2020-03-15, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men barn och ungdomar kommer ändå att få COVID-19 på kläder och släpa hem dessa till mamma och pappa. Så sprids också influensan till de flesta hemmen. Men som jag tror är Sveriges strategi nu att alla skall bli smittade och varför inte låta skolungarna hjälpa till med detta.

Nej det kommer de inte. Du snackar bara skit.
Citera
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tegnell tror nu att så många som ”ett par, tre miljoner” svenskar redan kan vara sjuka i Covid-19, men enbart hunnit utveckla lindrigare symtom.

Både jag och Löfven blir allt mer imponerad av denne gigant.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/
Hur ska han ha det? Först säger han att personer som redan har skogen men med lindriga symtom kan ligga mellan 1-3 miljoner (vad är det för ett jävla spann?) för att sedan sägs att mörkertalet i nuläget inte är stort men kan bli det. Det räcker väl med att han gör bort sig under presskonferenserna.

Edit: okej, var väl för snabb med att läsa jag också där (såg inlägget under mig).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tegnell tror nu att så många som ”ett par, tre miljoner” svenskar redan kan vara sjuka i Covid-19, men enbart hunnit utveckla lindrigare symtom.

Både jag och Löfven blir allt mer imponerad av denne gigant.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/
Nej, han säger att miljoner svenskar kan ha liknande syndrom, som kan vara förkylning, pollen, säsongsinfluensa eller vad som helst som i någon form liknar corona. Läs en gång till noggrant.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Följande livesändning visar all statistik https://www.youtube.com/watch?v=qgylp3Td1Bw
jävlar

1800 åt helvete i Italien

tänk att folk i Europa visst också kan dö som små flugor
Citera
2020-03-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men sluta nu varenda media har rapporterat om de medborgarjournalisterna som plötsligt bara försvunnit, tror det är 4 st nu.

Du ”tror” det?

Vad jag läst mellan raderna är det en person. En journalist även omnämnd som aktivist, och nej, det är inte i varenda media. Långt ifrån.

Som sagt.
Källkritik är allt jag ber om och att skriva om mobilfilmen där ”folk” rapporteras försvunna utan att på något sätt redovisa för sitt påstående är inget annat än efterblivet.
Citera
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Han borde lära sig att invektiven är en del utav rädslan från människor och just över hans uttalanden.
Människor är en aning farliga när de är rädda. Reagerar instinktivt, beter sig irrationellt mm
En del människor reagerar med invektiv.
Man måste ingenting tycker jag.

Kan man inte göra skillnad på sak och person är det inte heller rimligt att förvänta sig att någon vill lyssna på det man har att säga.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej. Levt i Kina har jag inte. Däremot varit i Shanghai åtta gånger och haft en kinesisk arbetsgivare.
Kan du berätta mer om hur det var när du levde i Kina?

Hur står det till med din källkritik?
Jag ställde ett par enkla frågor. Bland annat vem som talat om för dig att de (X) personerna försvunnit.
Var det en krånglig frågeställning?

Ps.
Jag har inte astma
(Vad det nu har med detta eventuella försvinnande att göra )

Är du helt jävla rubbad eller? Vet du inte att folk som är Whistler blowers i diktaturer försvinner? Leta källan själv vet ja. Tror du att kinesiska myndigheter går ut med den informationen eller? Hur blåögd får man lov att vara? Och du som ändå vistats i Kina relativt många gånger blundar för att folk försvinner där.

Förresten: www.nytimes.com/2020/02/14/business/wuhan-coronavirus-journalists.amp.html

www.bbc.com/news/amp/world-asia-china-51486106

www.theguardian.com/world/2020/feb/10/coronavirus-journalist-missing-in-wuhan-as-anger-towards-chinese-authorities-grows

Astma skrev jag för att de som har astma lättare far illa av viruset.
Citera
Medlem
Coronavirus may cause testicular damage, male infertility, research finds

Denna research är baserad på en artikel från en kinesisk professor, från ”the Center for Reproductive Medicine of Tongji Medical College in Wuhan”

Så tillförlitligheten är inte säkert, det intressanta är däremot att artikeln togs ner timmar efter att den lades upp på kinesiska sidor.

