Lite funderingar i stokastisk ordning såhär på morgonkvisten.
Man ser ju olika kurvor och exempel, tidningar tycker om att dela sådana där där puckeln kommer under "vårdkapaciteten"om alla bara tvättar händerna. Vilken korkhjärna som helst fattar ju att vårdkapaciteten i dessa diagram är otroligt överskattad. Ja, de är till för att visa en princip, men de stämmer inte direkt med verkligheten alls.
http://washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/?tid=pm_pop_b som delats flitigt beskriver rätt bra, och är inte direkt avancerat. Som mattelärare eller programmeringslärare hade jag satt mina gymnasiestudenter på att räkna på eller göra liknande diagram eller problem. Högstadiestudenter kan nog också förstå sådant här, men kanske är för omogna för att orka tänka på konsekvenserna.
FHM och andra måste ju ha internt arbetsmaterial som spelar upp olika scenarior. Som Washingtonpost-grejen ovan, fast mer avancerade (hoppas jag verkligen!).
I dagsläget tycks karantän vara mindre effektivt än att få folk att röra sig mindre eller helst vara hemma, men man måste väl arbeta med båda. Men om man nu antar att det inte fungerar, och vården faktiskt blir överbelastad, kan då vårdpersonal bli kommenderad att arbeta även utan skyddsutrustning? Jag antar att så är fallet i krigstid, eller liknande, men måste regeringen trycka på någon speciell knapp först?
Det går ju inte att ha en sjukvård där friska arbetare är i hemkarantän därför att Lasse på avdelningen bredvid inte fattade att han skulle sätta sig i karantän efter partyresan till alperna. Karantäner kommer alltså att ryka utan för möjligen arbetare i kontakt med åldringar. Där är ett skäl till färre tester - man vill inte stänga ner mer vård än nödvändigt. Inte heller kommer sjukvårdare att kunna vägra arbeta utan andningsmask - masken är ju till för att skydda främst patienten, inte ge en falsk trygghet till sköterskan (som ändå kommer att smittas). På Coronaavdelningarna lär mask inte göra varken från eller till.
Däremot måste ju operationspersonal ha skydd, för att skydda patienter.
Finns det färdiga prioriteringsordningar som ser till att vissa delar av sjukhusen faktiskt håller på sina grejor och INTE delar med sig av dem till corona-avdelningarna i större omfattning än absolut nödvändigt? (geriatriska avdelningar etc måste väl prioriteras då patienter där kan väntas dö i parti och mninut om de blir sjuka)
Det här riskerar att bli lite O-T, men när bedöms säkerhetsläget bli så att bevakningssoldar måste kommenderas ut? Det måste rimligen ligga i planeringen som "helst inte men kanske ändå". Och är det verkligen bra att 50-årige Bosse, en av de sista generationerna som gjorde lumpen på riktigt, förbittrad, underbetald, nyskild och lätt försupen står utanför Karolinska och vaktar med sin AK5? Han har knappast utbildning och erfarenhet nog att behålla lugnet om panikslagna tränger sig på. Eller får polisen alltid sådana här uppdrag eftersom det inte är krig?