2020-03-15, 01:36
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenbolognese
Vilken ränta pratar du om? Förlåt om jag är lite trög.

Styrräntan. Den är nu noll med en prognos på noll ett par år. Du får enl. reglerna ta detta plus 2% på totalt värde (oberoende av om du har lån eller Inte). Om du har tur skulle hovrätten godkänna typ 2.25%, då det fortfarande heter att normalräntan är så mycket högre. Men det är ändå riktigt grisigt betalt och kommer inte täcka upp vad det kostar att vara hyresvärd (2% är ju kompensation för inflationen).

Citat:
Jaså, detta låter ju skevt i mina öron. Varför ska man inte få tjäna lite fikapengar på andrahandsuthyrningar när det kommer in mer skattepengar till vårat mångkulturella utopisamhälle?
Det är skevt. Hela vår bostadsmarknad är kontinuerligt byggd via nepotism, inkompetens och vad som internationellt skulle kallas korruption (här har vi inga sådana generella lagar).

Med detta sagt har det alltså istället blivit någon slags bananrepublik där marknaden i stort ändå hyr ut lite hur de vill. Men det är alltså inte tillåtet. Därav "principiellt" emot att bryta mot lagen. Men jag menar om man skiter i lagar och bara vill tjäna pengar utan att åka dit bör man ju ha fullt upp med att tex skattefuska istället.
2020-03-15, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Styrräntan. Den är nu noll med en prognos på noll ett par år. Du får enl. reglerna ta detta plus 2% på totalt värde (oberoende av om du har lån eller Inte). Om du har tur skulle hovrätten godkänna typ 2.25%, då det fortfarande heter att normalräntan är så mycket högre. Men det är ändå riktigt grisigt betalt och kommer inte täcka upp vad det kostar att vara hyresvärd (2% är ju kompensation för inflationen).

Det är skevt. Hela vår bostadsmarknad är kontinuerligt byggd via nepotism, inkompetens och vad som internationellt skulle kallas korruption (här har vi inga sådana generella lagar).

Med detta sagt har det alltså istället blivit någon slags bananrepublik där marknaden i stort ändå hyr ut lite hur de vill. Men det är alltså inte tillåtet. Därav "principiellt" emot att bryta mot lagen. Men jag menar om man skiter i lagar och bara vill tjäna pengar utan att åka dit bör man ju ha fullt upp med att tex skattefuska istället.

Där utgår du från att de nominella priserna går +-0 trots att inflation just innebär att de nominella priserna ökar. Behöver förstås inte öka lika mycket för samtliga varor men som ett generellt antagande är det något märkligt.
2020-03-15, 02:48
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Där utgår du från att de nominella priserna går +-0 trots att inflation just innebär att de nominella priserna ökar. Behöver förstås inte öka lika mycket för samtliga varor men som ett generellt antagande är det något märkligt.
Visst, men hela prepositionen är störd och har inte blivit mindre störd med tiden. Detta var vad som skapades av alliansen 2012/2013 och svenska folket på något vis lyckades beskriva som "fri marknad".

Senaste (vad jag vet) fallet i hovrätten avgjordes 2017. Det finns en lustighet här, och det är att juristerna då använde ordet "par" för att beskriva hur utfallet förhöll sig till prepositionen. Problemet? Svenska folket vet överlag inte vad ett par betyder. Till och med när hovrätten använder ordet tror genomsnittlig svensk att ett par är någon ungefärlig siffra man får hitta på lite själv. I kombination med att räntebanan var mycket högre 2012/2013 då den mycket mer svårbegripliga prepositiomen skrevs har genomsnittlig svensk översatt situationen till att kalkylräntan är strikt 4% (referensränta plus "ett par procent"). Genomsnittlig svensk vet ju varken vad ett par betyder eller vad som menas med referensräntan.

Utöver underhållningen i att genomsnittlig svensk inte begriper vad ett par betyder - och att hovrätten inte förstår att det därför är ett dåligt ordval - belyser detta också hur befängda reglerna är. Jag får i princip OCD-attacker när jag studerar den här trasiga marknaden, därför kan jag detta. Men det förväntas alltså att alla som ska hyra ut ska kunna detta, exempelvis genom att studera prepositionen, jämföra den med hovrättens beslut och göra en juridisk analys..

Missförstå mig inte fel, grundproblemet är att staten har beslagtagit hyresrätts-alternativet (och hanterat detta lika bra som de noll sjukvårdsresurser vi nu har inför corona), så vi skulle inte få någon fri marknad bara för att vi hade fri prissättning andrahand. Kombinationen skulle inte ens vara bra för andra än specifika korrupta politiker.

