothers föll steg väljarstödet för M med hela tio procentenheter på ett halvår.

Strax därefter fick moderatduon Fredrik Reinfeldt och Anders Borg återigen krishantera när europeiska skuldkrisen slog till. Även då växte M i opinionen, den gången åtta procentenheter på ett halvår, vilket ledde fram till partiets bästa valresultat i modern tid i riksdagsvalet 2010.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-03-13 kl. 17:13.
2020-03-13, 17:22
  #88167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sifo mars 2020

S 23,8 (+0,2)
V 11,2 (-0,2)
MP 4,0 (-0,2)
M 18,0 (+0,5)
C 8,4 (+0,3)
L 4,1 (-0,3)
KD 6,1 (+0,7)
SD 22,2 (-1,1)

Mandatfördelning: M+KD+SD = 166
JÖK+V: 183
Sifos opinionschef Toivo Sjörén tror dock att vi på sikt kommer att få se förändringar i opinionen på grund av coronakrisen, speciellt om börserna fortsätter att falla och ekonomin försämras.

– Om ekonomin hamnar i fokus skulle det kunna gynna S och M, som har större förtroende hos väljarna på det området än vad andra partier har. SD är betydligt svagare på den punkten, säger han.

Historien visar att regeringspartier som väljarna har förtroende för kan gynnas kraftigt vid kriser och hot utifrån. Så skedde för Moderaterna vid finanskrisen 2008. Efter att den amerikanska investmentbanken Lehman Brothers föll steg väljarstödet för M med hela tio procentenheter på ett halvår.

Strax därefter fick moderatduon Fredrik Reinfeldt och Anders Borg återigen krishantera när europeiska skuldkrisen slog till. Även då växte M i opinionen, den gången åtta procentenheter på ett halvår, vilket ledde fram till partiets bästa valresultat i modern tid i riksdagsvalet 2010.

Dagens Sifo bekräftar trenden vi haft sedan december att kastrathögern (M+KD) växer på SD:s bekostnad.

I övrigt ett stort djävla sömnpiller.
2020-03-13, 18:03
  #88168
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Dagens Sifo bekräftar trenden vi haft sedan december att kastrathögern (M+KD) växer på SD:s bekostnad.

I övrigt ett stort djävla sömnpiller.

Japp SD tappar nog till kastrathögern pga attacken mot MSM.
2020-03-13, 18:56
  #88169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Japp SD tappar nog till kastrathögern pga attacken mot MSM.

Det kan ha bidragit, men den här trenden har pågått tre månader nu. Och den började ganska exakt efter kaffet med Åkesson. Jag tror det vinnande konceptet som M lyckas locka tillbaka väljare med är kombon ”omlagd migrationspolitik + ok att förhandla med SD”. Det räcker för många. De flesta väljare som befinner sig någonstans i gränslandet mellan M och SD sitter trots allt inte hemma och fantiserar om knätofsar och Karl XII.
__________________
Senast redigerad av UrgleGru 2020-03-13 kl. 19:01.
2020-03-13, 19:13
  #88170
Bannlyst
Ändamålen helgar medlen.

Bra att JÅ snabbt går ut i ett klipp att skolorna bör stängas. Några tusen röster till bara där.
2020-03-13, 19:24
  #88171
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Ändamålen helgar medlen.

Bra att JÅ snabbt går ut i ett klipp att skolorna bör stängas. Några tusen röster till bara där.

Hoppas det, man får vara försiktig med uttalanden under kriser.

Vissa kanske tror att man försöker ragga röster. Samtidigt är de inte heller bra att va helt tyst. Men det är ju helt rätt att agera och sätta press på regeringen, det vi har oppositionen till för.
2020-03-13, 23:37
  #88172
Medlem
HejaFinlands avatar
Nu hamnar SD i medieskugga, media slipper rapportera om dem med ursäkten att de måste skriva om corona. Som med invasionen av Grekland, de (De anställda media-propagandisterna = journalisterna) slipper rapportera om det. Nu får SD återgå till det långsiktiga opinionsarbetet och öka de orubbliga SD-arna. Vi får öka den hårda kärnan. Jag tror de närmsta OU kommer mer spegla de trogna SD-arna, ungefär som de som röstade SD i valet 2018. Kanske ramlar SD ned till 20 %.
2020-03-14, 00:13
  #88173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu hamnar SD i medieskugga, media slipper rapportera om dem med ursäkten att de måste skriva om corona. Som med invasionen av Grekland, de (De anställda media-propagandisterna = journalisterna) slipper rapportera om det. Nu får SD återgå till det långsiktiga opinionsarbetet och öka de orubbliga SD-arna. Vi får öka den hårda kärnan. Jag tror de närmsta OU kommer mer spegla de trogna SD-arna, ungefär som de som röstade SD i valet 2018. Kanske ramlar SD ned till 20 %.

