2020-03-01, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Singapore har 5,6 miljoner invånare och 106 coronafall. Det verkar alltså som man lyckats sämre än Sverige.

Mitt förtroende för Sveriges smittskyddsmyndighet växer....

Att Singapore har fler fall har inte med sjukvården att göra. Hade Sverige legat längs med kusten till Kina och inte tusen mil bort så hade vi också haft fler fall. Ytterligare så var det människor som flydde till Singapore i hopp om att värmen skulle ta död på viruset. De har klarat sig mycket bra verkar det som. De lever upp till sin image. Bland de bästa skolsystemen i världen till exempel. Överträffat av Finland!? Vi ligger lååååååångt efter.
Citera
2020-03-01, 22:46
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ja, de kan göra det, det beror på hur viruset tar sig in. Coronan söker sig tex till ACE2-receptorer och dessa kan vara lite olika fördelade.

Okej, intressant. Så vissa folkgrupper kan vara mer resistenta mot ett virus tex än andra? Om jag fattar det rätt.

Om vi jämför Sydkorea med Iran och Italien så sticker det ut att dödligheten i SK är väldigt mycket lägre trots mer smittade. Visserligen så spelar sjukvården in också men tycker ändå att dödligheten borde te sig lika mellan länderna.
Citera
2020-03-01, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Det läskiga är hur man kan se likheterna mellan svenska och kinesiska myndigheters hantering av krisen

Fast i Kina tog de tag i problemet extremt resolut. Bygger flera nya sjukhus på någon vecka(!), karantän av miljontals människor, mycket omfattande och snabb vård till massor av människor, osv.

Ingenting av detta vill, eller ens kan, den svenska regimen göra.
Citera
2020-03-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men väl underhållna/behandlade sjukdomar utgör en mindre risk.

Jo nä. Spelar ingen roll hur väl du har diabetesen under kontroll. Givetvis bättre chanser med stabil, men fortfarande riskgrupp och kan en diabetiker stryka med av vinterkräksjukan el svininfluensan så är det definitivt inte så bra odds med corona
Citera
2020-03-01, 22:48
Medlem
teamflashhs avatar
Jag såg nyss Dokument Utifrån: Coronaviruset.

Tycker inte ni att programmet är aggressivt och är Anti-Kina och försöker sprida rädsla i onödan?

Programmet visade några videofilmer som har spridits på nätet sen tidigare. Några av filmerna har jag för mig att dess trovärdighet har ifrågasatts på Reddit.

Till exempel filmen från ett sjukhus i Hubei eller Wuhan där någon i bakgrunden säger att det har legat döda patienter i korridoren hela dagen, dess äkthet ifrågasätts ej men att filmen kommer från just kring Coronautbrottet ifrågasattes på forumet Reddit.
Citera
2020-03-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Kommer slå hårt mot socialdemokraternas väljarbas.

MENA-folket?
Citera
2020-03-01, 22:50
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vem ska ta hand om barnen under det så kallade ”extralovet”? Ska 7-åringar vara ensamma hemma i två veckor.

Smittspridningen påstås inte ske via barn, vilket gör insatsen ännu mer dum. Ingen vidare begränsning av spridningen, men stor samhällsförlust när hundratusentals föräldrar tvingas vara hemma från jobbet i två veckor.

Men jösses! Direktiven om att det inte smittar från barn är baserad på en undersökning som WHO gjorde under ett 9-dagars studiebesök i Kina och det finns inget vetenskapligt bakom det klargörande heller utan det står endast skrivet i rapporten att:

"The Joint Mission learned that infected children have largely been identified through contact tracing in households of adults. Of note, people interviewed by the Joint Mission Team could not recall episodes in which transmission occurred from a child to an adult."

Men du pratar om stor samhällsförlust, är det inte bättre att du lär dig Googla om hur det såg ut i ex Tyskland eller Italien för några dagar sedan och börjar tänka lite.

Det nya direktivet om att kommunerna själv ska få bestämma om barn ska få stanna hemma är ett tydligt tecken på att idag när skolministern och hälsomyndigheten har haft möten så har ansvaret ännu en gång delegerats längre ner i ansvarskedjan.

Ingen central styrning över landets skydd utan byråkraterna fortsätter att låtsas som att det regnar samtidigt som de skyddar sin egen rygg.

Usel styrning av ett land inför en stor kris där man ska ha starka ledare.
Citera
2020-03-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Jag såg nyss Dokument Utifrån: Coronaviruset.

