2020-03-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Yes. Folk har inskolats och lärt sig att betjäna staten sedan man var liten. Att alltid vara mindre framgångsrik och ligga steget efter staten. Bäää.

Då är det är här ett utmärkt tillfälle för människor och vakna upp och inse att en stat bara kan göra så mycket vid större händelser och att det viktiga är ensklilda människors agerande.
Citera
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, redan dagens antal insjuknade personer ger vid handen 160.000 döda i Italien. Då talar jag alltså bara om dagens antal smittade i samhället.

Den troliga siffran som det landar på i Italien är 600.000 döda.

Det värsta är att om din uppskattning är fel och det ”endast” dör 60 k i Italien, så motsvarar det 10 k döda i Sverige.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Ärligt talat tror jag inte så förbaskat mycket hinner hända över helgen. Så lugna nu, idag är det söndag, klockan är lite över 13.00. Imorgon är det måndag och då kommer ny information. Man måste försöka ha lite is i magen.
I en situation som denna ska styrande organ tala med sina medborgare, och inte lämna dem därhän. Man skiter inte i sitt folk på detta sätt, väldigt nonchalant gjort.
Men fortsätt du att ladda inför ESC, planera sommarens semester och omkakling av badrummet.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm90
Undra lite när man ska stanna hemma i dessa tider? Typ ska man vara sjuk"på riktigt" eller går gränsen redan vid lite" kli i halsen "? Vad säger ni?
Vad är det att undra över? Vid symptom stannar man hemma. Hur kan du ha missat detta?
Citera
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejarnold
Är inte rädd för sjukdomsförloppet av Corona då jag är fullt frisk, däremot rädd för bieffekterna av det som vi ännu inte vet något om, läste i något forum kring sterilitet om man är man. Är det detsamma för tjejer? Gärna om nån vill länka till sån info om det finns.

Vänligen länka källa till detta tack. Har inte hört nånting om det.

Låter som konspirationsteori taget ifrån TV-serien Utopia:
https://utopiatv.fandom.com/wiki/Janus
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
VA!? Är man sjuk i flera månader!? Även de som inte har andra sjukdomar!?
(nåt jag missat)
Nejdå. Du måste bara lära dig namnet på vissa användarkonton.
Det finns några i den här tråden som gör allt för att skrämmas.

De är typen som hittar ett youtubeklipp med alarmistiskt meddelande och tar det för sanning. Samtidigt som de förkastar allt vad forskarvärlden kommer fram till.
Citera
2020-03-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Nej.

Det som styr antalet dödsfall är det verkliga antalet smittade samt åldersfördelningen och hälsan i denna grupp. Antalet bekräftat smittade är inte det samma och i två olika länder är inte kvoten bekräftat/verkligt densamma. Inte heller är ålder och hälsa i gruppen smittade densamma i epidemins första skede.

I Sverige är många av de smittade människor som besökt alperna. Låg andel gamla och god hälsa.

Vänta tills viruset 1) löpt amok hemmavid och 2) inkubationstiden passerats. För vår del om två veckor gissar jag.

Kan det sluta vara vedertagen sanning att inkubationstiden är 2 veckor?

De allra flesta blir sjuka inom ett par dagar , är det ens fastställt att det ens är måttligt förekommande att det tar 2 veckor? Typ ingen har väl testats och haft virus och sedan blivit sjuk 2 veckor senare?

För 2 veckor sedan sade folk att om 2 veckor är det kaotiskt i Sverige. Det är rätt lugnt fortfarande, vi kommer lösa detta genom disciplin och solidaritet, samt mer kännedom om viruset i sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
De ekonomiska konsekvenserna av åtgärderna och paniken har än så länge bara drabbat en ganska liten del av befolkningen, de som har väldigt mycket pengar på börsen, eller de som redan hunnit bli arbetslösa. Inom något år är jag däremot rädd att vi alla mer eller mindre har drabbats av dem. Fler arbetslösa, leder till färre skattebetalare, vilket leder till mindre pengar till staten. Tror att vi de kommande åren kommer få se både skattehöjningar och mindre pengar till välfärden, som en konsekvens av corona, och, iaf vad jag tror, framförallt, åtgärderna mot den.
Givetvis kan jag också få fel, de kommande veckorna kan visa att de åtgärder som genomförts var nödvändiga. Skulle så vara fallet är vi riktigt illa ute, på flera sätt än vad de flesta anar.

