2020-03-15, 12:39
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Förutom när det kommer till att hamstra mat.
Då tänker Svensson bara på sig själv...

Det glömde jag bort. Du har rätt. Mycket tråkigt att se det bli så. Men jag hoppas ändå att svensken skulle respektera karantän. Hoppas... det verkar som att vi alla blivit mer egoistiska och bryr oss allt mindre om varandra. Tragisk utveckling i samhället!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Jag tänkte nog köra enligt plaggens rekommendationer när jag väl tvättar, tänkte mest försöka döda eventuella snuskiga grannars basilusker innan jag börjar tvätta. 90+ med lite klorin låter enkelt och bra.

Känns ärligt talat inte jätte-drastiskt. Bor i ett två-personshushåll och vi är ofta klara med tvätten på halva tiden. Att köra en tom trumma innan jag påbörjar den vanliga tvätten hinns lätt med.

Detta låter ju som det enklaste dock!

Klorinets "positiva" egenskaper är små vid sådana temperaturer. Läs på. Gör om. Gör rätt.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Några funderingar någon kanske kan hjälpa mig med.

* Borde inte fler bekräftas friska från Corona i Sverige snart!??
De sidor ja har koll på har bara 1 bekräftat fall.

* När tros piken vara nådd, innan de börjar vända neråt?

* Hur länge är man sjuk om man smittas, som normalsmittad i typ medelåldern?

* Vet man hur många som intensivvårdas just nu?

* Hur kommer det sig att flera stora län knappt verkar ha några kända fall ännu (tex Gävleborg 6, Kalmar 5, Västmanland 5, Dalarna 4 Gotland 2). I tex Dalarna invaderar stockholmare varje helg året runt till sina sommarstugor och på vintern för att åka skidor).
Citera
Medlem
Varför är det ingen presskoferens i tv idag? Har regeringen kastat in handduken?
Citera
Medlem
För oss som gillar statistik är det här en bra sida. Uppdateras varje dag med kontinent, land och antal fall. European Centre for Disease Prevention and Control. (An official EU website)

Exempel, kontinenter där viruset inte fått fäste ännu:

15 mars 2020

Africa: Egypt (93), Algeria (37), South Africa (24), Senegal (21), Morocco (18), Tunisia (16), Cote D’ivoire (4), Burkina Faso (3), Cameroon (3), Democratic Republic Of the Congo (2), Ghana (2), Namibia (2), Nigeria (2), Seychelles (2), Equatorial Guinea (1), Ethiopia (1), Gabon (1), Guinea (1), Kenya (1), Mauritania (1), Rwanda (1), Sudan (1), Swaziland (1) and Togo (1).

America: United States (2*951), Canada (244), Brazil (121), Chile (61), Argentina (45), Panama (43), Peru (43), Mexico (41), Colombia (34), Ecuador (28), Costa Rica (27), Dominican Republic (11), Bolivia (10), Venezuela (10), Jamaica (8), Paraguay (7), Uruguay (6), Cuba (4), Honduras (3), Saint Lucia (2), Trinidad and Tobago (2), Antigua and Barbuda (1), Guatemala (1), Guyana (1), Saint Vincent and the Grenadines (1) and Suriname (1).

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/download-todays-data-geographic-distribution-covid-19-cases-worldwide
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Varför det,? Det har ju peakat i Kina, och där dog 1,5-2 tusendels promille av befolkningen. 2 800 personer av 1,4 miljarder, hittills. Om vi bortser från stolliga foliehattar här på FB som hävdar att halva Kinas befolkning redan dött, men att det mörkats.

Omräknat i Sverige, om vi blir lika hårt drabbade trots att vi inte äter råa råttor o fladdermöss som i Kina, pratar vi 18-20 avlidna. Vanliga influensan tar 500-1000 varje år i Sverige.

Kina är det sämsta av alla drabbade länder att jämföra. De är en auktoritär stat med otroliga resurser och kapacitet att isolera sin befolkning vilket inte är realistiskt i västerländska länder som Sverige. Jämför istället med Sydkorea eller Italien så får du en mer korrekt bild av hur vi kan komma att drabbas.

Angående att vi inte äter de djur som de gör i Kina. Detta har ingen som helst påverkan när sjukdomen redan sprids i samhället.
Citera
Medlem
Ni med insiderinfo från akutmottagningar och IVA runtom i landet, börjar det dyka upp folk med svårare lunginflammation nu? Eller smäller det om några dagar tror ni?
Citera
2020-03-15, 12:40
Avslutad
Smittspridning i Västerbotten nu. 2 fall upptäckta genom smittspårning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
Just saying.....

Mer än hälften av all på intensiven är under 50år (Frankrike/Holland)
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/nederland-en-frankrijk-meer-dan-de-helft-van-gevallen-op-intensieve-jonger-dan-50-jaar~af924f31/

Men vad är grejen? Tror ni att alla människor i hela världen under 50 år är kärnfriska?

Det finns människor med extrem fetma, storrökare med KOL, svår astma, svårhanterlig diabetes, hjärtsjukdomar eller former av lungsjukdomar i alla åldrar. Jag är inte läkare så känner inte till ens 10% av alla allvarliga sjukdomar som går att få, men det där är ett axplock.

Dessa är riskgrupper precis som dem över 70 år är riskgrupper av "naturliga skäl" för att dem är gamla.
Människor kommer att dö, det står helt klart, och det kan tyvärr även gälla unga med allvarlig underliggande sjukdom.

Vårt största hopp är att forskare lyckas ringa in x antal antivirala läkemedel som kan ha en bromsande effekt på det här jävla fittviruset. Den forskningen pågår just nu för fullt. Någon som har mer info?

Vill fan ha lite positiva nyheter nu känner jag...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Vad hände då? Varför dör inte folk som flugor i Sverige? Vad väntar viruset på?

Vi skulle ju alla dö. Det har gått veckor och vi har 2 dödsoffer. Fler har dött av 1000 andra orsaker hittils i Sverige i år.

till påsk eller början av maj kommer det börja toppa rejält i antal döda samt att det blir som i italien, att vi får välja vilka som ska få vård och inte pga platsbrister. Något jag tror personligen men kan ha fel såklart. Bara tiden kan visa. Ligger själv i riskzonen och är mellan 30-40 år men är inte orolig. Mer orolig över att inte kunna träna samt jobba pga karantän..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ja? Svenskar har god moral i allmänhet och tillfälliga begränsningar i rörelsefriheten är jag övertygad om att folk skulle acceptera, nu när många sårbara grupper är i fara.

För det första är +25% som bor här inte ens svenskar och har noll moral och ser gladeligen gamla svenska tanter dö så lägenheterna blir lediga.

Av övriga behövs inte jättemånga som bryter karantänen. Ett antal trådar och poster här på FB indikerar att det är många positiva som är ute och plockar smågodis i skrivande stund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Jag vet att ni har överdrivit något ENORMT. Ni har bedragit och ljugit. Vi kommer ALDRIG ha 15-20% IVA fall och 6-8% dödlighet i Sverige.

Jag vill slänga det i era ansikten. Vi får resultaten de kommande dagarna.

Jag vill se hundratals döda och tusentals på IVA. Det är det ni sagt i månader nu.

Är du dum i huvudet eller? Nästan alla här hoppas att just vi SLIPPER det eftersom vi vet att samhället inte kommer hantera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in