2020-03-15, 17:14
Medlem
Har inte Nederländerna stängt sina skolor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Att ha Stefan Löfve’n som statsminister i detta läget känns inte direkt förtroendeingivande. Lindrigt sagt. Karln är inte direkt handlingskraftig
Nej, och kryckorna på sidorna är Anders "narkolepsi ät alla" Tegnell sant Dan "armbandet" Eliasson.
Dan blev intervjuad nyss men tyvärr frågade dom inte om man fortfarande kunde åka till Bangkok och knulla horor.
Löfven stod i vanlig ordning och svamlade om att vi ska lösa det i eu samtidigt som det införs export förbud.
Och socialstyrelsen säger att resurserna är slut.. nu... efter 4 kritiskt sjuka.
Det känns tryggt detta...
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Nu är jag ju så funtad att jag tycker att våra myndigheter bör få hantera det här efter den expertis de har, de har givetvis någon form av plan de följer. Men frågan är om de är medvetna om att inom någon månad kommer vi få in många tusentals människor från andra Europeiska länder när säsongsarbetarna börjar anlända för att jobba inom skog-, jord- och byggindustrin.

Jag är ganska säker på att de tagit en kalkylerad risk med den handlingsplan de har, där de väger de ekonomiska riskerna mot risken för en okontrollerad ökning smittade. Min gissning är att de hoppas och räknar med att vårat glesare nordiska land, och vårat mer reserverade sätt och enskilda boenden i kombination med att tidigare kunna uppmana till försiktighet gör att vi inte får samma utveckling som i Italien.
Man har i princip gått all-in, och nu är det bara hoppas de har tillräckligt bra kort på handen för att vinna given. För har de låga kort så sitter vi på bar backe om någon månad. Och då kommer nog historiens dom vara hård över de inblandade de kommande århundraden.

På så sätt safe:ar ju våra grannländer. Att försöka ge sken av handling är ju iaf förmildrande i backspegeln, även om det med största sannolikhet är av högst egoistiska politiska skäl.
Citera
Medlem
Aston-Martins avatar
Högskolorna tar saken i egna händer. Malmö universitet och Högskolan Kristianstad stänger stora delar av skolan och gör om undervisningen till distans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Jag ska ge ett exempel. I Norge har de stängt ner alla gym. Igår var jag på gym, och då var det 4 pers där, trots att jag går på en stor kedja. Är det då meningsfullt att förstöra vardagen och livet för de få som väljer att träna?

Man måste fatta rätt beslut som balanserar olika saker. Man ska vara flexibel och inte fyrkantig. Varför ska vi stänga ner hela skolsystemet fram till sommaren? Fattar ni vilka konsekvenserna kan bli för olika elever och familjer? Varför inte vara smart och endast låta barn som bor med en riskperson vara hemma?

Svensken kan inte hantera en kris. Grinar för att man inte kan gymma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det är väl det som gjordes fel, inte bara av Sverige. Man lät de bortskämda medelklassen få resa till Italien o Österrike. De spred sjukdomen i massor hit. Ge kritik till det och inte Tegnell. De tog inte ansvar och därför fick vi snabb smitta hit. Även Norge och speciellt Danmark med.

Som jag nämnt tidigare. Min brors jobbakollega tilläts dra till norra Italien med barnfamilj och allt på semester. Och då var det samtidigt som Milano exempelvis var satt i karantän.

Det är sjukt. Hade vi stängt gränserna som du säger så hade det haft en enorm effekt. Istället för att sätta 10 miljoner svenskar i karantän.
Citera
2020-03-15, 17:15
Medlem
RoyalSthlms avatar
Det jag är mest orolig för är vår sjukvårdspersonal som måste vara otroligt slutkörda. Hela sjukvården kommer ju förfalla om dom inte får mer hjälp snart.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Hörröni. Vad tror ni om att vi alla istället tar och går i nationell strejk. Vi stannar hela Sverige och tvingar de korrumperade styrande politikerna att avgå!?
Citera
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Dagens Italien gissning;
2400 nya fall och 380 döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja absolut. Problemet är man nu kommit på att vi inte har något att testa med. Dessutom tycks den mest elementära skyddsutrusningen som gör det möjligt för vårdpersonalen att utföra jobbet, redan saknas ...

Citat:
Ursprungligen postat av moodyfied
Bakterier dör endast vid +100c*.
Se till att koka upp vatten och tvål i en gryta och doppa händerna i den.

Du vet att bakterier och virus är två helt olika saker eller?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Så länge Johan Carlson är kvar kommer inga skolor stängas.

Carlson är kvar så länge Steffe Löfvén är kvar.

Nu ska svenska folket tänka till och inte tömma mathyllorna i mataffärerna.

Alla som lyssnar på Steffe tvättar redan händerna, hur ska Steffe komma åt alla som inte lyssnar/bryr sig? Superspridarna?

Just det, lagar och regler måste till och tvång att få folk hålla social distansering.

Plus skolstängning. Plus Karantän 3 veckor efter resa. Plus provtagning på folk som varit nära smitta. Plus stanna hemma vid minsta nysning.

Suck!

Tvång är inte nödvändigtvis det som ger bäst resultat, empiri visar troligen att självdisciplin är det bästa alternativet, att folk gör något av egen fri vilja och förnuft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Som jag nämnt tidigare. Min brors jobbakollega tilläts dra till norra Italien med barnfamilj och allt på semester. Och då var det samtidigt som Milano exempelvis var satt i karantän.

Det är sjukt. Hade vi stängt gränserna som du säger så hade det haft en enorm effekt. Istället för att sätta 10 miljoner svenskar i karantän.

Ja det är min slutsats också. De agerade försent och även de som reste tänkte inte längre än till sig själv. Vad säger din bror nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in