2020-03-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Billig olja ja, inte olja för ett underpris som riskerar att slå ut stora arbetsgivare och sektorer i vissa länder.
Gäller för all råvara, finns en gräns där för billigt bryter över och blir skadligt.

Sen ska det även finnas en marknad att stimulera, alla ekonomer är tämligen överens om att denna kris reagerar inte lika positivt på ekonomiska stödpaket osv.
Folk blir inte mindre rädda för viruset för att du har mer pengar.

Ja anledning till mötet var en lägre efterfrågan på grund utav viruset. Sen Rysslands agenda till att tvinga fram priskrig kan man bara spekulera i.

Finns fler aspekter.

Det finns både negativt och positivt. Processindustri, flygbolag och resebranscher får en liten lättnad t ex.

Privatekonomin är bara en liten del i det hela, men blir människor arbetslösa behöver de alla pengar de har.

Ryssland har ju ett förhandlingsläge som de kan stärka med detta. Det är ju inte givet att Saudi skall diktera världens oljemarknad.

Det kan bli långvarigt, eller så kommer de överens ganska snart. Svårt att sia om det där.
Citera
2020-03-15, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det finns både negativt och positivt. Processindustri, flygbolag och resebranscher får en liten lättnad t ex.

Privatekonomin är bara en liten del i det hela, men blir människor arbetslösa behöver de alla pengar de har.

Ryssland har ju ett förhandlingsläge som de kan stärka med detta. Det är ju inte givet att Saudi skall diktera världens oljemarknad.

Det kan bli långvarigt, eller så kommer de överens ganska snart. Svårt att sia om det där.
Nej, alla större aktörer har säkrat upp sig mot större uppgångar i pris och får ingen lättnand vid sånna här priser. Kom igen..
Citera
2020-03-15, 12:58
Medlem
Citat:
Nej, alla större aktörer har säkrat upp sig mot större uppgångar i pris och får ingen lättnand vid sånna här priser. Kom igen..

Okej, så de betalar fullpris ändå... så vad är nu problemet?? Oljebolagen tjänar alltså sina pengar ändå?

När terminerna tickar ut och skall förnyas blir kontrakten billigare.

Att ett lågt oljepris stimulerar ekonomin är knappast ett kontroversiellt påstående.
Citera
2020-03-15, 13:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Okej, så de betalar fullpris ändå... så vad är nu problemet?? Oljebolagen tjänar alltså sina pengar ändå?

Att ett lågt oljepris stimulerar ekonomin är knappast ett kontroversiellt påstående.

Problemet eller förhoppningen beroende på hur man ser det är att man krigar lite, all affärsverksamhet är en form av krigföring. Nu har saudierna öppnat kranen på vid gavel för att knäcka rysk- och amerikansk oljeindustri. Saudierna lär vara de som är mest uthålliga och sitter på de största reserverna, strategin kommer alltså troligen lyckas. Antingen får de till vettiga avtal eller så minskar konkurrensen - vilket som av utfallen gör saudierna till vinnare långsiktigt.
Citera
2020-03-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Problemet eller förhoppningen beroende på hur man ser det är att man krigar lite, all affärsverksamhet är en form av krigföring. Nu har saudierna öppnat kranen på vid gavel för att knäcka rysk- och amerikansk oljeindustri. Saudierna lär vara de som är mest uthålliga och sitter på de största reserverna, strategin kommer alltså troligen lyckas. Antingen får de till vettiga avtal eller så minskar konkurrensen - vilket som av utfallen gör saudierna till vinnare långsiktigt.

Nej, jag tror inte Saudierna är mest uthålliga. Det talas om att de är beroende av ett ganska högt oljepris för att klara sin statsbudget. Deras befolkning har vuxit väldigt mycket, men detsamma gäller inte oljeinkomsterna.

Putin har lagt en budget på ett oljepris på ca $40-42 fatet av vad jag hört. Jag har läst siffror på $70 - 80 för Saudis statsbudget dvs att de tär på sina reserver redan i normalläget. Och de lär ju ha enorma reserver. Men... vad jag läst verkar de flesta anse att Ryssland klarar detta bäst.

