2020-03-15, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
När corona är över är det dags för folktribunal där landsförrädarns ställs till svars. Statens viktigaste uppgift är att skydda medborgarna.
Corona sprids i alla länder. Ska alla politiker i alla länder ställas till svars?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Finns det några belägg för att flockimunitet faktiskt fungerar på detta virus eller är det bara värsta chansningen?

Ren chansning. Det finns inget vetenskaplig stöd för det. Det finns däremot stöd för att coronavirus ger mycket kort immunitet.
Citera
Medlem
jabberwoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag tänker närmast på att man enbart kommer testa de som uppvisar symptom för Corona, men övriga svenskar kommer inte att testas.
Även beslutet om att sluta räkna smittade och de som insjunknat i Corona är vansinnigt och visar tydligt att folkhälsan inte är prioritet ett, bara för att nämna två beslut som jag anser vara fattade av en inkompetent och inhuman politik.
Vad tror du vi skulle uppnå om alla 10 miljoner invånare i Sverige testades, både de med och utan symtom? Och hur ofta ska alla testas? En gång i veckan? "Räkna smittade" förutsätter mycket riktigt att hela befolkningen testas en gång i veckan. Så du tror att vi genom veckovisa allomfattande enormt resurskrävande folkräkningar skulle kunna tygla viruset? Tillåt mig tveka...
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Finns det några belägg för att flockimunitet faktiskt fungerar på detta virus eller är det bara värsta chansningen?
EN JÄTTEBRA FRÅGA!!!

Och svaret är givetvis ATT INGEN VET!

De som förespråkar detta måste vara helt dumma i huvudet!
Citera
2020-03-15, 09:30
Medlem
Vad svenska folket inte har förstått att vi är så totalt förda bakom ljuset. Myndigheterna vill smitta så många som möjligt oavsett om många dör av.
De använder oss som försökskaniner för att testa om vi blir immuna eller om vi får följdsjukdomar och skador i lungorna. Endast dårar skrattar åt den teorin. Tegnell är en mycket farlig och sjuk människa.
Därav öppna gränser, öppna skolor och ingen karantän. Inga tester för det är onödigt!
Citera
2020-03-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det finns två sätt att hantera sjukdomen:
- fixa gruppimmunitet genom att låta de som får lättast sjukdom bli sjuka i lagom takt
- stänga ute sjukdomen helt (korea, Kina)

Den andra lösningen är svår att få att fungera i Sverige, men jag hade gärna sett att man åtminstone försökte.

Vaccin finns inte, därför haltar dina resonemang.

Man blir immun, de som blev sjuka igen hade skrivits ut för tidigt, innan de blivit helt friska.

Den enda som har blivit friskskriven i Sverige är den kinesiska kvinnan i 20-årsåldern som blev inlagt i Jönköping. Enligt läkare mår hon så pass bra att hon klarar sig själv, men hon bär fortfarande på viruset.
Alltså kan man knappast tala om immunitet och sjukdomen kan när som helst blomma upp igen. Dessutom finns en liten risk att hon kan smitta andra.
Citera
2020-03-15, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det intressanta är att Tegnell har fått sin utbildning i epidemiologi just i UK. Det är säkert en taktik som lärs ut där och han ser en chans att nu omsätta i praktiken vad han lärde sig i skolan.
Vetenskapen epidemologi ser likadan ut oavsett läsosäte.
Citera
Medlem
Jag är okunnig, det medges. Men jag har reflekterat över huruvida vårt kontantlösa samhälle kan medföra långsammare smittspridning. I länder som Kina, Iran och Italien där kontanter är vanligare har man haft explosiv spridning. Kontanter är otroligt smutsiga och kan överföra hur mycket som helst i bakterie-/virusväg.
Med god handhygien skulle vi i så fall klara oss ganska långt.😃
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tror inte att "Flockimmunitet" är en strategi från myndigheternas sida, det är helt enkelt enda alternativet nu när man missat alla andra åtgärder man kunde ha gjort i ett tidigt stadie.
Att stänga gränser, sätta områden eller hela landet i karantän, är meningslöst när vi fått en spridning i hela landet.
Att kalla en ohejdad spridning i samhället för en strategi är bara ett sätt för myndigheterna att låtsas som de har kontroll.

Orsaken att vi inte har en strategi (att strategin är "flockimmunitet") är inkompetens från FHM. Varför litar regeringen på FHM.

HAR REGERINGEN INTE ENS KOMPETENS TILL ATT UTVÄRDERA RESULTAT?

Man måste inte vete något kring epidemiologi för att se att FHM tog fel! Att dom är inkompetenta!
Citera
2020-03-15, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Ren chansning. Det finns inget vetenskaplig stöd för det. Det finns däremot stöd för att coronavirus ger mycket kort immunitet.

Detta virus är relativt stabilt, immunitet bör hålla i sig något år eller två i alla fall.
Citera
2020-03-15, 09:34
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Javisst, men jag har sett så mycket därifrån ..tror de ligger miljontals döda i alla hus, om de nu inte bränt ner dessa till grunden. Man gör väl allt för att ta kål på smittade nu.

Ja det blev lite desperat att säga att utbrottet var över.
Jag är lite oroad över effekten det kommer att ha på resten av världen när smittan tar fart igen för att de avbrutit karantänen för tidigt.
Citera
2020-03-15, 09:34
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Visst är det lätt att peka finger och visst har Kina del i ansvaret. Nu har ju Kina tagit enorma kostnader och gjort allt dom kunnat och verkar ha fått det under kontroll. Detta efter tjat i åratal från duktiga väst att Kina måste gör detta vi epidemier. Sen vad händer då det drabbar väst, trots månader av varningar? Klart att Kina är sur, ansträngningarna gav inte så mycket för övriga världen. Istället för att blåsa faran över nu så måste nu Kina och övriga asien stänga sina gränser från väst under en lång tid för att inte drabbas på nytt. Ekonomi och girighet, se Italien med 300 000 kinesiska "slavarbetare" som välkommnades med öppna armar utan att bli satt i karantän trots vad som hände samtidigt i Kina. Dekadenta svenskar som flyger till Italien för sina viktiga instagramfoton under pågående pandemi. Nu ska en del länder låtsas vara bättre än Kina och satsa på "flockimmunitet" och kommer då att ta död på fler sjuka och gamlingar än Kina lyckades göra.

Du vet nog var räkningen hör hemma då vi inte satte stopp tidigt och hade beredskap för det här. Men som jag skrev tidigare, det blir skönt att slippa den falska socialdemokratin i framtiden om smittan vi har här nu havererar sjukvården. Det kanske också var tanken från FHM om man ser till vilka råd dom givit regeringen.

Det är lönlöst att försöka flytta fokus, Kina har agerat fullkomligt ansvarslöst, när problem uppstår försöker de sopa det under mattan gamla hederliga diktaturfasoner, tiden går och myndigheterna kapitulerar, utbrottet är ett faktum. Dokumentären visar på hur illa ställt det är i Kina, att risken för fler utbrott är överhängande, inget har gjorts sedan SARS år 2003.
Stängda gränser och karantäner saknar betydelse i långa loppet, saknas vaccin sprids viruset i vilket fall som helst. Tar det flera år med att ta fram vaccin är stängda gränser verkningslösa.

Why new diseases keep appearing in China
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in