Citat:
Ursprungligen postat av
sommarljum
Vad mer specifikt i bevisningen anser du inte kommer att hålla? Några särskilda saker som du tänker på?
Det är en del saker. Till att börja med saknas mordvapen. I och med att hennes mobbe försvann kan man inte utesluta att det fanns kommunikation i den som kunnat förändra bilden av det som hände. Man har inte kunnat knyta den misstänkte till platsen vid tiden för mordet. Han säger ju att han var hemma och man har inte kunnat visa motsatsen.
I utredningen har man dammsugit BOs omgivning för att hitta personer som kan ha haft motiv och tillfälle utan att hitta fler än två (tre?). En av dessa har man släppt misstankarna mot, vilket jag tolkar som att det finns något i de sekretessbelagda delarna av FUP som utesluter henne. Hur starkt är detta? Jag har en gissning om vad detta kan vara och det är då antagligen inte solitt. Vill inte gå in på detta.
BO verkar ha varit en person som av en del kunde uppfattas som provocerande och som inte lätt lät sig skrämmas. Hon hade ett mycket stort kontaktnät. Kan utredningen ha missat någon?
Målet bygger således på att man har en person med motiv och tillfälle som tidigare hotat henne ett flertal gånger. MGM är dock tidigare ostraffad. Han har inte utsatt någon för allvarligare våld i närtid och har visat behärskning i situationer där han använt minimalt med våld när han känt sig tvingad att avlägsna BO ur sin bil.
Någonstans i allt detta kan rätten finna ett sätt att formulera rimligt tvivel, och erfarenheten visar hur oerhört svårt det är att få någon fälld för mord i våra domstolar, som ser en ära i att hellre fria än fälla. Domarna bygger ofta på ett halmstrå. Därför tror jag MGM frias i första eller andra instans.
Samtidigt finns det ju påtagliga tecken på skuld och med tillgängligt underlag känns åtalet i högsta grad befogat. De personer i tråden som tvivlar på MGMs skuld har inte kunnat lyfta fram något som pekar åt annat håll. Så trots åtskilligt med arbete har ingen annan rimlig GM hittats.