Här lite om Saudis svårigheter idag.

https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/saudiarabien/oversikt/

Citat:
Inför 2019 lade regeringen fram en statsbudget med underskott för sjätte året i rad. Det samlade underskottet sedan sedan oljepriserna rasade 2014 uppgick till 313 miljarder dollar, uppgav finansdepartementet.
Citera
2020-03-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoozelose
Rekommenderar alla att sälja för allt vad tygen håller. Håll er borta i minst 2 år.

Jag vill i lugn och ro köpa in mig under tiden.
Ja köp för allt vad tygen håller med din femtiolapp 😂
Citera
2020-03-15, 13:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nej, jag tror inte Saudierna är mest uthålliga. Det talas om att de är beroende av ett ganska högt oljepris för att klara sin statsbudget. Deras befolkning har vuxit väldigt mycket, men detsamma gäller inte oljeinkomsterna.

Putin har lagt en budget på ett oljepris på ca $40-42 fatet av vad jag hört. Jag har läst siffror på $70 - 80 för Saudis statsbudget dvs att de tär på sina reserver redan i normalläget. Och de lär ju ha enorma reserver. Men... vad jag läst verkar de flesta anse att Ryssland klarar detta bäst.

Här lite om Saudis svårigheter idag.

https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/saudiarabien/oversikt/

Du får tänka på att de genom att dumpa priset kan sno marknadsandelar från amerikaner och ryssar, på det viset går budgeten ändå ihop för dem trots prissänkning. Att priset sjunker 25% är inget problem om du tillfälligt säljer 40% mer.. Utnötningskrig.
Citera
2020-03-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du får tänka på att de genom att dumpa priset kan sno marknadsandelar från amerikaner och ryssar, på det viset går budgeten ändå ihop för dem trots prissänkning. Att priset sjunker 25% är inget problem om du tillfälligt säljer 40% mer.. Utnötningskrig.

De har ju sålt olja till underpris mot ryska kunder, men jag tror inte det håller i längden, ryssen kan ju då också sänka priset.

USA exporterar ju väldigt lite olja, och importerar ännu mindre just från Saudi.

Saudi har ekonomiska problem på lång sikt. De måste få till sin ekonomi så den blir mer diversifierad, och de har ju satsat, men frågan är om de har förmågan. Lägg till att krig är dyrt.

Föra gången tog det ett par år innan de blev överens, och det blir de nog denna gången också vad det lider. Men det kan vara ryssen som har trumf, inte araben.
Citera
2020-03-15, 13:34
Medlem
Citat:

Dom har hedgat sig mot högt oljepris.
Som jag förstod skulle du ha svårt att förstå utan en lång förklaring där vi måste gå igenom hela ledet. Du får helt enkelt anstränga dig själv och ta reda på hur det fungerar.
Det är inget positivt med ett oljepriskrig i detta läge förutom i din fantasi.
Citera
2020-03-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Och nästan ingen kan dra nytta av den billigare oljan, storförbrukare har redan långa kontrakt och bensinen till privatbilar är mest skatt.

De enda som tjänar på dagens pris är araberna som kan pumpa upp oljan billigt. Knappt något företag utom araberna kan producera med vinst.

Om storförbrukarna har långa kontrakt är där ju ingen prissänkning, eller hur? Även oljeproducenterna sitter ju med motsvarande prisbindning.

LUPE har break-even vid $20 och det är nog generellt för nordsjöoljan.

Det är skiffer-, sand- och djuphavsoljan och där stannar alla investeringar.
Citera
2020-03-15, 13:35
Medlem
Citat:
Som jag förstod skulle du ha svårt att förstå utan en lång förklaring där vi måste gå igenom hela ledet. Du får helt enkelt anstränga dig själv och ta reda på hur det fungerar.
Det är inget positivt med ett oljepriskrig i detta läge förutom i din fantasi.

Jag tror inte du reder ut en förklaring i alla led. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
Citera
2020-03-15, 13:37
Medlem
Citat:
Jag tror inte du reder ut en förklaring i alla led. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
Så kan det mycket väl vara, men som sagt. Läs på själv om det, information är lätt att hitta idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in