2020-03-15, 10:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AOF87
Som jag sa, jag leker med tanken. ☺️ De har tagit bort karensdagen så att äldreomsorgens personal ska vara hemma vid minsta symptom. En bra åtgärd (dock så finns orolighet kring datan om att man smittar innan symptom) kommuner har fått information/instruktioner på hur de ska agera för att skydda de utsatta.

Skulle man lyckas med detta, då kommer inte sjukvården kollapsa för de allra flesta kommer kunna kurera sig hemma.

När jag tittar mer och jämför så blir jag mer och mer positivt inställd till detta.

Värt att notera.
Jag har två barn, fru och hus och mina mor och farföräldrar är i riskgruppen.
Det är just att man smittar även under inkubationstiden som kommer att visa sig varit en dödsmaskin för riskgrupperna. Italien varnar för just detta.
Citera
2020-03-15, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Har inte följt denna tråd särskilt mycket, så svaret på min fråga kanske redan finns i forumet.
Hur är det med viruset i alla badhus och bassänger. Överlever det i vatten lika bra som i luften?
Vet att badhusen har klorerat vatten, men tar det död på viruset?
Där jag bor är badhuset öppet som vanligt.
Säkert någon som kan detta, inga gissningar, tack.

Man får väl anta att viruset frodas på just badhus tyvärr, lite klor i bassängen lär ju inte hjälpa ett piss mot detta virus.
Citera
2020-03-15, 10:05
Moderator
-Info-s avatar
Det här kanske förklarar alla konstiga uttalanden från Anders Tegnell:

Citat:
Experten: Strategi att smitta svenskar

Annika Linde, tidigare statsepidemiolog, tror att Folkhälsomyndighetens strategi är att låta så många svenskar som möjligt smittas av coronaviruset – utan att belasta vården för mycket.

När Anders Tegnell, nuvarande statsepidemiolog, får frågan om strategin är att låta en stor del av befolkningen smittas svarar han nej.

– Nej, i alla fall inte att det ska ske så snabbt som möjligt. Däremot börjar vi nå en förståelse för att viruset inte kommer att sluta spridas förrän vi når flockimmunitet. Men det måste ske lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det, vi ska inte skynda på det, säger han till TT.

https://www.expressen.se/nyheter/strategin-lat-manga-smittas-i-lagom-takt/

Målsättningen är inte att stoppa coronasmittan bland svenskarna utan målsättningen är precis tvärtom - att smitta så många svenskar som möjligt. Dvs helt tvärtom mot övriga länder på jorden, där man istället gör allt för att stoppa smittan så att så få människor som möjligt drabbas av den.

Visserligen dementerar Anders Tegnell detta - men bara delvis:

"I alla fall inte att det ska ske så snabbt som möjligt"

"Det måste ske lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det, vi ska inte skynda på det"
Citera
2020-03-15, 10:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Det finns ingen anledning att ha koll på hur många som är smittade. Det som är viktigt är att de som är smittade i så hög utsträckning som möjligt håller sig hemma så att smittan går långsamt genom befolkningen istället för att explodera

Personligen tycker jag man borde göra tvärtom. Det är viktigt att hålla koll på antalet smittade och inte låta var och en själva bestämma över sin egen karantän. Den kommer alltid att misskötas, speciellt bland den yngre befolkningen. Finns inget (enligt mig) som tyder på att man håller smittan under kontroll på det här viset, snarare tvärtom. Den kommer spåra ur och sjukvården gå under.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladtampong
Vad tror ni händer om några få % män blir sterila av denna sjukdom?

Jag tror det skulle leda till färre graviditeter.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Oj tydligen var inte beslutet så populärt bland allmänheten. Uppenbarligen var det ett test för reaktioner för nu har man ändrat sig, FHM ska göra allt för att stoppa smittan

Fan går vi på dagis eller?

