Citat:
Ursprungligen postat av
RollonHomie
"Anders Tegnell, nuvarande statsepidemilog, säger till TT att myndigheten börjar förstå att viruset inte slutar spridas förrän man nått en så kallad ”flockimmunitet”.
– Men det måste ske lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det."
Hur får man det att gå ihop när man vill införa okontrollerad smittspridning?
Bra fråga som man sitter och funderar på, att få ett seriöst svar från FHM är knappast troligt. Farligt det där med då man känner att man inte kan lita på myndigheten. Det är därför chefen där borde bytas ut eftersom han haft för många fel, inte klarar av att anpassa sig eller kommunicera. Jag trodde det var fallet då han drog till Somalia men tydligen bara ytterligare tecken på narcissism. Troligen har regering numera andra experter som matar dom med mer information annars blir det politiskt självmord av det hela.
Lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner är vad smarta länder håller på med, dom där med riktig fingertopskänsla. Tidiga kontroller, karantän för ankommande till landet, inköp av testkit, produktion av skyddsmaterial för det som kommer. Vissa har varit med tidigare och lärt sig, andra har beredskapsplaner dom snabbt kan rulla ut. Dom köper sig mer tid. Vi i Europa måste tänka på ekonomin först och främst, politiska intressen och sist kommer folkhälsan. Fast det slog ju slint eftersom det kostar mer med alla åtgärder senare om man inte kan hålla kontroll på smittspridningen.
Nu är det här och både sjuka, gamla och många företag riskerar att gå under. Eftersom FHM inte är intresserade av olika små lösningar för inbromsning så blir smittan mer eller mindre okontrollerbar. Brist på skyddsutrustning borde ju ha föranlett en nedstängning av skolor och annat icke samhällsviktig nu i två veckor för att få tid att utrusta alla med skydd och sen köra igång allt igen. Stoppa, omgruppera och säkerställa försörjningslinjer. Områden som det blossar upp i senare stängs ner igen och så får det hålla på några månader till "flockimmunitet" uppnås och det ebbar ut. Dom borde också omvärdera värdet med att testa många fler och beställa testkit, jag ser det fungera på andra ställen och det borde fungera här, övergripande information är viktig.
Här i landet har FHM av någon underlig anledning bråttom med detta att uppnå "flockimmunitet", tom en idiot som jag förstår vad det leder till då skyddsutrustning inte finns för att skydda personal i vården eller dom i riskgrupper. Det finns få som vill ha en ny okänd virussjukdom frivilligt och är det så att FHM känner att det är ofarligt så visa vårdpersonal det då och sug på en näve coronavirus. Nu tror jag knappast Tegenll och c/o vill göra det då dom är över 50, 1% chans att dö där, 1 av 100 är taskiga odds även om man tycker sig var frisk och gud. Nu ska vårdpersonal tvingas till det (inga skydd) och även våra barn som ska hållas i skolan och barnomsorg (dom smittar, och bra där) för att uppnå det hela snabbt, omkring två miljoner och resten kommer upp till 50-60% "flockimmunitet" då barnen smittar vuxna. Hur dom ska skydda riskgrupper under tiden utan skyddsutrustning förstår jag inte så man får anta att dom offras för ekonomin. En ekonomi som inte hade behövt lida så mycket om man tidigt bromsat spridningen och haft någon form av kontroll.
Man hoppas att FHM och regeringen tänker om, ett fullt stopp i två veckor av icke samhällskritisk verksammhet för att invänta material och förbereda personal tycker jag är en god idé. Sen kan Tegnell leka fältherre och stänga ner områden där det blir okontrollerat om det nu var drömmen. Då kanske vi kan få det "lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med". Men visst, man kan ha tur också ...
Det verkar inte finnas mycket till krisplaner från MSB heller, allt verkar skrivas under pågående pandemi. Verklighetsförankringen hos socialstyrelsen verkar också svajig.