2020-03-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Även ett enkelt munskydd hjälper, det visade studien från Kina där det smittade i kollektivtrafiken. Givetvis köper man andningsskydden till personalen, något som också funderat då ”endast” 5% av Kinas sjukvårdspersonal smittats.

Man kan säga det är regeringen men sanningen är att det är folket. Vi är så invaggade i trygghet och vi har någon föreställning om att det inte drabbas oss för vi är så snälla och goda.

Precis, men tror ändå inte vi kommer behöva bygga nya sjukhus som man gjorde i kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Viruset brukar vara mindre smittsamt på söndagar..

Man har slutat rapportera och räkna fall i Stockholm.
Citera
Bannlyst
Jag har beställt en sån här jag ska gå runt i
https://www.google.se/search?q=anti+contamination+suit&source=lnms&tbm=i sch&sa=X&ved=2ahUKEwj3uI_JsZzoAhXKwosKHUXzC6YQ_AUo AXoECA0QAw#imgrc=R7p1nLj5B7SMaM
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Det hände nåt i Wuhan som satte stopp för spridningen. Ja just det, utegångsförbud.
Ja? Svenskar har god moral i allmänhet och tillfälliga begränsningar i rörelsefriheten är jag övertygad om att folk skulle acceptera, nu när många sårbara grupper är i fara.
Citera
2020-03-15, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Insjuknade och smittade ser jag som samma sak. Det jag specar är antalet SVÅRT sjuka som kräva IVA-plats.

833536 smittade =>
5% SVÅRT sjuka som kräver IVA-plats = 833536*0.05 = 41677

833536 smittade =>
1.4% döda = 833536*0.014 = 11670 döda

Och detta är lågt räknat. Mer utförlig text i originalinlägget: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Helt rätt, ber om ursäkt för min tankevurpa.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Vad hände då? Varför dör inte folk som flugor i Sverige? Vad väntar viruset på?

Vi skulle ju alla dö. Det har gått veckor och vi har 2 dödsoffer. Fler har dött av 1000 andra orsaker hittils i Sverige i år.
För att du ska förstå det så måste du veta lite grand om exponentiell tillväxt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Liksom en helt vanlig influensa. Tjenare.

Om jag skriver att det förmodligen var den värsta sjukperioden jag varit med om, hur kan du då kategorisera det som en helt vanlig influensa. Efterbliven eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
Just saying.....

Mer än hälften av all på intensiven är under 50år (Frankrike/Holland)
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/nederland-en-frankrijk-meer-dan-de-helft-van-gevallen-op-intensieve-jonger-dan-50-jaar~af924f31/

Så propagandan om att detta inget att bry sig om (vad gäller bli sjuk själv är ju inte helt sanningsenligt.......

Läkare citeras ju också och säger att samma sak händer med vanlig influensa, dock. Inte för att det är mindre otrevligt men det är liksom inte konstigt att unga blir drabbade till någon grad också.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Japp det stämmer men jag tror att dem allra flesta svenskar skulle respektera tillfälliga begränsningar av rörelsefriheten för att rädda gamlingar och sjuka undan en otrevlig död. Svenskar tänker på andra allt som oftast. Dessutom har vi andra fördelar. Dels är Sverige ett mer glesbefolkat land, med hundratusentals stugor ute på vischan dit många äldre ifall det krisar sig på riktigt, kan åka för att isolera sig. Men vi har också ett slags försprång då vi nu vet lite mer om viruset.

Förutom när det kommer till att hamstra mat.
Då tänker Svensson bara på sig själv...
Citera
2020-03-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Flashback vänner! Jag behöver er hjälp...

Jag jobbar på ett större företag, med cirka 400 anställda. Vissa delar av verksamheten är samhällsviktig 112-verksmhet.

Vi har en chef som just nu återvänt från norra Italien (skidresa) och denne börjar jobba imorgon. Jag lyfte med högsta chefen inom organisationen ifall vi inte ska ha 14 dagar karantän för samtliga som återvänder från vissa utlandsresor.

