2020-03-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Tack och lov för våra arbetslagar.

Precis, finns ens begreppet "permittering" i USA? Skulle inte tro det.
Citera
2020-03-15, 17:44
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är det någon som har bra kunskap om sjukdoms förloppet? Typ vilka symptomer man visar i början. När jag kollar på våran media värkar det nästan som om det är helt individuellt. Läste att när det gällde sars kom febern först och torrhostan någon dag senare.

Kittlande hals, torrhosta och sedan mild feber. Kan gå upp med så lite som 0,5 grader och sedan lägga sig normalt igen. Upp och ned flera gånger.

Så gick det till för britten på Youtube iallafall. Han som fick skiten på Diamond Princess fartyget. Mot slutet fick han lunginflammation och han var nära på att dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Nu står det +1 död men serious/critical är fortfarande 2... Betyder det att folk dör innan man ens hunnit få intensivvård?

Funderade på det samma efter första dödsfallet.. var samma då nämligen.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Om det finns något positict med det här så är det kanske att vården kommer att ha högre prio i framtiden och att de belönas därefter.

Efter att ha sett en hel del klipp från Wuhan så känns det som man skulle vilja vara i frontlinjen på en ICU och göra skillnad på riktigt.

Annars kan man bli politiker och prata om att tvätta händerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Är fantastiskt om programmledaren har corona och hostar som en galning på Tegnell Röven SAS snubben MSB Danioelsson de dör ut och vi blir befriada från dess drägg eller hur?

Förklara gärna hur Ann-Britt Pettersson ska smitta SAS-snubben och Danielsson från MSB när hon inte är i samma rum
Citera
Medlem
jabberwoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Saken är att dom som har symptom och dom som känner oro naturligtvis borde få testas, varför inte? Tycker du att kostnadera blir förstora? Eller hur menar du? folkhälsan uppväger kostnaderna utan tvekan samtidigt som man upptäcker fler fall med Corona, vilket motverkar spridningen. Är inte det bra? eller tycker du att Corona ska spridas till samtliga svenskar? av ekonomiska skäl! Efter att man testats så skall man hålla sig hemma i 14 dagar för att sedan testas igen anser jag, det skulle motverka spridningen av viruset. Se bara till Italien och Spanien mf.

Jag kan ta ett exempel, en bekant till mig har en fru som för några dagar sedan blev sjuk i feber,hosta och värk i kroppen. Hon kontaktade 1177 som sa att sjukvården inte skulle testa henne, och menade på en vanlig influensa alt kraftig förkylning.
Jag tycker att hon och hennes man borde ha fått testats. När tycker du att man ska testas?
Jag tycker det är statens ansvar att se till befolkningens bästa istället för att låta Corona härja fritt, vad tycker du?
Jag tycker du resonerar sunt i sak. Men jag tänker att det i rådande läge inte är rimligt att mobilisera resurser till allomfattande tester. Om alla som är sjuka följer rekommendationerna att hålla sig hemma i egen frivillig karantän så bidrar detta till att minska smittspridningen. Sjukvårdens redan ansträngda resurser behövs nu till att ta hand om alla (i ständigt ökande antal) som är så sjuka att de behöver vård. Medans behöver den stora massan som drabbas av lindrigare symtom dra sitt strå till stacken genom att hålla sig isolerade hemma för att på så vis bidra till att bromsa spridningsförloppet i samhället.
Citera
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Priset för 1st JAS39-plan motsvarar 197 miljoner FFP3 andningsskydd. (3:-/st vid kvantitet över 100.000st)

Eller så kunde vi haft 1 miljon FFP3 andningsskydd i lager till en kostnad av hela 3 miljoner kronor.

Det hade vi tydligen inte råd med.

Det är inget fel med att ha ett funktionellt försvar. Vi hade kunnat köpa mycket krisberedskap om tex inte Nya Karolinska inte kostat 47 miljarder kronor utan "bara" 14 miljarder som planerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Sas varslar och permitererar 10 000 personal imorgon!

Varsel och permittering är inte samma sak...
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Varför sitter man här och kastar skit på folk som har en annan åsikt? Om man tror att detta är en vanlig influensa, tro det då.
Men varför störa andras diskussioner hela tiden?
Om du inte gillar vad som skrivs, behöver du väl för fan inte läsa? Har inte folk lov att diskutera vad de tror längre?
Det är fan hopplöst att försöka diskutera eventuella framtidscenarier här. Jag har tack vare dessa jävla troll ingen koll på prognosen längre.
Varför sitter ni här? Varför är ni inte på FHM:s hemsida och läser istället om ni nu är så jävla panikslagna? Det är ok att vara virusförnekare, men låt andra som ser en lite mörkare framtid prata ifred. Det är ingen som hindrar er från att sitta och skrika "det är bara en förkylning"var tredje sekund. Men det betyder inte att ni måste göra det.

För att de antingen:

1. Är ignoranta idioter (läs sociopater) som vägrar inse verkligheten och att situationen kräver att de måste skuta tänka på sig själva. De är helt enkelt inte kapabla till det då de besitter en mental störning. Nej jag skojar inte. Tegnell är en av dem.

2. Är naiva, dåligt pålästa och helt enkelt korkade.

3. Är betalda av staten att sitta här och störa. Kallas crowd control.

Så det finns alltså 3 olika kategorier, dock som tur i små antal, som sitter och bromsar upp i informationsspridning som sker här
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Varför sitter man här och kastar skit på folk som har en annan åsikt? Om man tror att detta är en vanlig influensa, tro det då.
Men varför störa andras diskussioner hela tiden?
Om du inte gillar vad som skrivs, behöver du väl för fan inte läsa? Har inte folk lov att diskutera vad de tror längre?
Det är fan hopplöst att försöka diskutera eventuella framtidscenarier här. Jag har tack vare dessa jävla troll ingen koll på prognosen längre.
Varför sitter ni här? Varför är ni inte på FHM:s hemsida och läser istället om ni nu är så jävla panikslagna? Det är ok att vara virusförnekare, men låt andra som ser en lite mörkare framtid prata ifred. Det är ingen som hindrar er från att sitta och skrika "det är bara en förkylning"var tredje sekund. Men det betyder inte att ni måste göra det.

Det viktiga är inte att diskutera, utan att vinna diskussionen. Om man återupprepar sig tillräckligt många gånger så gör man det. Sen får man gärna ha lite drag av skriftlig tourettes också då går det snabbare.
Citera
2020-03-15, 17:45
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Om folk kunde följa de enkla reglerna om god hygien och stanna hemma när de är det minsta sjuka skulle man komma väldigt långt. Tyvärr tror jag inte folk gör det.
Citera
2020-03-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Man kan tänka sig regionala karantänområden i Sverige. Storstadsregionerna verkar vara rena pesthärdarna vilket i.o.f.s inte förvånar mig ett dyft.

Delar din bedömning att tex Stockholm med sin lokaltrafik är ett hårt utsatt område när det gäller smittspridning. Så länge det presenterades statistik såg man också att S G och Malmö hade flest smittade. Ingen högoddsare att det kan bli karantäner i dessa områden om ett antal dagar när smittrycket ökar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in