2020-03-15, 10:49
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Jag försökte iofs inte dra någon direkt slutsats, jag påpekade bara att hörsel- och synintryck fungerar olika och att det är hjärnan som skapar sambanden när den tolkar en händelse.

Både AB och IM beskriver ju, som jag läser förhören, två täta skott. De hör två skott, och ser en människa falla, allt i samma förlopp. Åtminstone i de tidiga förhören? IM säger också att han är osäker "och inte kan sära på detaljerna".

Men, jag har inte närstuderat argumenten för omvänd skottordning (för ingen vill ju tala om var de finns =)
Jag har flera gånger i tråden redovisat argumenten för att OP dödades med andra skottet. Vilket jag nyss redovisade i kortform.

Att du inte köper dessa argument kan jag inte göra någonting åt. Men det ändrar inte min ståndpunkt. Vilket leder till:

Varför presenterar inte du fakta och bevis som slutligt avgör saken?

Ursprunget till den officiellt fastslagna skottordningen är söndagen den andra mars 1986. Länk finns i tråden. Då Holmer gick ut i media och fastslog att OP sköts med första skottet. Alltså långt före att alla vittnen blivit förhörda, långt före utlåtande från obduktionen, långt före rekonstruktionen utan LP och SE, långt före någon form av analys av skottvinklar osv.

Alla verkar vara överens om att Holmer var en usel detektiv. Samtidigt vill man inte granska och omvärdera hans tidiga slutsatser. Är inte det märkligt enligt dig?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-15 kl. 10:58.
Citera
2020-03-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
...musik i högtalarna, förmodligen ofokuserad, inte omöjligt pratandes om filmen 48 timmar.

Iofs förmodligen spik nykter, vilket inte alla var.

Men viktigast - vet vi att hon såg skottögonblicket? Fallet var tiondelar efteråt.

Det beror på vad du menar med såg?

Skall vi reda ut det så är vi inne på perception och hur hjärnan behandlar de fotoner som träffar näthinnan osv, osv. Intressant ämne men jag tror inte det skulle fylla kraven på bevisföring i en rättegång.

Det går inte att dra för långtgående slutsatser.
Citera
2020-03-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det där var en riktig amatörteori. Hör man första skottet har OP redan börjat falla när man hör det. Och då kan man inte se det.

Att hörselsinnet är 4-5 ggr snabbare än synsinnet är ingen amatörteori. Det är etablerat inom perceptionsforskningen.
Citera
2020-03-15, 11:00
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Att hörselsinnet är 4-5 ggr snabbare än synsinnet är ingen amatörteori. Det är etablerat inom perceptionsforskningen.

Men sedan är det så att ljud går långsammare än ljus (bild) du vet dunder och blixt när åskan går. Hade du tänkt på det?
Citera
2020-03-15, 11:05
Medlem
Citat:
Hur ska ditt faktum kunna ändra på vittnesmål om att det befann sig tre stående personer när andra skottet föll.

Det är uppenbart att din perception inte fungerar. Och att du inte befann dig runt mordplatsen. Jag litar mer på personer som bevisligen befann sig där än en person som inte har en aning om vad det handlar om.
Citera
2020-03-15, 11:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag hamnar i lite problem nu..Det är väldigt synd att man inte kan visa bilder direkt i tråden. Vissa saker går liksom inte att förklara i ord.

Men om man tänker sig GM bakom paret Palme. Han har kommit upp bakom dem snett från vänster, dvs från Skandiahuset ut mot Sveavägen.

GM är alltså i rörelse.

Sett från GM är OP till vänster och LP till höger. Hon går några steg framför honom.

GM drar nu upp revolvern med höger hand ur sin högra rockficka.

Hypotesen bygger på att LP vrider överkroppen åt vänster som för att tilltala OP. Jag vill minnas att hon gjorde precis det.

När GM lyft revolvern ett stycke ovanför högra rockfickan brinner ett skott av som snuddar LP:s rygg. Det dödar henne inte av två skäl - hon har hunnit vrida sig tillräckligt åt vänster som sagt och GM vrider inte revolvern åt vänster. Någon expert (minns inte vem just nu) sa att det skilde 5 mm mellan liv och död.

I nästa moment har GM fått upp sin höger hand i rätt läge och skjuter OP i ryggen från höger till vänster. Snett uppifrån.

Detta med att OP-skottet gick från höger till vänster säger jag inte för att jag tillmäter frågan enorm betydelse utan för att det är ett faktum. Finns i tekniska rapporten. Detsamma gäller uppgiften att skottet gick svagt nedåt.

Jag tror generellt att man behöver väga in en förskräcklig massa vinklar och vridningar och gångriktningar och geografiska fakta från platsen och Gud vet allt för att bilda sig en uppfattning i frågan.

Min slutsats bygger på att ett gäng vittnen såg OP stå upp efter första skottet. Då måste första skottet förklaras på något sätt och då är min gissning ett vådaskott.

Man får ta det för vad det är. Jag är varken vapenexpert eller kriminaltekniker.
Jag ser hur du menar. Eftersom vi inte vet hur GM förvarade vapnet (ytterficka, innerficka, hölster) eller hur stort vapnet är (2.5”, 4”, 6”?) så är det närmast omöjligt att veta hur ett eventuellt vådaskott gick till. Däremot kan jag tycka att AB skulle uppfattat det. Han borde rimligen sett vapnet isf.

