2020-03-14, 17:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
men herregud att man internettider envisas med att lyssna pa svenska journalister

Lyssna vad ansvarig läkare i lombaridet säger istället

https://www.youtube.com/watch?v=ddNwM9L6fBM

Herregud att folk selektivt söker efter det de vill höra utan att vilja se underliggande faktorer. Det postades för någon dag sedan ett uttalande från just den läkare du har med i länken om att medianen skulle vara 51 för de som dött. Det visade sig när jag lyssnade att läkare sade 65. Den som postade viftade bort det med att det var »i princip samma sak«. Självklart är ju inte 51 och 65 samma sak. Långt därifrån, men det är ju aldrig något problem när det överdrivs åt det värre hållet tydligen.

Sedan är det en annan sak att medianen är ett otroligt dåligt lägesmått i detta sammanhang. Det behöver kompletteras med medelvärdet. Om du då ifrågasätter Wegerups uppgift så får du gärna söka fram det korrekta medelvärdet i detta fall. Jag å min sida tror att det stämmer rätt bra att det är mest personer över 80 som avlidit..

Det är mycket sannolikt att yngre personer klarar även komplicerade skeden i en sjukdoms utveckling medan äldre-äldre (+80). mycket sällan klarar det.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Corona är en vanlig jävla influensa.
Eh...nej? Corona är lite ovanlig, i och med att det viruset är helt nytt, och därför har ingen människa haft det och har alltså varken immunitet eller motståndskraft mot det. Det är det största problemet.
Vidare så har det betydligt högre smittsamhet och dödlighet än "vanliga" influensor.
Dessutom finns inget vaccin, och det finns ingen behandling.
Så det är nog lite värre än en vanlig influensa.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kommer inte alla snart att komma i kontakt med viruset? Därmed inte sagt att alla kommer utveckla sjukdomen, men jag menar att är det inte oundvikligt att ALLA på ett eller annat sätt kommer exponeras för viruset. Jag menar rent statistiskt och matematiskt borde det väl vara så?

Så är det. Inom några månader har vi utvecklat herd immunity.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Hur tror ni det kommer se ut i Italien idag? Personligen tror jag att det kommer vara uppemot 400 nya dödsfall och 4000 nya smittade...

Stark ökning tror jag på. Har en Italiensk vän och enligt honom så respekterar inte alla karantänen. Men som sagt det är 1 persons perspektiv så jag vet inte situationen men mer tror jag på.
Citera
Medlem
Ytterligare en suverän artikel som alla som spekulerar och är intresserade av dödssiffrorna bör läsa. https://www.nytimes.com/2020/03/05/health/coronavirus-deaths-rates.html
Citera
Medlem
Citat:
Hur tror ni det kommer se ut i Italien idag? Personligen tror jag att det kommer vara uppemot 400 nya dödsfall och 4000 nya smittade...

Frågan är ju hur man hinner få en sådan ökning av fall bekräftade genom provtagning?
Det har aldrig någon reflekterat över.
Citera
2020-03-14, 17:06
Avslutad
Sverige når nog 1000 konfirmerade fall inom den närmsta timmen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Corona är en vanlig jävla influensa.

Jasså?

Sergio Brusin, expert på den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC:s kris- och kommandocentral:

ÄR DET RIMLIGT ATT JÄMFÖRA DET NYA CORONAVIRUSET MED VANLIG SÄSONGSINFLUENSA?
– Det finns likheter – som hur det smittar. Men själva sjukdomen är helt klart mer allvarlig, med högre antal dödsfall. Och effekten på hälso- och sjukvården verkar vara mycket högre jämfört med säsongsinfluensan.

https://www.svt.se/nyheter/vanliga-fragor-om-coronaviruset-1
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Nej men vafan håller italienarna på med? Nu förstår man varför det är så många som dör, de ger alltså inte vård till folk över 60. Det är ju folk som är över 60 som behöver hjälp... Många under 60 klarar ju sig utan vård?

Folkmord.

Den unga hade dött utan vård, liksom den gamla. Då prioriterar man den unga, för de har inte maskiner till alla.

Man gjorde lika i Kina, det är därför det ser ut som mest gamla dör.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kommer inte alla snart att komma i kontakt med viruset? Därmed inte sagt att alla kommer utveckla sjukdomen, men jag menar att är det inte oundvikligt att ALLA på ett eller annat sätt kommer exponeras för viruset. Jag menar rent statistiskt och matematiskt borde det väl vara så?
Just precis, för eller senare så kommer vi alla att smittas, det går inte att undvika.
Hade regimen gjort minsta försök för att screena folk som kommer från riskområden (& allmän screening för den delen också) redan i början så hade man kanske kunnat förhindra smittspridningen men som det ser ut nu så kommer vi alla att bli coronerade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Ge mig en källa på vad planen är mer än att avvakta (precis som Italien och Spanien gjorde i början)

Det är uppenbart att det inte räcker att isolera sig när man väl är sjuk.
Man bär på viruset smittar även när man är helt symptomfri.

Vi lät inte 200 000 personer samlas i massmöte i huvudstaden bland annat?
Citera
2020-03-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Intressant. SARS är ju ursprungligen ett kraftigt muterat virus som består av kombinationen mässlingen och påssjukan. (measles & mumps). Enligt forskare är denna kombination omöjlig i naturen, vilket skulle tala för att det är man-made.
Nej enligt forskare är det ett zoonotiskt virus och naturligtvis har det muterat och kommer att mutera många gånger till, eftersom det är ett RNA-virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in