2020-03-15, 09:17
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten--wood
Halloj.

Gr ett frsk me/om de finns nn kunnig behver inte va BMW folk

Gr processen kortfattad kan gra ett lngre inlgg efter svar/frgor.

BMW 528i E39
Startar ltt gr hur bra som helst.
Vit ryker inte.
Blandar inte vatten i oljan eller olja i vattnet.
Vrme finns i kupn hela tin.
Man kan st p tomgng eller hlla varv iaf 3 timmar s lnge ja orkat hlla p lufta.
Men nr man brjar ka s efter 2mil ca s sticker tempen mot de rda. Stannar man d p tomgng s sjunker tempen lite grann (fortfarande vrme i kupn) men ja har jmt fegat ur stngt av biln. Men nog trycker hoo ur sig vatten ur locket nr detta hnder.

S r de ntt me toppen eller packningen?
Eller kan de va n lttare?

Man kan kolla kylsystemet fr ev. cylinderlckage, jag tror t.o.m. Biltema sljer ett sdant kit.
Annars tyder ju symptomen p dlig eller ingen cirkulation.
Ett lngskott r ju ven att kolla upp tempgivaren och instrumentet s de funkar som tnkt.
Citera
2020-03-15, 10:12
Medlem
Fuzzs avatar
Lter som toppackning i mina gon har haft liknande problem sjlv.
Citera
2020-03-15, 12:01
Medlem
Jag hjlpte en person med en 540 e39 en gng med liknande problem som ditt. D lossade jag slangen som gr in i nedre delen av kylaren och kunde d via den ppningen, genom att vinkla slangen uppt, fylla p en hel del kylarvtska "frn andra hllet" d det bildats en strre luftficka som var svr att avlgsna/lufta p vanligt stt. Locket till expansionskrlet skall vara borttaget nr man gr detta.
Citera
2020-03-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
och vet du att den fungerar som den ska?

Har kokat bde den som satt i och den nya.
ven utan termostat s gr den varm.
Citera
2020-03-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Man kan kolla kylsystemet fr ev. cylinderlckage, jag tror t.o.m. Biltema sljer ett sdant kit.
Annars tyder ju symptomen p dlig eller ingen cirkulation.
Ett lngskott r ju ven att kolla upp tempgivaren och instrumentet s de funkar som tnkt.

Vore ju de bsta kpa ett snt. D vet man ju.
Anledningen till varfr man inte kpt de r att de e dyrt bara anvnda det en gng 😕

Ja tror mtarn visar rtt.
Men ja utgr ju bara frn nr ja slppte p luftskruven och det bara kom nga
Citera
2020-03-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Jag hjlpte en person med en 540 e39 en gng med liknande problem som ditt. D lossade jag slangen som gr in i nedre delen av kylaren och kunde d via den ppningen, genom att vinkla slangen uppt, fylla p en hel del kylarvtska "frn andra hllet" d det bildats en strre luftficka som var svr att avlgsna/lufta p vanligt stt. Locket till expansionskrlet skall vara borttaget nr man gr detta.

Denna id har ja ox gjort^
Kylan i sig ser ju inte s fin ut den r lixom sne om man tittar uppefrn men blev inte bttre med en annan begagnad Heller.
Det jag inte har bytt r kylarlocket om det kan gra nt?

Jag har haft full vrme p flkten p lge 3 fr att ppna den elektriska pumpen. (Tror ja lste lge 3)
Citera
2020-03-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Lter som toppackning i mina gon har haft liknande problem sjlv.

Du hade Heller inga typ symptom och vrme i kupn hela tiden ? 😕
Citera
2020-03-15, 13:46
Medlem
CompressorVanes avatar
En del vattenpumpar kan impellern slppa frn axeln.

Har sett en del fall d den snurrar men brjar slira och orkar inte pumpa mer, vilket gr att inte nog med flde av vatten/glykol strmmar genom kylaren.

