2020-03-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Flashback vänner! Jag behöver er hjälp...

Jag jobbar på ett större företag, med cirka 400 anställda. Vissa delar av verksamheten är samhällsviktig 112-verksmhet.

Vi har en chef som just nu återvänt från norra Italien (skidresa) och denne börjar jobba imorgon. Jag lyfte med högsta chefen inom organisationen ifall vi inte ska ha 14 dagar karantän för samtliga som återvänder från vissa utlandsresor.

Högsta chefen ifrågasatte mig om det fanns någon forskning som visade att viruset är värre än en vanlig influensa. Om inte kunde resenären återgå till jobbet, om denne inte visar symtom.

Jag kunde inte argumentera mot honom, för denne person verkade helt ointresserad av den fakta jag la fram. Innerst inne ville jag slå in tänderna på honom, dessvärre löser våld inget

Imorgon återvänder chefen till jobbet, och på torsdag återkommer en kollega frågan Miami (kryssningsfartyg 2 veckor).

Vad fan ska jag göra?

Sjukskriv dig, ingen karens
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
De kan dö av influensa också. 700 000 dör i influensa per år i världen. Går ni runt och är oroliga för det också?

Det här är bortom all rim och reson.

Det som är bortom all rim och reson är din tankeförmåga. Du ser ju hur läget är i Italien, där dör också folk årligen av influensa men de patienterna bidrar inte till massiva överbeläggningar och mängden dagliga dödsfall som coronaviruset ger. Hur ser du inte skillnaden

Men du är en av dem som tycker vi kan döda av en del av den åldrande befolkningen. Väntar du på ett arv? En lägenhet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
FHM har ju tryckt väldigt hårt på att lyssna på ”vetenskapen” och forskarna. Nu väljer de att satsa på någon flockimmunitet. Något som för detta virus helt saknar vetenskapliga belägg? Hur går det ihop?

Nej,

det var Annika Linde som påstod detta. Folkhälsomyndighetens mål är att sakta ner smittspridningen. De säger även att immunitetsfrågan är osäker och inget som man kan ha som primärt mål.
Citera
2020-03-15, 11:29
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt, det gäller bara att skydda de äldre och riskgrupperna så att inte vården blir överberlastad. I övrigt så är det bra att vi skaffar oss immunitet. När väl en epidemi övergått till en pandemi så kan smittspridning inte förhindras, bara saktas ner.

Du är så enfaldig att du inte tror de gamla skulle bli smittade om det pågår i 10 år. Garden sänks efterhand inget orkar hålla skärpan och konstant kolla på risker. De som inte tål att genomgå sjukdomen kommer att stryka med för eller senare vid ett utdraget förlopp.

1 miljon kanske 2 som är äldre och kroniskt sjuka livslängden kommer att sjunka med flera år under ett antal år tills den generationen är borta och bara de som haft smittan är kvar.

Utan några jämförelser i övrigt. Som när kommunismen föll i Ryssland och livslängden sjönk på kort tid med 10 år. Liberalerna i väst var förstås nöjda ett lite pris att betala för införandet av the liberal world order. Sedan blev det ju inte så i alla fall för Putin kom
Citera
2020-03-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och inget barn under nio år har dött i covid-19. Men man kan ju fråga sig varför nästan alla barn har immunitet? Sitter barnen på en hemlighet som kanske kan resultera att vi får fram ett effektivt vaccin snabbt? Eller är det helt enkelt så att barnen har ett så effektivt imunförsvar i de övre luftvägarna, att smittan inte får fäste i 99 procent av fallen och att de få som ändå smittas alltid får milda symptom.

Källa på Guardian artikeln? Tack!
Citera
2020-03-15, 11:30
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:

Jag jobbar på ett större företag, med cirka 400 anställda. Vissa delar av verksamheten är samhällsviktig 112-verksmhet.

Vi har en chef som just nu återvänt från norra Italien (skidresa) och denne börjar jobba imorgon. Jag lyfte med högsta chefen inom organisationen ifall vi inte ska ha 14 dagar karantän för samtliga som återvänder från vissa utlandsresor.

