2020-03-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Immunitet vet vi inget om än.

Men om hon är frisk så kan hon ge blod med antikroppar. Kineserna använde väl den metoden. Undrar om de inte gjorde det under spanskan också.
No offence men det är plasma, inte helblod man ger. Jag vill minnas att det fanns en Kinesisk artikel om det där. Ska se om jag hittar länken.

Här finns en artikel om hur man räknar med att kunna behandla COVID-19-patienter med lkm deriverade ur plasma med antikroppar mot SARS-CoV-2.
https://www.pharmaceutical-technology.com/news/emergent-biosolutions-covid-19-therapies/
Senast redigerad av NurseRatched 2020-03-15 kl. 20:55.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är ju precis det dom gör. Dom försöker hålla smittan i ett visst tempo. Sverige och UK har samma taktik, resten av världen jobbar med karantän.
Kan kanske fungera då bägge länderna ligger lite avsides, så att säga. Men det vore lika mycket tack vare att andra länder har vidtagit sina åtgärder.

Frågan är ju också om nåt av dessa två länder är kapabla att erkänna att de agerat fel om det visar sig vara så.
UK möjligtvis, men knappast Sverige. Sverige har å andra sidan inte rent ut sagt vilken ”taktik” de har, utan bara att man ska ”plana ut kurvan”. Vad jag förstått så har BoJo i varje fall varit tydlig med vilken taktik de valt och vilka konsekvenser den kan föra med sig.

Det här icke-uttalandet av Tegnell beskriver Sveriges hållning:
Citat:
Statsepidemiologen Anders Tegnell säger att han inte är orolig för att det finns många smittade som ännu inte upptäckts i Sverige.
– Nej, för att det är nog ett faktum. Och är det inte ett faktum i dag så är det ett faktum ganska snart.
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/

Ibland så regnar det, ibland så regnar det inte. Och regnar det inte idag, så regnar det imorgon såvida det inte är vackert väder då. Hursomhelst så kommer det att sluta regna nån gång, så skaffa inget paraply, de som blir blöta får byta om till torra kläder.
Citera
Medlem
HGs avatar
Undrar vad det är för traditionella kinesiska mediciner som man har provat i Kina mot COVID-19 och som tydligen har haft resultat?
Kinesisk statsmedia rapporterade detta idag söndag:
"The effective treatment rate of traditional Chinese medicine for COVID-19 patients reached over 97% and no cases turned from mild infections to severe or critical based on 1,261 cases from 10 provinces in China, said CAS academician Tong Xiaolin: reports"
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Globalt är det säkerligen i partiet med en influensa. Italienarna däremot kan ha förvärrat situationen med sämre vårdkvalité som följd, vilket gett negativa återverkningar i mortaliteten.
Siffrorna är inte anmärkningsvärda egentligen, däremot hastigheten på spridningen.

Jag hoppas på en grundlig undersökning när det blåst över, jag blir inte förvånad om det visar sig att smittade från kina flyg jorden runt redan i november/december 2019.
Vi får se. Jag hoppas verkligen, verkligen att du har rätt men jag är rädd att så inte är fallet. Italienarna kan ha förvärrat sin situation men jag kan inte se att den svenska vården står väl rustad inför detta trots förvarning.
Citera
Medlem
Covids avatar
Nej, de släpper inte karantänen i Wuhan förrän smittspridningen har upphört. Det finns ingen smittspridning utanför Wuhan. Alla internationella gäster sätts i 14 dagars karantän, på egen bekostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Kina rapporterar ynka fåtal smittade.

Har de fortfarande de största städerna i karantän? Det måste ändå vara en stor risk att smittan kommer tillbaka?

