Citat:
Ursprungligen postat av
ningudo
Om regeringens strategi lyckas, och med lyckas så tänker jag på siffror som under 10 döda per dag under peaken eller mindre än 100-200 döda till sommaren. Då kommer regeringens handlade att hyllas som klok och att de tog lämpliga åtgärder, att de höll huvudet kallt när andra länder tog drastiska åtgärder, att de besparade Sverige många miljarder genom att undvika de drastiska åtgärderna.
Men om vi slutar med mer än 500 döda till sommaren eller så länge Sveriges döda överstiger ordentligt Norges och Danmarks döda kommer regeringen klandras. Norge och Danmark tog kostsamma drastiska åtgärder och folk kommer tolka att danskarna norgemännens drastiska åtgärder som kloka och lämpliga ifall de får betydligt färre döda och Sveriges åtgärder som djup oansvariga.
Framtiden kommer utvisa om svenskarna kommer hylla eller pissa på Löfven om några månader.
Som jag förstår det skall alla barn, ungdomar och medelålders svenskar, smittas av COVID-19 för att vi skall få en stor immunitet som skall rädda de gamla.
Min stora fråga är, varför har då inte Kina gjort detta? Om den taktiken skulle vara lyckad. Kan det bero på att Kina såg hur många som skulle dö i skiten om man inte sätter in åtgärder som kapar smittspridningen?