Men det gör inte debaklet mindre... sjukt. Så sjukt.
Senast redigerad av Trillske 2020-03-15 kl. 02:53.
2020-03-15, 09:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
När Sverige tvingas stänga igen och införa karantän så lär tiotusentals om inte hundratusentals företagare och anställda bli utan eller få ett väsentligt lägre cashflow.
Rimligen kommer nyförsäljningen av bostäder börja sjunka rejält och priserna rasar framåt hösten.
Jag börjar tror att den ekonomiska smällen blir betydligt kraftigare än jag först anat. Den psykologiska kommer ställa till det med.
De som flugit för nära kreditsolen kommer att krascha.
2020-03-15, 11:06
Medlem
Kommer folk ens våga gå på några visningar framöver? Jag tror likt Sonnenwende ekonomin kommer påverkas rejält. Bostadsmarknaden kommer givetvis ta stryk den också.

Citat:
Coronaviruset kommer påverka bostadsmarknaden enligt mäklarbyråer SvD talat med. Risken finns att den senaste tidens prisuppgång försvinner. Nu tvekar både säljare – och köpare.

https://www.svd.se/ella-38-ska-salja-sin-lagenhet--nu-tvekar-hon
2020-03-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
När Sverige tvingas stänga igen och införa karantän så lär tiotusentals om inte hundratusentals företagare och anställda bli utan eller få ett väsentligt lägre cashflow.
Rimligen kommer nyförsäljningen av bostäder börja sjunka rejält och priserna rasar framåt hösten.
Jag börjar tror att den ekonomiska smällen blir betydligt kraftigare än jag först anat. Den psykologiska kommer ställa till det med.
De som flugit för nära kreditsolen kommer att krascha.

En dag får du förstås rätt.
Men du har under en lång tid ropat varg i den här tråden.
Och när det nu väl blir lite mer än skakigt, ja då har det inget med vad du har dillat om under din långa tid i tråden utan ett virus som dyker upp helt från ingenstans.
2020-03-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Visst, men hela prepositionen är störd och har inte blivit mindre störd med tiden. Detta var vad som skapades av alliansen 2012/2013 och svenska folket på något vis lyckades beskriva som "fri marknad".

Vi får väl bara hoppas att marknaden blir helt fri och inte bara "fri".
2020-03-15, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Kommer folk ens våga gå på några visningar framöver? Jag tror likt Sonnenwende ekonomin kommer påverkas rejält. Bostadsmarknaden kommer givetvis ta stryk den också.

Hela marknaden påverkas av corona men det är svårare att säga exakt hur den påverkas, kanske räntesänkningar igen.

Kommer corona öka människors behov av trygghet?
Senast redigerad av flekstor 2020-03-15 kl. 12:43.
2020-03-15, 13:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Finansinspektionen kan komma att behöva släppa på amorteringskravet under en period för att undvika att den svenska ekonomin bromsar in alltför mycket i spåren av det nya coronavirusets utbrott. Det säger SBAB:s chefsekonom Robert Boije till Realtid.

https://omniekonomi.se/chefsekonom-fi-kan-behova-slappa-pa-amorteringskravet/a/qLd8xE
Och det är väl inte oväntat. Sedan får man se om FI tar det steget och hur länge uppehållet gäller.
2020-03-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Finansinspektionen kan komma att behöva släppa på amorteringskravet under en period för att undvika att den svenska ekonomin bromsar in alltför mycket i spåren av det nya coronavirusets utbrott. Det säger SBAB:s chefsekonom Robert Boije till Realtid.

https://omniekonomi.se/chefsekonom-fi-kan-behova-slappa-pa-amorteringskravet/a/qLd8xE
Och det är väl inte oväntat. Sedan får man se om FI tar det steget och hur länge uppehållet gäller.

Nej precis, även om corona slår mot ekonomin och vid en första tanke kan pressa bopriserna kan det också leda till flera andra saker som kan driva upp priserna istället. Det mest uppenbara är väl:

1. Räntesänkningar
2. Lägre amorteringskrav
3. Människors behov av trygghet ökar vilket ökar viljan att köpa en bostad i bra område. Det är lika hög risk att få corona i ett rikt område som ett fattigt kanske någon invänder men jag pratar om att corona kan påverka känslorna hos människor så att de upplever större behov av trygghet och att de upplever mer trygghet i bra områden.
2020-03-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet

Typiskt för kriser är ju att man inte vill sätta igång stora onödiga förändringar i vardagen. Tänk om man har ett datum man ska lämna lägenheten och får Corona en vecka innan, eller flyttfirman stänger ner pga sjukdom eller rörligheten inom landet begränsas. Och i allt detta ska man byta bostad som är den trygga punkten i eländet ...

Jag tror priserna och avsluten kommer att rasa. Marknaden torkar ihop och de allra flesta kommer vänta med att köpa och sälja.
2020-03-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Typiskt för kriser är ju att man inte vill sätta igång stora onödiga förändringar i vardagen. Tänk om man har ett datum man ska lämna lägenheten och får Corona en vecka innan, eller flyttfirman stänger ner pga sjukdom eller rörligheten inom landet begränsas. Och i allt detta ska man byta bostad som är den trygga punkten i eländet ...

Jag tror priserna och avsluten kommer att rasa. Marknaden torkar ihop och de allra flesta kommer vänta med att köpa och sälja.

Hur kan priser rasa om ingen säljer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in