Högsta chefen ifrågasatte mig om det fanns någon forskning som visade att viruset är värre än en vanlig influensa. Om inte kunde resenären återgå till jobbet, om denne inte visar symtom.

Jag kunde inte argumentera mot honom, för denne person verkade helt ointresserad av den fakta jag la fram. Innerst inne ville jag slå in tänderna på honom, dessvärre löser våld inget

Imorgon återvänder chefen till jobbet, och på torsdag återkommer en kollega frågan Miami (kryssningsfartyg 2 veckor).

Vad fan ska jag göra?
Du kunde frågat honom varför länders sjukvårdssystem inte bryter ihop vid "vanliga influensa", överbelagt, brist på material mm, måste prioritera vem som ska få vård och överleva eller inte.

Att det nu kommer rapporter om att det man hela tiden misstänkt börjar verifieras, att det smittar under inkubationstiden. I Singapore och Tianjin verkar 2/3 resp 3/4 blivit smittade av under smittbärarens inkubationstid.
Alltså raka motsatsen till de råd som ges i Sverige, inte minst understött av vår dödsängel Dr Mengele Tegnell, först när folk får symptom på sjukdom uppstår en fara för smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroBlindTerry
Man har slutat rapportera och räkna fall i Stockholm.

Äntligen!
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Statsepidemiolog Anders Tegnell säger .citat."vi vet vad målet är för att minska smittspridning och vi vet hur vi ska åstadkomma det. Det handlar om att alla stannar hemma när de är sjuka. Det är grundbulten.".slut citat (se artikel nedan- "Strategin: Ska bromsa corona – till varje pris")

Han nämner inte ett ord om de som smittats men ännu inte uppvisar symptom, det borde rimligtvis vara en väldigt stor % del av dessa personer som gör att smittan sprids vidare?

Om man testar dessa personer så skulle självklart flera fall upptäckas samt ha en dämpande effekt på smittspridningen. Men regeringen bryr sig inte om svenskarnas hälsa överhuvudtaget, prioritet är att spara pengar, till vad om inte en pandemi?
Nu har Tegnell tidigare sagt att pga materialbrist kommer man endast testa dom som är sjuka, och man kommer inte köpa in mer material för möjligheten att fler ska kunna testa sig.
Regeringen vill inte köpa in material pga kostnaden... Glöm inte detta när ni ska rösta 2022!

STRATEGIN SKALL STOPPA CORONA TILL VARJE PRIS!

Folkhälsomyndigheten har ingen strategi om flockimmunitet – nu jobbar man för att bromsa smittan.
Det säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, i Sveriges radio.

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att resonemanget om flockimmunitet ”delvis” stämmer, men att det inte är myndighetens strategi.
– Vårt huvudsyfte nu det är att få smittspridningen att gå så långsamt som möjligt.

När Anders Tegnell, nuvarande statsepidemiolog, kommenterar Annika Lindes resonemang och säger till Expressen att strategin kring att bygga upp en flockimmunitet ”delvis” stämmer.
Delvis är det rätt, problemet är att vi inte riktigt vet hur flockimmunitet ser ut för den här sjukdomen än, för det är lite oklart. Vi har inga bra data på det än för man har inte gjort den typen av studier man behöver göra. Så vårt huvudsyfte nu det är att få smittspridningen att gå så långsamt som möjligt, och förstås på sikt få någon slags immunitet i samhället som gör att den inte kan spridas så snabbt i framtiden.

Men vi vet vad målet är för att minska smittspridning och vi vet hur vi ska åstadkomma det. Det handlar om att alla stannar hemma när de är sjuka. Det är grundbulten.

Källa Expressen(se länk)
https://www.expressen.se/nyheter/strategin-lat-manga-smittas-i-lagom-takt/

Jag tror att det inte finns någon tydlig strategi, snarare har de ingen koll på vad de gör längre. Det är en blandning mellan dåligt ledarskap, dålig kommunikation och en dålig användning av Sveriges resurser sedan lång tid tillbaks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in