Ett tag var det eftermarknads pumpar av dlig kvalit som var drabbade och hade plast impeller, men jag har sett det p metall impellrar ocks.
Citera
2020-03-15, 14:04
Medlem
Vattenpumpen jag plocka ur va inte komplett fattades ett antal plastbitar i den.

S en ny pump kptes jag trodde att problemet va lst. Men jag hade fel.

Ok denna nya pump r kpt frn feltema 😉
Termostat+termostathus och vre kylarslang kpte jag frn autodoc.
Citera
2020-03-15, 14:23
Medlem
Det lter som om det r topplockspackningen som r snder mellan cylinder och kylkanal.

Den r bara snder om det r belastning p motorn dvs hgt tryck i cylinder d motorn r belastad.
Nr den str p tomgng r det lgt tryck d lcker den inte.

Nr du krt med den finns det gaser i kylvattnet d du pppnar locket fr kylvattnet. ???
r det hgt tryck i kylvattnet nr du stannat efter motorn r belastad??

Allt bara gissningar???
Citera
2020-03-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det lter som om det r topplockspackningen som r snder mellan cylinder och kylkanal.

Den r bara snder om det r belastning p motorn dvs hgt tryck i cylinder d motorn r belastad.
Nr den str p tomgng r det lgt tryck d lcker den inte.

Nr du krt med den finns det gaser i kylvattnet d du pppnar locket fr kylvattnet. ???
r det hgt tryck i kylvattnet nr du stannat efter motorn r belastad??

Allt bara gissningar???

r ju detta jag r rdd fr.
Jag har skruvat bil i 20 r men just detta med BMW frmst med vanos historien och gngorna i blocket 😕

Slangarna blir snudd p stenhrda gr att trycka ihop lite.
ppnar jag luftskruven p termostathuset s r det vit nga luktar inget speciellt bara varmt. Kylar locket kan man skruva av inget tryck som man direkt mrker av. Lite finns de men luktlst. Eller ja varmt. Men vattnet r kallt. Men vattnet slutar ju att cirkulera s.

Nr termostaten ppnar s blir hela kylan varm vre undre slangen. Men s fort tempen sticker ja d har de slutat cirkulera 😕
Citera
2020-03-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten--wood
r ju detta jag r rdd fr.
Jag har skruvat bil i 20 r men just detta med BMW frmst med vanos historien och gngorna i blocket 😕

Slangarna blir snudd p stenhrda gr att trycka ihop lite.
ppnar jag luftskruven p termostathuset s r det vit nga luktar inget speciellt bara varmt. Kylar locket kan man skruva av inget tryck som man direkt mrker av. Lite finns de men luktlst. Eller ja varmt. Men vattnet r kallt. Men vattnet slutar ju att cirkulera s.

Nr termostaten ppnar s blir hela kylan varm vre undre slangen. Men s fort tempen sticker ja d har de slutat cirkulera 😕

En gissning r att avgaserna gr ut och blockerar pumpen och du fr ut avgaserna i luftningssruven, men mrkligt att det inte r hgt tryck vid kylarlocket.

Har det lckt vatten vid kylarlocket eller ngon annanstans
Har du aldrig ftt en fontn vid kylarlocket, allt bara gissningar, jag vet inte exakt hur det fungerar p en BMW, egentlgen behver man ju inte ha ngon cirkulation genom kylarvattenbehllaren och d behver det inte bli s varmt

Sedan fr jag hlla med de som skriver att du skall uttrycka dig bttre s t o m en idiot fattar vad du menar skriv grna vertydligt och ls igenom det en andra gng och kanske lmna det till ngon annan fr genomlsning.

Men nog trycker hoo ur sig vatten ur locket nr detta hnder.

P Svenska Efter det att jag krt och stannat med varm motor kommer det vatten ur locket vid kylarvattenbehllaren.

Kommer det vatten utan att du tagit av locket eller efter att du tagit av locket

Du fr allts hgt tryck i kylaren
Senast redigerad av batshake 2020-03-15 kl. 14:53. Anledning: komplettering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in