Håller med dig, SD kan inte göra något alls på kort sikt!

Däremot fungerar alla typer av virus så, att framåt sommaren hejdas alltid spridningen av smitta.
Det handlar om två saker.
1. Luftfuktigheten inomhus ökar vilket hindrar luftvägar från att torka ut, och därvid bli mottagliga för virus.
2. Folk i allmänhet vistas mycket mindre inomhus tillsammans med främmande personer på sommaren.

Det tar nog ca 2 månader innan det blir dags för SD att agera, och knäcka sossarna!
2020-03-14, 10:39
  #88174
Medlem
petnomis avatar
Jag tycker att detta visar vilket parti som ser till folkets bästa, SD har ställt frågan
om Sveriges beredskapslager vid en pandemi(SD)
Svaret på frågan till SD är så slentrianmässig och urvattnad att jag snart börjar tro att regeringen inte har för avsikt att se till medborgarnas bästa vid en pandemi.
Läs själva och säg vad ni tycker.

skriftliga fråga av Clara Arand (SD) till socialminister Lena Hallengren (S) Inlämnad: 2020-01-30.

till Socialminister Lena Hallengren (S)

Sverige är i dag helt beroende av privata läkemedelsaktörer som finns utomlands. För att förhindra smittspridning vid pandemiutbrott har vi pandemivaccingarantier med olika läkemedelsföretag. Det innebär konkret att stora summor betalas för en garanti att vaccin ska levereras om behov uppstår. Vårt grannland Danmark har däremot en statlig vaccintillverkning, något som det tidigare funnits planer på även i Sverige men som aldrig aktualiserats.

När svininfluensan A(H1N1) bröt ut 2009 tog vaccinet slut, och då hade Sverige liknande avtal som de som finns i dag. Vi vet också att apoteken i många fall saknar läkemedel, och vi har också kunnat bevittna den problematik som funnits när det gäller leverans av läkemedel och vårdmateriel till våra sjukhus. Sveriges beredskap för pandemiutbrott är därför undermålig.

Läkemedelsbristen och vår beroendeställning när det gäller vaccin är helt klart oroväckande faktorer som måste ses över. Samtidigt som vi befinner oss i en osäker beroendeställning när det kommer till både vaccin och läkemedel har vi i dag en ohållbar situation när det gäller vårdplatser. Sverige har det lägsta antalet vårdplatser i Europa, och ett ökat tryck på hälso- och sjukvården vid ett pandemiutbrott skulle med all säkerhet bli mycket komplicerat för vården att hantera.

Utifrån dessa aspekter vill jag fråga socialminister Lena Hallengren:

Hur ser ministern på situationen när det gäller Sveriges beredskap inför pandemiutbrott, både vad gäller Sveriges befintliga resurser för att förhindra smittspridning och hälso- och sjukvårdens möjlighet att ge adekvat vård för att bota patienter vid en uppkommen pandemi?


Sveriges beredskap vid pandemiutbrott
Skriftlig fråga 2019/20:854 av Clara Aranda (SD)
https://riksdagen.se/sv/dokument-lag...tbrott_H711854

Frågan ställs i riksdagen "Clara Aranda SD - varför finns det inga beredskapslager inom vården?" Se klipp
https://www.youtube.com/watch?v=r_cXkRVsZ7I

Camilla Waltersson Grönvall (M) fråga för den som vill läsa:
Beredskap med anledning av coronaviruset
Skriftlig fråga 2019/20:853 av Camilla Waltersson Grönvall (M)
https://riksdagen.se/sv/dokument-lag...iruset_H711853


Svar på fråga 2019/20:854 av Clara Aranda (SD)
Sveriges beredskap vid pandemiutbrott


Alexandra Anstrell har frågat inrikesministern om regeringen har planer på att vara Kina behjälpligt med ett CBRN-team. Frågan har överlämnats till mig.

Camilla Waltersson Grönvall har frågat mig vilken krisplan och samlad strategi jag och regeringen tagit fram gällande Sveriges hantering av det nya coronaviruset och när den planen kommer att presenteras.

Clara Aranda (SD) har frågat mig hur jag ser på situationen när det gäller Sveriges beredskap inför pandemiutbrott, både vad gäller Sveriges befintliga resurser för att förhindra smittspridning och hälso- och sjukvårdens möjlighet att ge adekvat vård för att bota patienter vid en uppkommen pandemi.

