2020-03-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraTulpanen
1024 fall nu i Sverige

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Nu ökar det fort, myndigheterna kommer få svårare att smittspåra.
Citera
2020-03-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Hur kan de ha fel när vi har två fall där personer smittats en andra gång?

Två fall gentemot över 150 000 smittade. Då kan vi anta att det inte är normen utan endast att det är möjligt om än dock väldigt ovanligt.

Såvida inte testerna var dåligt gjorda. Det får forskningen avgöra framöver.
Senast redigerad av HobbyGW 2020-03-15 kl. 14:47.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Kinas siffror ska du inte lita på. Här i väst har inte många yngre hunnit dö än. Vi är bara i början av pandemin än. Både Italien, holland och frankrike sätter ingen under 50 och 60 i respirator då dom fokuserar på att rädda yngre personer. Men när alla intensivvårdsplatser är slut överallt kommer även yngre börja dö. Det är fakta.

Du har inte läst dessa artiklar ordentligt och gjort dina beräknar. 150 personer av 4500 är under 50 i frankrike, det ger oss 3,3% - hur många av dessa är sjuka på något sätt eller rökare etc? Det vet du misstänker jag? I Nederländerna säger experten (i den där artikeln du antagligen har läst) att antalet unga som påverkas nu är ungefär lika många som kommer in av den vanliga flunsan.

Har covid-19 satt sig på dina kognitiva förmågor tro?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Nu ökar det fort, myndigheterna kommer få svårare att smittspåra.

Dom har slutat smittspåra såvitt jag vet....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Var hittar jag konkret regeringens beslut att tillfälligt avskaffa kravet på sjukintyg? Jag hittar flertalet artiklar som rapporterar detta men på samtliga låter det som att beslutet inte fattats än utan att det är något de siktar på. Någon som har bättre koll än mig?

Här

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler
Citera
Medlem
Nu börjar nya fall i Kina att krypa uppåt igen , kanske tidigt att säga att viruset är tillbaka ,men 8 fall igår mot 25 idag och lägg då till att dessa siffror är hår friserade från början.
Citera
Medlem
Källa svt.se

Hur fan ska det gå till?

Citat:
Regeringen i Storbritannien planerar att uppmana personer över 70 år att isolera sig under upp till fyra månader för att skydda dem från det nya coronaviruset, säger hälsominister Matt Hancock, rapporterat TT
Citera
2020-03-15, 14:46
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Haha. Det var helt dött på stan här igår kväll och flera städer rapporterar lugnaste kvällarna på akuten på evigheter. På en lördag dessutom. Folk är rädda, vilket är positivt ur smittsynpunkt.

I Stockholm kommer folk däremot fortsätta åka tunnelbana för att de helt enkelt måste. Effekten av detta kommer nog visa sig ganska snart.

Tunnelbanan är en Petriskål.
Gissar att antalet som Cyklar o promenerar i morgon kommer öka.

Men sen kommer de som åkt tunnelbana stå i butiker o bära fram de andras lunchtallrikar. Eller sätta sig i ett klassrum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Haha. Det var helt dött på stan här igår kväll och flera städer rapporterar lugnaste kvällarna på akuten på evigheter. På en lördag dessutom. Folk är rädda, vilket är positivt ur smittsynpunkt.

I Stockholm kommer folk däremot fortsätta åka tunnelbana för att de helt enkelt måste. Effekten av detta kommer nog visa sig ganska snart.

Tydligen har SL-resandet rasat. Antalet spärrpassager minskade med nästan en halv miljon. SL-misstänker coronaoro. Skriver lokala gratisblaskan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nu börjar nya fall i Kina att krypa uppåt igen , kanske tidigt att säga att viruset är tillbaka ,men 8 fall igår mot 25 idag och lägg då till att dessa siffror är hår friserade från början.

Kan det vara kineser som smittats i Europa?
Citera
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Kolla försäkringskassan

Sorry. Menade perioden mellan sjunde dagen och fjortonde dagen. Alltså då arbetsgivare fortfarande betalar sjukersättningen men kräver sjukintyg.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Här

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler

Tack så mycket. Men då har de alltså inte hunnit bestämma något än...
Senast redigerad av Ghost.B.C 2020-03-15 kl. 14:48.
Citera
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Ja självklart. Tegnells största problem verkar vara brist på pedagogik. Vore bra om han kunde förklara exempelvis det där.

Det jag främst har med mig från honom än så länge är varför andras åtgärder inte fungerar. Inte så mycket konkret kring våra egna. Då blir det extra intressant att veta hur han resonerar.
Med tanke på att Folkhälsomyndigheten gravt underskattade risken att vi skulle få det hit så är inte förtroendet på topp just nu, så lite mer transparens vore ju önskvärt om de vill undvika misstänksamhet i stugorna.
Nu vet inte jag hur andra länders hälsomyndigheter fungerar och vilka råd de kommit med men deras politiker har ju ändå valt betydligt skarpare åtgärder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in