2020-03-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om vi antar att Anders Tegnells "taktik" att inte göra någonting resulterar i en ökad dödlighet på 50000 personer, jämfört med att ha satt in kraftfulla åtgärder likt andra länder.

Kommer då historien att titta tillbaka på Tegnell som den som dödade flest personer i Sverige genom tiderna?

Du menar värre än Hitler? Tengnell är i alla fall rättvis, han vill smitta alla.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabberwok
Vad tror du vi skulle uppnå om alla 10 miljoner invånare i Sverige testades, både de med och utan symtom? Och hur ofta ska alla testas? En gång i veckan? "Räkna smittade" förutsätter mycket riktigt att hela befolkningen testas en gång i veckan. Så du tror att vi genom veckovisa allomfattande enormt resurskrävande folkräkningar skulle kunna tygla viruset? Tillåt mig tveka...
Saken är att dom som har symptom och dom som känner oro naturligtvis borde få testas, varför inte? Tycker du att kostnadera blir förstora? Eller hur menar du? folkhälsan uppväger kostnaderna utan tvekan samtidigt som man upptäcker fler fall med Corona, vilket motverkar spridningen. Är inte det bra? eller tycker du att Corona ska spridas till samtliga svenskar? av ekonomiska skäl! Efter att man testats så skall man hålla sig hemma i 14 dagar för att sedan testas igen anser jag, det skulle motverka spridningen av viruset. Se bara till Italien och Spanien mf.

Jag kan ta ett exempel, en bekant till mig har en fru som för några dagar sedan blev sjuk i feber,hosta och värk i kroppen. Hon kontaktade 1177 som sa att sjukvården inte skulle testa henne, och menade på en vanlig influensa alt kraftig förkylning.
Jag tycker att hon och hennes man borde ha fått testats. När tycker du att man ska testas?
Jag tycker det är statens ansvar att se till befolkningens bästa istället för att låta Corona härja fritt, vad tycker du?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Källa?????? Sluta nu Grollaren, alla säger att unga får milda symptom.

Tyvärr så verkar det som att människor ned till 20 års åldern kan hamna i respirator.....

BBC
https://www.youtube.com/watch?v=9mrPHO-nkVE
Citera
Medlem
Citat:
Men den stora majoriteten av dödsfallen, både här i väst och i Kina, rör personer 70+, ofta över 80, med underliggande sjukdomar. Det är fakta.

Japp, precis, exakt så.
Citera
2020-03-15, 14:28
Medlem
Så en familj på 7 eller 10 kan inte gå ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det stämmer inte att vi inte utvecklar immunitet mot viruset. De små mutationer som sker kontinuerligt under virusets spridningsförlopp är inte stora nog för att de antikroppar vi utvecklar i samband med infektion inte ska reagera när de muterade partiklarna introduceras i kroppen.

Kinesiska läkare vittnar om att covid-19 ger ingen immunitet.
Citera
Medlem
V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tyvärr så skämtar han inte, han hade minsann läst att viruset bara överlever 8-9 tim utanför kroppen...

Det är en vanlig skåpbil, vi delar på bilarna på vår arbetsplats.

Om det är bekräftat att tidigare förare är coronasmittad, så bör bilen för säkerhets skull saneras, till exempel genom att ozonbehandla. Jag hade ringt tidigare förare och frågat status, inget konstigt med det.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Jamen filmer från mobiler? Är du seriös? Det duger inte som bevis i denna tidsålder.

Jag tror inte Italiensk TV filmar från sina mobiler...
Men kör på det du. FHM har bra information om man nu finner den mer trovärdig än från folk på plats som är utsatta för censur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Frågan är väl snarare vad det hade hjälpt? Jag tror det vore ett slag i luften. Som sagt, restaurangerna är redan tomma.
Och de som nu skriker att regeringen gör för lite var sannolikt missnöjda med dem tidigare också.
Folk gnuggar händerna men låtsats vara arga. Snart ska huvuden rulla. Först Tegnell, sedan Löfven. Äntligen!
Typ.

Jag har inte Facebook (eller menar du kanske Flashback?) så jag vet inte hur det låter där exakt, men jag kan tänka mig.
Däremot pratar jag med nästan alla jag möter om coronan och jag upplever inte att någon allmän panik råder i samhället. De flesta verkar acceptera den rådande situationen och vara medvetna om att många, många fler kommer smittas, men är ändå lugna.
Man kan skoja och prata om annat än corona med de flesta.

Men absolut, det finns ju även de som bunkrar toapapper.
Själv skulle jag klara mig en livstid utan toapapper.

Jag skrev redan några saker som det hade hjälpt.

Nej det tror jag inte alls, sen har självklart de som var kritiska fått vatten på sin kvarn.

Nej det råder ingen allmän panik, ännu. Och det gör det inte heller på någon social media jag sett utan det som råder är besvikelse och undran varför myndigheterna agerar så annorlunda mot resten av världen.

Jag skiter bokstavligen i om folk bunkrar toapapper, känns onödigt som sagt så länge det finns rinnande vatten så är att torka sig i röven det sista jag skulle tycka mig ha problem med. Så därför förstår jag heller inte varför det ska påpekas om och om igen heller, uppenbarligen är det folk som tycker det är viktigt att ha årsförbrukningar av toapapper i kristider, låt dom ha det om det tar slut- som det gjort på några ställen så får väl vi andra klara oss på andra vis.
Citera
2020-03-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Kinesiska läkare vittnar om att covid-19 ger ingen immunitet.

Men vad är det för ett virus? Biovapen?
Citera
2020-03-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Tyvärr så verkar det som att människor ned till 20 års åldern kan hamna i respirator.....

BBC
https://www.youtube.com/watch?v=9mrPHO-nkVE

Japp, men du experten, du vet hur dessa personer levde innan? Om de var rökare, överviktiga, astmatiker, diabetiker, eller liknande? Du tror också att Italien har möjligheten att göra en sådan genomgående, helkroppsundersökning med alla prover och tester på dessa personer för att konstatera att de är helt friska? Du, experten, utveckla resonemanget.
Citera
2020-03-15, 14:30
Medlem
MuppSmurfs avatar
Vågar man köpa pizza och dylikt dessa tider eller bör man fokusera på mat som man lagar själv från butiker? Hur tänker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in