Citat:
Ursprungligen postat av
jagheters
Flashback vänner! Jag behöver er hjälp...
Jag jobbar på ett större företag, med cirka 400 anställda. Vissa delar av verksamheten är samhällsviktig 112-verksmhet.
Vi har en chef som just nu återvänt från norra Italien (skidresa) och denne börjar jobba imorgon. Jag lyfte med högsta chefen inom organisationen ifall vi inte ska ha 14 dagar karantän för samtliga som återvänder från vissa utlandsresor.
Högsta chefen ifrågasatte mig om det fanns någon forskning som visade att viruset är värre än en vanlig influensa. Om inte kunde resenären återgå till jobbet, om denne inte visar symtom.
Jag kunde inte argumentera mot honom, för denne person verkade helt ointresserad av den fakta jag la fram. Innerst inne ville jag slå in tänderna på honom, dessvärre löser våld inget
Imorgon återvänder chefen till jobbet, och på torsdag återkommer en kollega frågan Miami (kryssningsfartyg 2 veckor).
Vad fan ska jag göra?
Du kunde frågat honom varför länders sjukvårdssystem inte bryter ihop vid "vanliga influensa", överbelagt, brist på material mm, måste prioritera vem som ska få vård och överleva eller inte.
Att det nu kommer rapporter om att det man hela tiden misstänkt börjar verifieras, att det smittar under inkubationstiden. I Singapore och Tianjin verkar 2/3 resp 3/4 blivit smittade av under smittbärarens inkubationstid.
Alltså raka motsatsen till de råd som ges i Sverige, inte minst understött av vår dödsängel Dr Mengele Tegnell, först när folk får symptom på sjukdom uppstår en fara för smitta.