Vad som får mig att fortsatt starkt betvivla din hypotes är skottbanan genom OP. Jag förstår inte hur OP kan ha undvikit att vrida koppen rejält efter att en .357 smällt bakom honom. Det är något du måste ställa mot vittnesuppgifterna i din samlade bedömning.
Citera
2020-03-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Av den tekniska rapporten framgår att OP hade vridit överkroppen svagt åt höger ögonblicket-bör syfta på någon tiondels sekund kanske? - innan GM avlossade skottet.

Kulan passerade Palmes kropp från höger till vänster i en mkt liten vinkel. Exakta siffror finns i rapporten.

Varför är detta något att diskutera?

Problemet är då att Palmekulan ligger på helt fel ställe då.

Tyvärr är det så att fakta i den tekniska rapporten är korrekta men att nalyserna occh slutsatserna haltar betänkliga i nästan alla avseenden. Att skottet går svagt från höger till vänster genom kroppen är inte tecken på att denne vridit sig utan högst troligt beroende på att skytten är högerhänt och att det då blir så när man siktar mitt i ryggen. Testa själv. Rakt bakom... Höger hand sikta mot ryggraden. KULAN SKALL hamna vid gallret.
Citera
2020-03-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är min fråga till bobo.
Han hävdar att OP vred sig åt vänster (45 grader t.o.m) efter det första skottet. Jag menar att det är helt orimligt.

Vad gäller din ”andraskott-efter-vådaskott”-hypotes så får jag inte riktigt ihop det med en högerskytt. Hur lyckas man med ett vådaskott snett åt höger mot LP om man drar en revolver med höger hand för att skjuta OP som går till vänster? Även för en amatör förefaller det flaxigt i överkant med en 1.2-1.3 kg revolver. Inte omöjligt men... mindre troligt?
Nej det stämmer exakt med var kulorna hittas t ex. Motsatsen däremot blir konstig. Väldigt konstig. Jag visar som sagt gärna på plats om någon tvivlar. Personer utan kunskap har kanske lättare att förstå
Citera
2020-03-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Mmm. Och dessutom: hur många såg LOP i skottögonblicket är en relevant fråga få, om ens någon, ställer.
Frågan man borde ställa är följande:

Hur kan anonyma skribenter i denna tråden veta bättre, och upplevt mer, än vittnen som bevisligen befann sig på plats. Utan att själva närvara vid samma ögonblick?

En ledtråd är att frågan är retorisk.

Bevisligen är det fortfarande så att det enbart finns två personer/vittnen som påstår ha sig sett det omedelbara förspelet till, och själva mordet, med de två skotten. IM och AB.

Alla andra vittnesmål utgår från det ögonblicket de hörde det första skottet.

Men den passusen att vi enbart har tillgång till en ytterst liten del av existerande vittnesmål och material. KP har tillgång till allt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-15 kl. 11:44.
Citera
2020-03-15, 11:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej det stämmer exakt med var kulorna hittas t ex. Motsatsen däremot blir konstig. Väldigt konstig. Jag visar som sagt gärna på plats om någon tvivlar. Personer utan kunskap har kanske lättare att förstå
En skottriktning på OP höger-vänster (OP vriden 45 grader vänster enligt dig?) stämmer inte med en GM som kommer snett vänster bakifrån, vilket du skrev tidigare. GM skulle behöva avfyra skotten med 90 graders vinkel emellan, och i snabb följd. Dina två hypoteser är närmast ömsesidigt uteslutande.

En enklare förklaring till problemet med skottriktning är att OP-kulan rullat i sidled vänster efter att ha bromsats upp, eller att någon sparkat till den under mordnatten.

Edit: skisserna från MP med blodstänk och fyndplats bakom pelaren visar att skjutriktningen inte kan härledas direkt från sagda fyndplats. Den måste ha rört sig i sidled i något skede.
Se t.ex. http://www.itdemokrati.nu/page35b.html
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-15 kl. 12:05.
Citera
2020-03-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag ser hur du menar. Eftersom vi inte vet hur GM förvarade vapnet (ytterficka, innerficka, hölster) eller hur stort vapnet är (2.5”, 4”, 6”?) så är det närmast omöjligt att veta hur ett eventuellt vådaskott gick till. Däremot kan jag tycka att AB skulle uppfattat det. Han borde rimligen sett vapnet isf.

Vad som får mig att fortsatt starkt betvivla din hypotes är skottbanan genom OP. Jag förstår inte hur OP kan ha undvikit att vrida koppen rejält efter att en .357 smällt bakom honom. Det är något du måste ställa mot vittnesuppgifterna i din samlade bedömning.
Man trodde att gör vi ingen rekonstruktion så kommer vi undan med lögnerna
Citera
2020-03-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om någon bränner av ett sådant skott är de inte proffs och borde tas ifrån eventuell licens tills de lärt sig grundläggande vapenhantering.
Visst "proffs" är "ofelbara" och kan inte missa med både sig själv och offret i rörelse med knaggligt och halt underlag .

Låter som att du anser dig veta mer än "proffs"

På vanlig fältskjutning grov har jag sett distriktsmästaren sätta skott rakt i backen I stressen. Därefter 4 skott i målet. Då handlar det om stillastående skytte.

Combat skall vi inte tala om. Då vill man inte vara nära skytten oavsett skicklighet. Shit happens.

Lite mindre stressigt än mord. Men visar skillnad på verklighet och googlat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in