Citat:
Ursprungligen postat av
flekstor
Där utgår du från att de nominella priserna går +-0 trots att inflation just innebär att de nominella priserna ökar. Behöver förstås inte öka lika mycket för samtliga varor men som ett generellt antagande är det något märkligt.
Visst, men hela prepositionen är störd och har inte blivit mindre störd med tiden. Detta var vad som skapades av alliansen 2012/2013 och svenska folket på något vis lyckades beskriva som "fri marknad".
Senaste (vad jag vet) fallet i hovrätten avgjordes 2017. Det finns en lustighet här, och det är att juristerna då använde ordet "par" för att beskriva hur utfallet förhöll sig till prepositionen. Problemet? Svenska folket vet överlag inte vad ett par betyder. Till och med när hovrätten använder ordet tror genomsnittlig svensk att ett par är någon ungefärlig siffra man får hitta på lite själv. I kombination med att räntebanan var mycket högre 2012/2013 då den mycket mer svårbegripliga prepositiomen skrevs har genomsnittlig svensk översatt situationen till att kalkylräntan är strikt 4% (referensränta plus "ett par procent"). Genomsnittlig svensk vet ju varken vad ett par betyder eller vad som menas med referensräntan.
Utöver underhållningen i att genomsnittlig svensk inte begriper vad ett par betyder - och att hovrätten inte förstår att det därför är ett dåligt ordval - belyser detta också hur befängda reglerna är. Jag får i princip OCD-attacker när jag studerar den här trasiga marknaden, därför kan jag detta. Men det förväntas alltså att alla som ska hyra ut ska kunna detta, exempelvis genom att studera prepositionen, jämföra den med hovrättens beslut och göra en juridisk analys..
Missförstå mig inte fel, grundproblemet är att staten har beslagtagit hyresrätts-alternativet (och hanterat detta lika bra som de noll sjukvårdsresurser vi nu har inför corona), så vi skulle inte få någon fri marknad bara för att vi hade fri prissättning andrahand. Kombinationen skulle inte ens vara bra för andra än specifika korrupta politiker.
Men det gör inte debaklet mindre... sjukt. Så sjukt.