Högsta chefen ifrågasatte mig om det fanns någon forskning som visade att viruset är värre än en vanlig influensa. Om inte kunde resenären återgå till jobbet, om denne inte visar symtom.

Jag kunde inte argumentera mot honom, för denne person verkade helt ointresserad av den fakta jag la fram. Innerst inne ville jag slå in tänderna på honom, dessvärre löser våld inget

Imorgon återvänder chefen till jobbet, och på torsdag återkommer en kollega frågan Miami (kryssningsfartyg 2 veckor).

Vad fan ska jag göra?

Gå till jobbet om inte du eller någon du delar bostad med tillhör en riskgrupp.
Citera
Medlem
doggydees avatar
Citat:

Vad fan ska jag göra?

Din chef har rätt. Det finns inget som tyder på att Corona skulle vara värre än vanlig influensa. Det som gör det farligare är att äldre och sjuka inte är vaccinerade, och därför har risk att drabbas.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Koncentrerad spolarvätska då? Klorin i 0.5% lösning?

Nope, man kan fan inte sätta matvaror i karantän lr sprita av varenda millimeter på alla förpackningar.
Om viruset sprids via förpackningar och kan leva i dagar på hårda ytor så kommer ju varenda svensk bli smittad väldigt snart?

Jag följer Big Brother, där får dom in mat i förpackningar, det innebär att alla dom snart är smittade då?
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Jag håller med, jag tror deras ”mörkning” är en bieffekt av den totala inkompetens som finns.
Delar absolut din bedömning. Det är komiskt hur man utmålar Stefan Löfven som något ont geni när han är en liten osäker pojke i allt han gör.
Citera
2020-03-15, 11:31
Medlem
Citat:

Vilken dumfan.
Hänvisa till att många företag tillämpar policyn om 14 dagars karantän vid minsta symptom på corona, om det så är en liten snuva. Det här har regeringen gått ut med.

Om han dessutom kommer hem från norra Italien som är Europas största problemområde så måste han stanna hemma för att begränsa smittspridningen.

Fan är det för fel på människor. Förstår att du ville nita honom.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor

Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Varför säger du att det muterar långsammare? Det hade ju muterat inom en vecka när det nådde Thailand,

Citat:
och för ett par veckor sen var det minst 5 Strains upptäckta.

Citat:
Det muterar fort, och varken flockimmunitet eller vaccin är möjliga här.

Citat:
Innan viruset har nått lappland så har det redan muterat och vänder neråt igen.

Citat:
Som att göra vågen fram och tillbaka på en läktare kommer det bli. Tills hela landet är utrotat.

Visa på vad som är fel i de inläggen....................
Jag trodde inte att mitt inlägg kunde förstås på något annat sätt än att alla påståenden är
falska.

Eller menar du att jag har negativ bevisbörda?
I så fall vill jag att du bevisar att det inte flyger en osynlig rosa enhörning runt mitt huvud.

Men du som tror att han helt magiskt gissar till sig sanna påståenden. Vad gör du på flashback? Sverige är ju snart utrotat enligt er. Viruset har 5 olika strains och vaccinering och flockimmunitet är ju omöjligt enligt er.

Vad gör du då här? Vill du inte vara ute och göra roliga saker din sista tid på jorden?

Eller frammanas för dig, likt användare neovain, en känsla av betydelse av att skriva saker här på flashback? Samhörighet kanske?
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Förstår inte ditt problem då du överreagerar och kallar rimliga förväntningar bisarra, samtidigt som du tror att kommunicera kostar en myndighet 50% av deras tid.

Men om de börjat kommunicera tydligare så är det bra. Ledsen att jag ställer lite krav på FHM, tycker bara inte det är så bra när folk får panik och blir oroliga helt i onödan.

Jag kritiserar inte allt FHM gör, men det är ju tydligt i exempelvis denna tråd att folk inte vet vad som gäller och därför målas de värsta scenarios upp efter varandra. Man kan säkert hävda att det är folk som inte tar till sig informationen tillräckligt bra, men när det är så många så måste det någonstans finnas brister på andra sidan också.

Ursäkta, VAD, säger VAD tror du skulle hindra de puckon som får panik, att inte få panik?

At vissa inte "vet vad som gäller" har ju inget med FHM eller kommunikation att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in