2020-03-15, 13:18
Medlem
Så här uttalade sig Tegnell i en intervju i en Läkartidning 2013 som jag hittade på nätet:
"Ett problem är att bestämma sig för vad som är allvarligt? Är det en sjukdom som drabbar tio på miljonen och fem dör, eller är det en sjukdom som drabbar 500 000 på miljonen och ingen dör, men alla är borta från sitt jobb i 14 dagar? Sedan finns det hur många varianter som helst."
Fruktansvärt cyniskt.
Ekonomi går först. Sedan kommer Tengil och hans riddare. Sist kommer du och jag.
Jobba, jobba, jobba och kanske dö.
Citera
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det kommer dessutom nu rapporter från många länder att merparten på intensiven är under 50

Ett allmänt råd till alla i tråden som kommer med den här typen av påståenden: bifoga gärna trovärdiga länkar.

Som jag skrev för ett par dagar sen: under de två senaste veckorna har ett flertal unga och halvunga kändisar testat positivt. Än så länge har jag inte hört några indikationer på att någon av dessa blivit allvarligt sjuka. Om det nu är så att merparten på intensiven är under 50, borde rimligtvis någon av kändisarna ligga i respirator och kämpa för sitt liv.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Använder man sig ab USA's siffror så kommer 2,3% i åldrarna 10-59 år att dö om detta förtsätter i samma utsträckning..Det är VIDA mer än en vanlig influensa i dessa åldrar..
Barn under 10 tycks som tidigare klarasig utan dödsfall..

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

I åldern 60-90 så kommer isåfall 26% att avlida..DVS. mer än en fjärdedel av de äldre över 60..
Senast redigerad av flaskborste 2020-03-15 kl. 13:21.
Citera
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Kan det sluta vara vedertagen sanning att inkubationstiden är 2 veckor?

De allra flesta blir sjuka inom ett par dagar , är det ens fastställt att det ens är måttligt förekommande att det tar 2 veckor? Typ ingen har väl testats och haft virus och sedan blivit sjuk 2 veckor senare?

För 2 veckor sedan sade folk att om 2 veckor är det kaotiskt i Sverige. Det är rätt lugnt fortfarande, vi kommer lösa detta genom disciplin och solidaritet, samt mer kännedom om viruset i sig.

Jag har inte påstått att inkubationstiden är två veckor.
Citera
2020-03-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Du har missat för att du litar på det svenska etablissemanget.

Barn: 13% insjuknar. Resten får viruset, sprider det men blir aldrig sjuka själva.

Frisk mellan 30 och 60: De första 3 veckorna är milda sedan kommer helvetet.

Sjuk eller 60+: Kraftigt insjuknande redan från andra veckan.

Na char ju inte riktigt de tidigare smittade i Sverige som i intervjuer berättat om sitt sjukdomsförlopp. Gissar att du inte är intresserad av verkliga fall.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Jag vet att ni har överdrivit något ENORMT. Ni har bedragit och ljugit. Vi kommer ALDRIG ha 15-20% IVA fall och 6-8% dödlighet i Sverige.

Jag vill slänga det i era ansikten. Vi får resultaten de kommande dagarna.

Jag vill se hundratals döda och tusentals på IVA. Det är det ni sagt i månader nu.

Det får du, ha tålmodighed 🙂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm90
Undra lite när man ska stanna hemma i dessa tider? Typ ska man vara sjuk"på riktigt" eller går gränsen redan vid lite" kli i halsen "? Vad säger ni?
Bäst att stanna hemma vid minsta symptom tycker jag. Man kan även sprida virus helt utan symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
källa?

UD:s pressjour
Citera
2020-03-15, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Finns vanliga influensafall som också leder till dubbelsidig lunginflammation. Finns intensivfall under 50, men väldigt få döda under 50.
Det är troligt att detta blir väldigt mycket annorlunda med mängden av svårt sjuka samtidigt.
Citera
2020-03-15, 13:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Bor själv i en av våra tre största städer och var ute på stan igår, precis som vanligt. Var verkligen ingen skillnad alls, däremot är corona allt alla snackar om. Går man ut och tar en cigg och pratar med andra gäster än sina polare är det alltid, corona bla bla.

Folk går på muggen och tvättar inte händerna, allt är som vanligt
Lite lustigt att de pratar om corona, men inte bryr sig.
Det kanske låter som en floskel, men uppenbarligen ett folk som lämnats vind för våg.
Citera
2020-03-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Ett allmänt råd till alla i tråden som kommer med den här typen av påståenden: bifoga gärna trovärdiga länkar.

Som jag skrev för ett par dagar sen: under de två senaste veckorna har ett flertal unga och halvunga kändisar testat positivt. Än så länge har jag inte hört några indikationer på att någon av dessa blivit allvarligt sjuka. Om det nu är så att merparten på intensiven är under 50, borde rimligtvis någon av kändisarna ligga i respirator och kämpa för sitt liv.

bedöm trovärdighet själv.
https://m.hln.be/nieuws/buitenland/nederland-en-frankrijk-meer-dan-de-helft-van-gevallen-op-intensieve-jonger-dan-50-jaar~af924f31/?referer=https%3A%2F%2Fwww.flashback.org%2Fleave.p hp%3Fu%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.hln.be%252Fnieuws %252Fbuitenland%252Fnederland-en-frankrijk-meer-dan-de-helft-van-gevallen-op-intensieve-jonger-dan-5 0-jaar%257Eaf924f31%252F
Citera
2020-03-15, 13:21
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Italien har redan beslutat om att sätta hela landet i karantän. Regeringen i Spanien har fattat beslut om liknande åtgärder. Även Norge och Danmark har stängt sina gränser.

Hur ser du på åtgärden att sätta länder i karantän?

– Jag är väldigt tveksam till det. Men det är väldigt mycket beroende på vad man befinner sig i epidemin, om man möjligen kan ha en effekt av det, säger Tegnell och fortsätter:

– Det får så stora konsekvenser. Folk kan inte jobba längre, det blir ingen produktion, det går inte att få in mat i länderna. Man kan inte längre träffa nära och kära, det blir väldigt mycket såna konsekvenser man kan ha en acceptans för en viss period, men inte hur länge som helst. Och problemet är när man bryter karantänen är man tillbaka på samma läge igen.
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-vara-medborgare-som-smittar-inte-turister/

men vad är det för skämt?!

I verklighetens italien/spanien frankrike, folk får fortfarnade gå till jobbet, mattransporter påverkas inte. karln har ju uppenbarligen nån form av mentalt handikapp. allt han nånsin säger är motsatt verkligheten. byt ut honom.
Senast redigerad av ImTheMan 2020-03-15 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in