Citat:
Ursprungligen postat av
Haloumi
Det allvarligaste jag hörde var "etiska riktlinjer för vården".
Alltså vilka man ska vårda och vilka man ska låta dö när det väl kommer till det läget.
Citat:
Ursprungligen postat av
pjabas
Vi börjar med den enklaste etiska prioriteringen:
Ansvariga för Sveriges oberedskap: Låg vårdprio.
Det hon från Socialstyrelsen sade var följande (ca 20 min i sändningen):
Citat:
Det kommer också att krävas medicinska prioriteringar och här behövs ett nationellt beslutsstöd till regionerna, professionerna och ansvarig inom regionerna. När det gäller rekommendationer och prioriteringar har en medicinsk expertgrupp arbetat i helgen för att möte behovet som framkommit från regionernas chefsläkare förra veckan. Det nationella stöd som utarbetat den här veckan utgår från de rekommendationer vi fått del av genom våra WHO-nätverk. Det handlar bland annat om stöd för akuta bedömningar och prioriteringar för triage och intensivvård för att lyfta fram två av stöden.
https://www.svtplay.se/video/26013592/nyheter-direkt/statsministern-haller-presskonferens-med-anledning-av-laget
Som jag tolkar det handlar det om hur man ska ta hand om patienterna akut dvs skilja ut de som drabbats av COVID-19 från vanlig förkylning och influensa samt beslutsstöd för rätt omhändertagande vid såväl avdelnings- som intensivvård - det har trots allt publicerats en hel del material från Kina/Italien om olika behandlinggstrategier och då alla läkare inte lusläser den här tråden är det bra om Socialstyrelsen sammanställer vad som framkommit i olika vetenskapliga rapporter. Utifrån kommer de säkerligen också ge stöd till etiska riktlinjer utifrån vilka man realistiskt kan rädda - visar internationella erfarenheter att ingen över 85 överlevt respiratorvård är det ju inte etiskt försvarbart att inleda sådan.
Sedan kommer sannolikt rekommendationerna beröra andra områden såsom vilka områden som är okej att frångå vårdgarantin inom. Det kan röra sig om sådant som att stryka elektiva höft- knä och ryggoperationer, dvs styra operationsflödet till akut/subakut för att frigöra personal.
Citat:
Ursprungligen postat av
Efternamn08
Tyckte hon pratade om 40 som gräns
Då kanske du ska kontrollera din hörsel för det gjorde hon inte.