Liksom jag har svarat tidigare frågeställare i samma ämne har Sverige omfattande beredskapsplaner gällande pandemisk influensa på nationell, regional och lokal nivå. Dessa planer är även applicerbara på andra större utbrott av smittsamma sjukdomar, exempelvis den sjukdom orsakad av det nya coronaviruset (2019-nCoV) som nu har ett utbrott i Asien. Beredskapsplaneringen för en pandemi syftar till att begränsa smittspridningen och minska de negativa konsekvenserna för de som påverkas av pandemin. Folkhälsomyndigheten samordnar pandemiberedskapen på nationell nivå och ger stöd till planeringen på regional och lokal nivå, där det operativa arbetet bedrivs. I varje region finns en smittskyddsläkare som tar fram en pandemiplan och samverkar med beredskapsansvariga inom regionen. Internationell samordning sker bland annat med Världshälsoorganisationen (WHO) och inom EU och dess smittskyddsorgan ECDC.

Regionerna som ansvarar för hälso- och sjukvården i Sverige ansvarar också för vård och omhändertagande av patient med misstänkt smitta. Rutiner för detta finns inom regionerna, och nationella rekommendationer för handläggning av misstänkta fall tas fram av Folkhälsomyndigheten.

Regeringen har fattat beslut om att bestämmelserna om allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar i smittskyddslagen ska tillämpas på 2019-nCoV. Bakgrunden till beslutet är att en eventuell spridning av coronaviruset i samhället skulle kunna innebära en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner och att det då kan finnas behov av att vidta smittskyddsåtgärder som kräver lagstöd. Detta beslut kommer att underställas riksdagen enligt gällande regler.

Den 6 februari informerades Socialutskottet om regeringens arbete med anledning av det nya coronaviruset och åtgärder som vidtagits liksom det övergripande arbetet med krisberedskap och krishantering.

Regeringskansliets krishanteringsorganisation arbetar dygnet runt, året runt och följer nära aktuella händelseutvecklingar, både inom landet och internationellt. Det gäller även hanteringen av coronaviruset (2019-nCoV). UD har genomfört ett omfattande konsulärt arbete med anledning av händelsen och arbete pågår fortfarande. Statsministern och statsråden får information löpande om händelseutvecklingen. Regeringen inklusive berörda ambassader följer utvecklingen noga och har en nära kontakt med ansvariga myndigheter. Någon begäran från Kina om att bistå med ett CBRN-team har hittills inte inkommit och regeringen har idag inga planer på att bistå Kina med ett sådant team.

Folkhälsomyndigheten ansvarar för de nationella beredskapslagren av beredskapsläkemedel, samt för framtagande av användningsrekommendationer. Dessa lager syftar till att förstärka hälso- och sjukvårdens tillgång på läkemedel vid allvarlig smittskyddshändelse där sjukvårdens egna resurser inte räcker till. Sverige har avtal med vaccintillverkare av vaccin mot pandemisk influensa. Regeringen har även gett Folkhälsomyndigheten i uppdrag till att säkerställa fortsatt tillgång till vaccinbehandling för befolkningen vid en pandemisk influensa.

Regeringen har även tagit initiativ till en översyn av beredskapen inom hälso- och sjukvården vid kriser och krig. I augusti 2018 tillsatte regeringen Utredningen om hälso- och sjukvårdens beredskap (S2018:09) där pandemi utreds som ett hälsohot och där läkemedelsberedskap ingår. Utredningen ska slutredovisas 30 september 2021 och förväntas bidra med ytterligare viktig kunskap för svensk beredskap för en eventuell pandemi samt för nationell läkemedelsberedskap.

Stockholm den 11 februari 2020

Lena Hallengren

https://riksdagen.se/sv/dokument-lag...tbrott_H712854
Sveriges beredskap vid pandemiutbrott(se länk) (PDF)
https://data.riksdagen.se/fil/8AC0F4...F-0837FC9F4C1B
__________________
Senast redigerad av petnomi 2020-03-14 kl. 10:47.
2020-03-15, 19:53
  #88175
Medlem
Är S snart under 20%. tror ni?
2020-03-15, 21:13
  #88176
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Är S snart under 20%. tror ni?
Av tongångarna i sociala medier så ser det tveklöst ut som att sossarnas död är kommen.

Men jag ropar inte hej ännu. Jag har överskattat svenska folket flera gånger förut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in