Kan ju också vara så att vi får lära oss att man kan inte bara få lönehöjningar också...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Jasså? Har inte sett eller hört en enda sådan rapport.

Läst du det på nått forum eller från nån på Facebook?
Samma som skrev att massor av barn hålls i respirator?
https://m.hln.be/nieuws/buitenland/nederland-en-frankrijk-meer-dan-de-helft-van-gevallen-op-intensieve-jonger-dan-50-jaar~af924f31/?referer=https%3A%2F%2Fwww.flashback.org%2Fleave.p hp%3Fu%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.hln.be%252Fnieuws %252Fbuitenland%252Fnederland-en-frankrijk-meer-dan-de-helft-van-gevallen-op-intensieve-jonger-dan-5 0-jaar%257Eaf924f31%252F

här är en artikel jag sett idag tex.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ville ej starta ny tråd endast för dessa frågor. Är ny här på FB. Jag har fått erbjudande om att jobba på matvarulager i 3 dar kommande vecka i Sthlm. Blir ju bra med pengar, men börjar känna mig skeptisk. Hade ni jobbat?

Är inte rädd för sjukdomsförloppet av Corona då jag är fullt frisk, däremot rädd för bieffekterna av det som vi ännu inte vet något om, läste i något forum kring sterilitet om man är man. Är det detsamma för tjejer? Gärna om nån vill länka till sån info om det finns.
Jag tycker du ska ta jobbet och du ska vara glad för att du fått ett jobb och spara så mycket av pengarna du kan - vi går av allt att döma mot en kraftig ekonomiskt nedgång där många kommer att bli arbetslösa. Var bara noggrann med handhygien, pilla dig inte i ansiktet och håll avstånd till dina medarbetare.

Det finns ingen vetenskapligt artikel som slår fast att den här sjukdomen går med sterilitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Jag tänker själv. Skulle ha hjälpt min morbror idag med hans skrivare till datorn och sen blivit bjuden på middag hos honom och hans sambo. Känner att jag har förkylningssymptom dock och väljer att stanna hemma och skjuta på det till längre fram.

Mycket bra! Du är ett steg på vägen till att kunna hantera en större samhällshändelse utan att staten ska servera dig! En mycket nyttig lektion i dagens samhälle!

Men skämt å sido, nu menade jag kanske inte dig specifikt, men för Sverige som helhet.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ville ej starta ny tråd endast för dessa frågor. Är ny här på FB. Jag har fått erbjudande om att jobba på matvarulager i 3 dar kommande vecka i Sthlm. Blir ju bra med pengar, men börjar känna mig skeptisk. Hade ni jobbat?

Ja, jag hade tagit ett sådant arbete.
I synnerhet om jag vore i 20-årsåldern (nu är jag en generation äldre).

Eftersom jag var utomland till för en vecka sedan, i ett område som motiverar att jag håller mig hemma nu, så har jag kommit överens med min arbetsgivare om att göra mitt bästa för att läsa in mig på ämnet. Inte via sociala media, alltså, utan vetenskapliga rapporter.

Vad jag kan säga är att det är alldeles för tidigt för att säga något säkert om sådana bieffekter, vare sig för män eller kvinnor. Det kommer troligen dröja många månader, är min gissning, tills bilden klarnar. Det forskas för fullt, och det skrivs artiklar, men just det här med långsiktiga skadeverkningar är inte det som har högst prioritet just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in