2020-03-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
men om viruset muterar så kan du inte bli immun för all framtid.

Det beror på hur det muterar. Små mutationer gör oftast ingen skillnad (detta sker hela tiden). Alltså i samma region under ungefär samma tidsperiod är sannolikheten att träffa på en så pass annorlunda viruspartikel liten. Förkylning fungerar på samma sätt. Anledningen att vi blir förkylda så ofta är för att det finns åtminstone ett hundratal olika virus som orsakar förkylning. För närvarande har vi bara ett virus som orsakar Covid19.
Citera
2020-03-15, 14:57
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Jag har sett Frankrike, Tyskland och Italien varna om samma sak!
För flera veckor sedan läste jag vet inte om det var här eller i en facebook grupp men det var någon som skrev att ibuprofen va den bästa värktabletten om man blev smittad. Så jag bunkrade upp med det. Haha så nu inser man att man bunkrat upp med fel!

Man ska inte ta febersänkande om man har feber. Allra helst om man har corona för kroppen höjer kroppstemperaturen när den bekämpar virus(feber) vilket gör att viruset inte trivs pga (värmen) om du har lägre kroppstemperatur så sprids det snabbare
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Det jag främst har med mig från honom än så länge är varför andras åtgärder inte fungerar. Inte så mycket konkret kring våra egna. Då blir det extra intressant att veta hur han resonerar.
Med tanke på att Folkhälsomyndigheten gravt underskattade risken att vi skulle få det hit så är inte förtroendet på topp just nu, så lite mer transparens vore ju önskvärt om de vill undvika misstänksamhet i stugorna.
Nu vet inte jag hur andra länders hälsomyndigheter fungerar och vilka råd de kommit med men deras politiker har ju ändå valt betydligt skarpare åtgärder
I Italien är man väldigt bra med att kommunicera, och public service gör ett hästjobb. Man har lyckats få folket med sig, sen får vi se hur länge folk orkar, man är dock vana med ”katastrofsituationer”.

De kinesiska experter som är där tycker dock att det forfarande är för mycket folk ute och rör på sig (även om folk överlag respekterar säkerhetsavståndet).
Citera
Medlem
Vem eller vilka är det som ligger bakom sajten "Coronawatch"..?

Om Coronawatch: https://coronawatch.se/about

https://coronawatch.se/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Jag kan även lägga till att den absoluta majoriteten resenärer som jag sett håller avstånd från varandra, hostar i armvecken och även, betydligt oftare än vanligt, bär ett munskydd av något slag. Jag utgår ifrån att majoriteten är resenärer som inte har möjlighet att åka annat än kollektivt och behöver ta sig till arbete eller familj. Därav den hänsynsfullare och lugnare atmosfären. Något bra för det onda alltså med sig än så länge.

Det är bra, men det är inte bra att SL inte tar situationen på större allvar och börjar desinfektera tågen på daglig basis.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Jag antog inget, var endast nyfiken på källa. Det är klart oroväckande med lungskadorna.

Men det är lika fånigt att utgå från att värsta scenariot alltid gäller, tills det är motbevisat.

Tyvärr finns det också risk för skador på njurar, nervsystem och testiklar och vi lär inte ha några riktiga data på en del av det här förrän det gått betydligt längre tid. Så vi får acceptera att personer som Tegnell som anser att det inte finns risk för det får bestämma riskkalkylen för oss andra.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrophonix
Okej kan du inte hänvisa till källor och bekräftade uppgifter där vi får läsa om anledningen till varför dessa personer föll ihop samt ge oss bekräftade uppgifter på att dessa personer dog av COVID-19? Misslyckas du med att återkomma med det så har du bevisat trovärdigheten i dina inlägg en gång för alla.

Vad typiskt att man inte kan backa upp sina absurda påståenden med källor då det är "borttaget". Livet som domedagsprofet är betydligt enklare..

De tror att det beror på att nervsystemet stänger ned, därför så många behöver andningshjälp
The neuroinvasive potential of SARS-CoV2 may be at least partially responsible for the respiratory failure of COVID-19 patients.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32104915?fbclid=IwAR0xcBUmPNmMh2FyR1z_xfd3tWSWlmE1 n-ijtivNDG0D3yhoRvQTNBjLnDk
Citera
2020-03-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Flockimmunitet brukar i normala fall innebära att man massvaccinerar.

Det är väl ingen person med fungerande tankeverksamhet som tror på argumenten om flockimmunitet på en sjukdom som tar minst en månad att gå igenom och utan minsta myndighetsinfluerad nedstängning av sociala mötesplatser.
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Strategi?

Vi har mer än 2 döda. De har slutat testa gamla döda och rapporterar ej alla döda i corona

Källa på det tack, eller spekulerar du bara?

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Sweden

Citat:
Deaths: 2
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Hur är det med Asperin?

Som jag förstår det som tillhör aspirin samma grupp som ipren och ibuprofen och skall alltså undvikas.
Paracetamol är det man ska ha, tex alvedon. Om jag har fel får gärna någon rätta!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vad fan? Toapappersfabriken brinner. Är det någon som hamstrat för att sälja vidare som tuttat på?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fullt-utvecklad-brand-pa-lilla-edets-bruk

Ingen fara för produktionen dock:

Citat:
"Ni kör för fullt eftersom många bunkrar papper. Finns det risk för att det sinar nu?

– Nej, det är ingen fara. Det är främst de två andra som producerar ut till kunden och vi kör treskift så vi fortsätter."
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Mörkertalet är stort.

Ja, naturligtvis! Säkert är 10 gånger fler är smittade. Men just därför att de inte behöver sjukhusvård så har de relativt milda symptom eller nästan inga symptom alls. Dvs Coronaviruset tar sig inte ner långt ner i lungorna, utan det hejdas, mer eller mindre redan i de övre luftvägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in