Mycket skumt som pågår i Kina just nu. Tiden visar de riktiga effekterna av detta virus. Skrämmande om det är sant.
Citera
2020-03-15, 21:02
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Det är inte riktigt så en skattning fungerar, de har garanterat statistikexperter som räknar ganska nogrannt på såna där saker med hjälp av välbeprövade matematiska mdoeller.

Du förstår förhoppningsvis att man inte kan 100% fastställa dödsorsaken hos alla människor som dör globalt ett helt år och sen räkna antalet influensa på fingrarna. Det är ett för stort jobb, man måste "gissa".

Välbeprövade modeller? Knappast, Isf skriver man inte uppskattningsvis...

Man anger ofta i relativ frekvens...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
No offence men det är plasma, inte helblod man ger. Jag vill minnas att det fanns en Kinesisk artikel om det där. Ska se om jag hittar länken.

Här finns en artikel om hur man räknar med att kunna behandla COVID-19-patienter med lkm deriverade ur plasma med antikroppar mot SARS-CoV-2.
https://www.pharmaceutical-technology.com/news/emergent-biosolutions-covid-19-therapies/

Detta är ju mycket intressant tycker jag. Hur snabbt kan man få patienter genom sjukvården med plasma? Hur mycket kan det reducera behovet av IVA-platser?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
632 dödsfall!?!
25.000 människor dör DAGLIGEN i cancer!
Coronaviruset är en piss i havet av risker och dödshot vi lever under.

Sluta med fantasier och skrämselpropaganda tack.
Tar man antalet italienare dividerat med hela jordens befolkning och delar det per dag får du 128 cancersdödsfall per dag i Italien. Då har de flesta haft det mellan 6 mån och några år innan de dör.

Nu dör det mellan 250 och 350 personer i Italien per dag. Där troligtvis ingen hade viruset för 8 veckor sedan.

Hur kan coronaviruset vara en piss i havet? Eller menar du att döda i cancer är en halv piss i havet?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
3 871 812 personer i Sverige är mellan 10-39 år gamla. Om cirka 70% drabbas av COVID-19 blir det totalt 2 710 269 insjuknade, varav 0,2% dör vilket blir 5 421 stycken.

1 298 355 personer i Sverige är mellan 40-49 år gamla. Om cirka 70% drabbas av COVID-19 blir det totalt 908 849 insjuknade, varav 0,4% dör vilket blir 3 636 stycken.

1 297 863 personer i Sverige är mellan 50-59 år gamla. Om cirka 70% drabbas av COVID-19 blir det totalt 908 505 insjuknade, varav 1,3% dör vilket blir 11 811 stycken.

Detta ger en dödlighet på 0,46% bland alla insjuknade mellan 10-59 (4 527 623 personer), d.v.s. 20 868 döda, men en dödlig på 0,32% sett över alla mellan 10-59 i Sverige (6 468 030 personer).

Man får sätta dina siffror i relation till att det dör ca 90 000 personer i Sverige varje år. Detta år kan vi nog räkna med en överdödlighet på ca 10 000 avlidna och kanske lika många till nästa år. Tråkigt, men ingen nationell super-katastrof. Däremot lär de ta minst fem år innan den svenska ekonomin återhämtat sig, och längre än så för många andra länder.

Jag tror, vad gäller covid-19, så kommer det att bli rena slakten i MÖ och på hela södra halvklotet, samt USA, beroende på hur mycket de klantat till sig. Indien, Kina och Pakistan komner också att drabbas hårt av smittvåg 2.0. Intressant blir också att se hur den ryska sjukvården kommer att klara ett oundvikligt stort utbrott. Men man kanske har ett fungerande civilförsvar och massiva militära medicinska resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in