Hur många dagar efter det sista fallet anser ni kan vara säkert att vänta? (jag vet att ingen vet 100%)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Denna artikel säger att förhållanden är samma i Holland.
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/40-a-50-nederlandse-coronapatienten-op-intensive-cares-meer-dan-de-helft-is-onder-de-vijftig~a058aad 2/

WHO säger annat. Sen kan ni alarmister säkert leta fram 100 studier som säger 100 olika saker 🙄
Citera
2020-03-15, 20:48
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag håller inte med dig riktigt men du får ha din åsikt.
Jag tycker i en pandemi skall man vara extra noga.
Det är ju inte varje år det är en pandemi.

Jag är också hemma. Torrhosta, kliar i halsen osv. Haft skiten sedan december och det går över och kommer tillbaka. Under tiden när det är över är jag ute och ränner, träffar massor av folk osv. Nu har jag sagt ifrån ett besök på en arbetsplats, min och chefens överenskommelse och just för att jag har en envis hosta som aldrig går över. För övrigt känner jag mig något så när frisk
För mig är frågan. Hur länge ska jag va hemma, hur skall jag kunna få ta ett prov då jag inte är halvdöd och inte får.
Jag känner så här. Nu skiter jag i det. Det får väl bli smitta då. Man kan ju inte diagnostisera sig själv enbart på symptom.
Jag känner med dig, det låter svinjobbigt faktiskt att behöva stanna hemma med nåt som med största sannolikhet inte är Corona men ändå förväntas stanna hemma. Jag hade klättrat på väggarna, men olyckligtvis kommer det att vara du och några till som du som ”tvingas” stanna hemma, odiagnostiserad men sannolikt fullt frisk. Det är surt, men nu är vi i en situation där några (i det här fallet du) kanske blir tvungens offra lite mer än de flesta, och det suger, men är ju dessvärre ett måste. Försök att se dig själv att du gör en självuppoffrande hjältegärning, och igen, tråkigt att just du drabbas men någonstans får det väl anses vara ett offer som ärver att ta?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Vad som är sant är att SARS-CoV-2 är precis som ett läkemedel där man ännu ej har gjort djur- eller människoförsök för att ta reda på bieffekter.

Vanliga influensavirus-mutationer bär i princip samma egenskaper år efter år.

Då detta är ett för människan nytt virus vet vi ännu ej bieffekter eller om viruset stannar i kroppen.

Menar du då att det är bra att, som vissa i tråden, påstå att det stannar i kroppen? Är det bra att det sprids ogrundade uppgifter så länge de är hemska?

Det normala vore ju att det som inte kan bevisas inte heller ska antas. Med andra ord bör man inte påstå att viruset stannar i kroppen.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Försvarets 750k gasmasker får inte användas föe dom är inte ce märkta? Under en pandemi?
Svenskar måste ju vara världens mest imbicilla folk?
Och dessa myndigheter har folk förtroende för?

Ja, det är skrämmande och betecknande för den tid vi lever i. Att ens komma på tanken att fråga om lov att använda en jättebra skyddsmask, pga att den saknar ce-märkning i dessa coronatider är sinnessvagt.
Citera
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Om du lyssnade lite på myndigheter och "gammelmedia" så skulle du veta tt de pratar om precis samma sak och har gjort ganska länge nu. Men det är klart, då får du inte utlopp för din högertrolls-rant.

om han säger samma sak som myndigheterna så är det väl knappast ett högertrolls-rant, alternativt att myndigheter högertrollar
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResareBengt
Sverige har 3 dödsfall nu va?

Följande livesändning visar all statistik https://www.youtube.com/watch?v=qgylp3Td1Bw
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Förmodligen ingen gissning, utan skillnader fån år till år.

De gissar!

Följande står i en artikel:

Men flera folkhälsoexperter anser att säsongsinfluensan inte tas på tillräckligt allvar, och även om det är svårt att säkert veta hur många offer den skördar varje år, så uppskattas antalet som dör vara betydligt över 300 000 personer globalt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6997515

märkväl de skriver: Uppskattas... de har egentligen ingen riktig koll utan de drar till med siffror som de tror är rimliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in