2020-03-15, 20:09
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tillräckligt stark skrev jag. Ta östblocket där folk dricker Palinka, Rakia, Slivovitz till vardags. Knappt en jävel smittad. Ta sen vindrickarna i väst...

Jo ska nog köpa lite starksprit trots att alkohol är negativt för kroppen
Citera
Avslutad
De skriver att SAS inte är många veckor från konkurs. Vem vill fånga den fallande kniven(flygplanet)?

Lär bli många svettiga nätter för flygpersonalen med stora lån.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Så får vi klassikern igen. "VÄNTA BARA". "DU FÅR SE". Argumenten är bristande. Ta av dig foliehatten nu och chilla lite.

Jag sa så om Europa för drygt en månad sedan och fick till svar:
Men är du helt mongo din foliehatt INGEN har dött utanför Kina kryp tillbaka under din sten.

Historien verkar upprepa sig.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Många dumbommar har tydligen hittat hit till Sveriges största forum också.

Bara för att Sverige inte har lika många smittade som t ex Italien, så betyder inte det att vi har enbart runt 1000 smittade. Ingen jävel testas ju i Sverige längre.
Citera
2020-03-15, 20:10
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Om du kollar på vilka som kräver intensivvård så blir det värre.
Runt 40% under 50.
Räkna på hur många det blir med vår strategi att infektera minst 50% av befolkningen.

Bullshit
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten
Just toalettpapper förstår jag inte hysterin över, däremot är det aldrig fel att vara beredd med bunkrad mat. Det finns liksom ingen nackdel med att ha mat för nödlägen.

Nej, men förkylning är inte nödläge.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Italienarna fick in viruset tidigt, långt före myndigheterna fick nys om det. Dessutom fick de in viruset i sjukhusmiljön p.g.a. slarv. Polletten föll liksom inte ner när det ”helt plötsligt” dök upp ett antal fall med svår lunginflammation, de blev överrumplade. Detta i kombination med utformningen av äldreboende (generationsboende), Europas äldsta befolkning, en av Europas sämsta luftkvalitéer (Lombardiet är Italiens industricentrum), stor turism ledde till dagens situation.
Hur mycket du önskar kunde Italienarna inte ha gjort annorlunda, att utlysa undantagstillstånd för några få fall görs inte, framförallt hade de aldrig hunnit med att testa helas Lombardiet när smittan redan hade fått fäste i veckor. Saklighet, saklighet.

Jag är ledsen, det är vi alla, för illa det har gått i Italien, dock skall vi vara sakliga och inte hitta på kontrafaktiska scenarier, detta är inte konspirationsforumet. Du får helt lägga din politiska agenda åt sidan, ett fritt och öppet samhälle har sina brister och fördelar, faktiskt.
Om du slutar strössla halmgubbar som virus kan du väl svara på om du tror vi kommer att se samma dödstal som vid en vanlig influensa hos de länder i Europa som nu ser (och förhoppningsvis lär) av Italien.

Jag menar eftersom du avfärdade detta som en vanlig influensa med ett "gäsp" i ditt senaste inlägg.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag börjar tro att Sverige inte har råd med åtgärder. Masstestning hade varit en självklarhet.

Faktum är att råd har vi. Vi har mycket låg statsskuld och stark ekonomi. Men vad hjälper det när vi har kört på linjen med noll beredskapslager, när ingen utrustning går att köpa eftersom alla länder som har sparar sitt?
Citera
2020-03-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Nu när tråden har flera tusen läsare och åtminstone flera hundra skribenter gäller det att checka all information extra noga för annars drunknar denna viktiga tråd snart.

Min synpunkt är att Sverige redan sannolikt har ett stort antal smittade och att i stort sett alla dessa inte kan veta att de är smittade. Och att det kan ha funnits smittade personer i Sverige ganska länge,
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Man sitter inte i samma båt utan i båten som man har byggt.
Det kan vara en båt där peaken på kritiska kan var 100 stycken eller 20.000 stycken beroende på hur den är byggd.
Hur vår är byggd återstår att se men kollar man historiskt så har vi Vasaskeppet att se tillbaka på.

Nix, det är det som kommer efteråt som kommer att bli den stora smällen och den gäller hela världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Om du tycker att mobilvideos tolkade av nån snubbe i en youtubekanal som heter "China Uncensored" som uppenbarligen är nån slags uttalad anti-Kina kanal är hårda bevis så ja du jag vet inte vad jag kan säga.
Din kritik av beviset är ett argumentationsfel.

Istället för att prata om beviset så pratar du om vem som presenterat beviset. Så din invändning är ogiltig, jag får betrakta detta som att du inte har någon egentlig invändning.

Du har en video på en lägenhetsdörr som hålls igen för någon på andra sidan som bankar på dörren och skriker, samtidigt som den svetsas igen. Vad du tycker om YouTube-kanalen är helt irrelevant.

Dessutom så ställer jag mig såhär till argumentet "X ogillar Y, alltså går det inte att lita på X":
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Ja, den är ”anti-Kina”. Vilket är helt i sin ordning. Något annat hade jag nog blivit upprörand över.

Det blir så per automatik när någon gör dumma saker. Då kommer den som gjort dumma saker att framstå som dum.

Lycka till att förklara hur Kina censurerade information om Corona utan att få dem att framstå som idioter liksom. Det går inte. Så ska du berätta sanningen så kommer du per automatik att vara anti-Kina.

—-

Jag tror att skaparna av dokumentären har kontrollerat sina källor noga och jag förutsätter att de även kontrollerats i flera steg, bättre än vad Reddit kan kontrollera dem

Jag säger inte att jag är 100% säker. Men står det mellan:
A. En anonym Flashbackanvändare som hänvisar till okända inlägg från anonyma Redditanvändare med okända argument och till synes utan egna källor

B: En välproducerad internationell dokumentär med ansvarig utgivare som investerar med sin karriär som sänds i en statlig TV-kanal som innehåller belägg i form av film och vittnesmål.

Då väljer jag B.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Citat:
Men skulle det bevisas på riktigt att de svetsat in människor i sina lägenheter helt utan andra möjligheter att ta sig ut så är det såklart en enorm kränkning av mänskliga rättigheter som borde straffas hårt. Jag bedömer dock det som relativt osannolikt och känner mig inte särskilt övertygad av detta "bevis".
Ja... Kina är väl knappast främmande för kränkningar av de mänskliga rättigheterna?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-15 kl. 20:16.
Citera
Medlem
kardashanarsels avatar
Litar ni på SVT ??? Ingen vet längre vilka som är smittbärare De vet inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in