Tycker inte ni att programmet är aggressivt och är Anti-Kina och försöker sprida rädsla i onödan?

Programmet visade några videofilmer som har spridits på nätet sen tidigare. Några av filmerna har jag för mig att dess trovärdighet har ifrågasatts på Reddit.

Till exempel filmen från ett sjukhus i Hubei eller Wuhan där någon i bakgrunden säger att det har legat döda patienter i korridoren hela dagen, dess äkthet ifrågasätts ej men att filmen kommer från just kring Coronautbrottet ifrågasattes på forumet Reddit.
Ja, den är ”anti-Kina”. Vilket är helt i sin ordning. Något annat hade jag nog blivit upprörand över.

Det blir så per automatik när någon gör dumma saker. Då kommer den som gjort dumma saker att framstå som dum.

Lycka till att förklara hur Kina censurerade information om Corona utan att få dem att framstå som idioter liksom. Det går inte. Så ska du berätta sanningen så kommer du per automatik att vara anti-Kina.

—-

Jag tror att skaparna av dokumentären har kontrollerat sina källor noga och jag förutsätter att de även kontrollerats i flera steg, bättre än vad Reddit kan kontrollera dem

Jag säger inte att jag är 100% säker. Men står det mellan:
A. En anonym Flashbackanvändare som hänvisar till okända inlägg från anonyma Redditanvändare med okända argument och till synes utan egna källor

B: En välproducerad internationell dokumentär med ansvarig utgivare som investerar med sin karriär som sänds i en statlig TV-kanal som innehåller belägg i form av film och vittnesmål.

Då väljer jag B.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-01 kl. 23:01.
Citera
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Perspektiv.

Coronavirus: ca 3000 döda på två månader. Panik i världen, massmedias toppnyheter.

Världshunger: 24000 döda varje dag, tre av fyra är barn under fem år.

822 miljoner människor är undernärda och det har ökat enligt senaste rapporten från FN.

Den hungern kan inte rika dö av, därför verkar det inte spela någon roll.
Folk har dött av svält i alla tider och alla vet att det finns folk som svälter i världen. Det vi ser nu är något nytt och framförallt med en osäker utveckling, vilket skapar stora oro. Svält är inte heller någonting som sprider sig till andra genom närkontakt. Löjligt exempel.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=cVVZhIGAtCI

Kina visste om Corona i December men valde att tysta det.. varför är jag inte förvånad?

Får tankarna att gå till Chernobyl, kolla på den serien så ser ni hur kommunister hanterar sånt här.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Så de visar klipp utan att analysera eller försöka förklara? Låter som dålig journalistik. Får man någon uppfattning eller information om det har varit lika kaotiskt på sjukhusen hela tiden?

Jag förstår inte om du tycker det är bra eller dåligt det de kinesiska myndigheter gör. Jag är tveksam till att isolera städer, men det är inte det viktiga här. När man väl gör det så förstår jag att det kan gå tufft till om folk inte lyssnar på myndigheterna. Jag ser det som ett slags undantagstillstånd. Våra kulturer är väldigt olika, så jag ser ingen större poäng med att jämföra med Kina.

Skulle inte förvåna mig det minsta om även svenska myndigheter drabbas av panik om smittspridningen tar fart i Sverige. Om du såg Agenda i SVT nyss så kunde du höra Karin Tegmark-Wisell vid Folkhälsomyndigheten förklara att det faktum att smittan är klassad som både allmänfarlig och samhällsfarlig också innebär att hela städer i Sverige kan komma att sättas i karantän. Det lät verkligen inte som nåt osannolikt scenario vid omfattande smittspridning.

Man ska komma ihåg att Svenska myndigheter och politiker lite väl ofta är tröga att med att agera när det händer nåt stort för att sen överreagera rejält.
Senast redigerad av fernebo 2020-03-01 kl. 22:57.
Citera
2020-03-01, 22:52
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Har gått till jobbet många gånger krasslig, men insett att det bara är kontraproduktivt för både mig själv och de jag smittar.

Jag svarade en postare som tyckte det var så lätt och självklart att sjukskriva sig när man är sjuk.
Sjuk, krasslig eller bara lite hängig? Var går gränsen för att sjukskriva sig? Huvudvärk? trötthet? Jag är lite skrovlig i halsen. Ska jag stanna hemma i morgon? Ska jag hålla på så, så kan jag kanske komma upp i 5-6 sjukdagar i månaden. Eller mer.

Dessa dagar är något annat. Men poståren menade framöver, som att vi nu lär oss en läxa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in