Källa: Expressen
England sa helt öppet igår att man eftersträvade flockimmunitet när ca 60% av befolkningen fått smittan. Idag efter kritik tar man tillbaka och säger att man inte avsåg vad man sa rakt ut igår lördag.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Det finns ingen ny information att hämta vare sig om smittade eller dödsfall i Sverige.
Jag hoppas att alla rapporterar dödsfall om ni känner till några, så att vi i tråden kan följa läget iallafall.
Idag har vi i tråden rapporterat 2 nya dödsfall. Stämmer det?
Någon som jobbar på bårhus som kan rapportera kanske?
Citera
2020-03-15, 10:07
Medlem
Storbritannien, enligt pressen, ställer om till krigsproduktion.De har ju erfarenheten.Stora industrier ska tillverka ventilatorer och annan materiel som behövs.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Sverige är värre än Nordkorea och Kina tillsammans. Vi MÅSTE få en debatt om FLOCKIMMUNITET!
De har lurat hela svenska folket: 1) viruset inte farligt, gå ut och smitta. 2) Vi kommer inte få annat än exportfall, gå ut och smitta. 3) Vi kör Melodifestival, gå ut och smitta. 4) Låtsasbrist på munskydd, gå ut och smitta. 5) Ingen inhemsk smitta, gå ut och smitta. 6) Låt vårdpersonal insjukna och starta Coronasjukhus, gå ut och smitta. 7) Vägrar stänga skolor, gå ut och smitta.
Riskgrupper, föräldrar till skolbarn. Skolbarn i riskgrupper. Dessa OFFRAR MAN.
Detta är SKANDAL!!! Måste upp på den politiska agendan. Vem ställas till svars?

Jag håller med ! Det måste ju upp i debatten! Det enda rimliga är att isolera viruset. Lockdown om så krävs i väntan på vaccin mot de olika typerna. Att smitta ned hela befolkningen är idiotiskt. Offra så många människor känns som folkmord. Sedan en liten mutering är allt förgäves.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Hur effektiv är avrådan från UD gällande utlandsresor? Kollar man på flightradar24 så flyger det ju plan in och ut (nästan) som vanligt.
Citera
Medlem
Sverige har nu slagit sig in på vägen att flockimmunitet genom att låta så många smittas som möjligt. Men jag måste säga att jag inte sett så många vetenskapliga rapporter om vilken immunitet man får av att ha smittats. Är då meningen att döda de gamla och de med sjukdomar och föryngra populationen? I det här stadiet då det fortfarande är osäkert med immunitet så känns folksmittotanken ihopkokad av dr Mengele.

Här en hetsig debatt om UKs beslut att sträva efter flockimmunitet.

https://twitter.com/Channel4News/status/1238573667002523648
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Sverige är värre än Nordkorea och Kina tillsammans. Vi MÅSTE få en debatt om FLOCKIMMUNITET!
De har lurat hela svenska folket: 1) viruset inte farligt, gå ut och smitta. 2) Vi kommer inte få annat än exportfall, gå ut och smitta. 3) Vi kör Melodifestival, gå ut och smitta. 4) Låtsasbrist på munskydd, gå ut och smitta. 5) Ingen inhemsk smitta, gå ut och smitta. 6) Låt vårdpersonal insjukna och starta Coronasjukhus, gå ut och smitta. 7) Vägrar stänga skolor, gå ut och smitta.
Riskgrupper, föräldrar till skolbarn. Skolbarn i riskgrupper. Dessa OFFRAR MAN.
Detta är SKANDAL!!! Måste upp på den politiska agendan. Vem ställas till svars?
Människor som tillhör riskgrupper är livrädda. Dels på grund av otydlighet kring vad som är risk eftersom viruset är så pass nytt! Den största av riskgrupperna är personer med hjärt och kärlsjukdomar, tex högt blodtryck.2 miljoner svenskar uppskattas ha detta och det är undermedicinerat och underdiagnosterat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in