2020-03-15, 17:46
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Ja jag blir inte klok på infon om riskgrupper. Jag är 34 men är riskgrupp, både jag och sambon jobbar i skolans värld, vi har ett barn på förskolan men nu ska jag ringa min läkare imorgon, jag sätter inte min fot på jobbet för blir det spridning där är det redan försent. Sen behöver det ju inte betyda att jag blir allvarligt sjuk om jag förstått det rätt, men ändå.

Politiker och myndigheter i detta land står inte högt i kurs hos mig..

Det behöver inte betyda att du blir sjuk, men att säga att du inte KAN bli sjuk för att du är för ung är att ljuga. Det finns uppgifter om döda som är under 35.
Uppgifterna om riskgrupp baserar sig på otroligt bristande statistik, så ta inte det som en sanning. Jag tycker du ska ha din unge hemma med. Det finns inga bevis för att barn inte blir allvarligt sjuka av detta heller. Det finns gissningar, inte mer. Tiden har inte varit tillräckligt lång för några kompletta studier, och statistiken är inte tillförlitlig av politiska och ekonomiska skäl.
Ta det säkra före det osäkra. Ingen kommer att tacka dig eller din familj för att du tog en risk.
Citera
2020-03-15, 17:46
Medlem
jack.danielss avatar
Gott folk, en ny arbetsvecka står för dörren! Hur tror ni veckan kommer utvecklas? Kommer det fler restriktioner från våra starka ledare? För egen kommer jag att planera mitt arbete så att jag kan jobba hemifrån 1 eller två dagar i veckan. Jag är en av få som tar sig till arbetsplatsen med kollektiva medel, kanske tom att de andra tycker att jag bör hålla mig hemma?
Citera
2020-03-15, 17:47
Medlem
jabberwoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Om folk kunde följa de enkla reglerna om god hygien och stanna hemma när de är det minsta sjuka skulle man komma väldigt långt. Tyvärr tror jag inte folk gör det.
Word! Exakt så!
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Viruset kan överleva i fem dagar eller mer.
Dvs ett livskraftigt virus.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag vetefan, jag är inte glad att man låter stora skolor (läs: universitet och gymnasie) vara öppna då det finns extremt välutvecklade (iaf universitet) sätt att lära ut på distans och ha tentor på distans. Då slipper man också stora smitthärdar i.o.m. tentor (då det är dags för det dessa veckor) och speciellt universitet som är ganska o-lokala på det sättet att många ändå pendlar inom en 10-mils radie.

Men stängda gränser alltså. Jag ser inte poängen alls.

Att folk vill stänga skolor handlar med stor sannolikhet om att de är rädda, har panik, och att de inte vill bli smittade, och mindre om förnuftigt tänkande och värnande om sina medmänniskor.

Ur ett samhällsperspektiv och smittspridningssynpunt gör det varken till eller ifrån just nu.

Vill man inte riskera att bli smittad så låser man in sig för evig framtid, det är upp till var och en att göra det, ett fritt land, gå under jorden, det är tillåtet, men vi andra ska inte behöva drabbas av ett kraschat samhälle på grund av ett fåtal knäppgökars obefogade hysteriska rädsla.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Meddelande från SOS alarm-appen:
https://i.imgur.com/RILucTj.png

Det vanliga, men uppmuntran att stanna hemma om man är mildt snuvig.

& varför är det hundratals plan, kanske tusentals, i luften, det är ju spridning deluxe alltså.
Vore jag ett virus och haft möjlighet att se flightradar hade jag jublat alltså
https://www.flightradar24.com/46.14,7.19/5

Galet över Tyskland e.t.c

ja, verkligen! Varför är det så många plan på väg till USA, nästan enkelriktat över Nordatlanten! Är det dom rika som flyr för att köpa sjukvård i US?

https://www.flightradar24.com/58.45,-40.93/5
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jspp, och kvar i studion sitter hon trots att den enda infon från PK var att hon nu ska gå hem.
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jupp. Hon är dessutom i riskgruppen, 65 år i år och har bakomliggande sjukdom
Då får vi hoppas hon blir hemskickad snart.
Citera
Avslutad
Här kan vi snacka om åtgärder:

Citat:
232 new cases and 14 new deaths in the United Kingdom. "Getting through this is going to be a national effort. Every single person in this country is going to be affected" said UK's Health Secretary Matt Hancock, adding that soon every Briton over the age of 70 will be asked to remain at home for up to 4 months and have groceries and vital medication delivered. Wartime-like measures will ask carmakers to produce medical equipment and turn hotels into hospitals

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Plus att är toapappret slut kan man alltid köpa en Aftonbladet...

Biltema och Ikea har kataloger.
Citera
Medlem
SmithMarxs avatar
Malmö universitet stänger all verksamhet från och med onsdag och övergår till distansundervisning på obestämd tid!

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-15/malmo-universitet-stanger-dorrarna-gar-over-till

Rektorn har precis satt praxis för resterande universitet i landet, de kommer stänga!
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Kittlande hals, torrhosta och sedan mild feber. Kan gå upp med så lite som 0,5 grader och sedan lägga sig normalt igen. Upp och ned flera gånger.

Så gick det till för britten på Youtube iallafall. Han som fick skiten på Diamond Princess fartyget. Mot slutet fick han lunginflammation och han var nära på att dö.
Hmm . Det är exakt mina symptom. Har haft kittlade "halsont", sedan halsont, med huvudvärk de senaste 5 dagarna och sedan igår ont i bröstet och småhostat.

Skulle jag nu ha Corona betyder det att smittspridningen är mkt mkt större än vad man tror inom att det började ungefär samtidigt som första bekräftade fallet i det län jag befann mig i då
Citera
2020-03-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Förklara gärna hur Ann-Britt Pettersson ska smitta SAS-snubben och Danielsson från MSB när hon inte är i samma rum
Men du kan väll tänka längre och mer än så förhoppningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in