2020-03-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag förstår varför folk är oroliga och jag tycker de har all rätt att vara detta, det finns inga "experter" att lita på, data underlaget är väldigt litet för detta och man har en regering som fullständigt svikit befolkningen.

Jag har mer svårt att förstå de som om och om igen säger att detta är ingenting, det finns inget överhuvudtaget som stödjer den hypotesen just nu. Kan mycket väl vara så att det är så men det kan också vara totala motsatsen och inser man inte det är man korkad utav rang.
Vadå inga experter? Det finns ju folk som har jobbat och förberett Sverige inför liknande scenario i hela sitt yrkesliv.
Citera
2020-03-15, 19:36
Medlem
santos_devilles avatar
Hur kan Sverige, Danmark och Norge bara ha 1 fall var som är friskförklarade men Italien har 2,335 och Iran 4500?
Citera
2020-03-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
https://www.google.com/amp/s/abcnews.go.com/amp/Health/covid19-days-surfaces-experiment-findings/story%3fid=69569397

Några dagar som det verkar. Din arbetsgivare bör desinficera bilen. Sen tror jag inte arbetsgivaren kan tvinga dig köra en bil som är en potentiell smittrisk utan att först vidta åtgärder

Han sa bara att jag skulle sprita den noga först.

Tack för länken.
Citera
Medlem
Livsgjutarens avatar
Man får ändå ge Tegnell att han är konsekvent. I den underbara bemärkelse att exakt allt han svarar på exakt alla frågor är den absoluta motsatsen till sanningen. Det måste ju ändå vara värt något för Sveriges regering i vägledningssyfte. Då vet man ju att om Herr Pandemi imorgon säger att "vi bör inte införa restriktioner inrikes, det är verkningslöst" så är det bara att inför lockdown.

Med ovan sagt så tror jag inte att Tegnell är ond. Heller nödvändigtvis inte inkompetent. Men det är ju uppenbart att han tillhör skaran insnöade forskare som absolut inte är tränade för att vara frontfigur, beslutsfattare och ansiktet utåt för en myndighet. Han är helt enkelt retoriskt retarderad och högst opedagogisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Statsministern uppmanar alla som är snuviga eller har andra lindriga symptom att sjukskriva sig. Kommer folk lyda vår landsfader?

Det kan vi hoppas och det är inte bara han budskapet kommer ifrån....

får också hoppas paniken hos stäng gränsen gänget avtar lite så dom kommer in i matchen...
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Att testa vaccin tar tid. Enda anledningen till att pandemrix var klart efter 6 månader var för att svininfluensan var en ny version av ett redan känt virus. Och då visade det sig ändå att en massa barn fick narkolepsi av skiten. Om vi får ett vaccin på marknaden innan 2021 äter jag min sko om vi inte får se horribla biverkningar världen över

Men jag hoppas jag har fel och att du har rätt. Men det är inget jag tänker slå vad om.
Ja att det blir ett rysk roulette vaccin är klart. Coronaviruset är känt sedan tidigare och experter jobbar med obegränsade resurser nu och testningen blir minimal. Vaccinet kommer ges till riskgrupper och snabbtestas i tysthet i typ indien afrika först. Kanske testas något nu redan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Stämmer det där verkligen?

Så jag som arbetar i livsmedelsbutik och träffar mycket folk varje dag men är supernoga med hygien och avstånd osv kommer ju förmodligen att bli smittad ändå, men om jag bara utsätts lite varje dag så är chansen stor att mina symptom blir väldigt lindriga? Är dessutom fortfarande under 40 år.
Jag kan inte svara på den frågan, du får fråga någon som är mer insatt. Man kan säker maila nån virolog på nåt universitet och fråga. En låg smittdos innebär en långsammare spridningstakt för viruset och då har kroppen mer tid att mobilisera sig, är vad jag tror
Men som sagt, vet ej.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tål att upprepas

"Hälften av alla som vårdas på sjukhus i Frankrike är under 60 år gamla".

https://omni.se/senaste

I Iran så har flera 20-åringar dött av corona.
Senast redigerad av okok1 2020-03-15 kl. 19:44.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Om regeringens strategi lyckas, och med lyckas så tänker jag på siffror som under 10 döda per dag under peaken eller mindre än 100-200 döda till sommaren. Då kommer regeringens handlade att hyllas som klok och att de tog lämpliga åtgärder, att de höll huvudet kallt när andra länder tog drastiska åtgärder, att de besparade Sverige många miljarder genom att undvika de drastiska åtgärderna.

Men om vi slutar med mer än 500 döda till sommaren eller så länge Sveriges döda överstiger ordentligt Norges och Danmarks döda kommer regeringen klandras. Norge och Danmark tog kostsamma drastiska åtgärder och folk kommer tolka att danskarna norgemännens drastiska åtgärder som kloka och lämpliga ifall de får betydligt färre döda och Sveriges åtgärder som djup oansvariga.

Framtiden kommer utvisa om svenskarna kommer hylla eller pissa på Löfven om några månader.

Som jag förstår det skall alla barn, ungdomar och medelålders svenskar, smittas av COVID-19 för att vi skall få en stor immunitet som skall rädda de gamla.

Min stora fråga är, varför har då inte Kina gjort detta? Om den taktiken skulle vara lyckad. Kan det bero på att Kina såg hur många som skulle dö i skiten om man inte sätter in åtgärder som kapar smittspridningen?
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Tyvärr har den svenska regeringen precis kastat 75 miljoner i avloppet genom att ge de till Dan Eliasson så att MSB ska leverera propaganda till folket.
Sverige är ett sjukt land. Detta virus visar hur sjuk den politiska eliten är.

Eliasson kommer att bränna 75 mille på ett armband där det står "smitta mig inte" samt en broschyr på 100 olika språk i pekboksnivå som beskriver hur man tvättar händerna. Hade nivån på Sveriges befolkning varit aningens högre hade man kunnat satsa dessa 75 mille på viktigare saker.

Rolls Royce i England kommer att ställa om till att tillverka respiratorer. Där kan man snacka om handlingskraft och kreativitet.
Citera
2020-03-15, 19:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Det slog mig att det är viktigt att skölja apelsiner ordentligt även om man skalar dem.

Det räcker inte, tvätta dem med tvål och varmt vatten eller sprita av dem.
Citera
2020-03-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Vadå inga experter? Det finns ju folk som har jobbat och förberett Sverige inför liknande scenario i hela sitt yrkesliv.

Har de? Var är de förberedelserna då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in