2020-03-14, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det undrar jag också!

Jag säger inte emot dig.

Vad bra. Hur känns det att ta sig en bit på den moraliska resan mot att erkänna att man potentiellt inte vet allt?

Citat:
Vill du ha mer exakta uppgifter får du ringa ett fackförbund. De för säkert detaljerad statistik.

Jag tänker inte göra ditt jobb!

Citat:
Ja, det är en form av bemötande. Det är också ett personangrepp.

Din argumentation känns för övrigt jävligt märklig... Om det är något argument som du menar att jag ska bemöta och som jag inte bemött så är det bara för dig att upprepa det argumentet.

Jag kan inte längre räkna gångerna jag upprepat mig i denna tråd. Mina svar skulle snart kunna bli en bok...

Citat:
Utveckla! Generalisera! I vilka sammanhang ska motexempel betraktas som irrelevanta? Hur avgör man om ett motexempel är irrelevant eller relevant? Hur funkar logiken i din värld?

Om du ska mäta något, t.ex. diskriminering (vilket är anledningen till ditt käftande här och nu), så bör du inte titta på utfall. I en fri värld kommer nämligen utfallet att vara olika. Det du istället behöver titta på är data bakom.

Ta det här med feminism t.ex. Där pratas det hela tiden om lönediskriminering, men vad man gör är att man tar en total lönefördelning och splittar på kön: Då ser det ut som att män tjänar mer än kvinnor. Men vad det egentligen beror på är att män väljer mer högavlönade yrken; Mer tekniska sådana, bolag som drar in mer pengar o.s.v. Dessutom lägger man ihop olika branscher och yrkestitlar som egentligen inte har med varandra att göra.
Man reder sedan inte heller ut placeringsort, ålder, erfarenhet (utbildning eller arbetslivserfarenhet), vilket också är påverkande faktorer.

Om du sedan konstatera om diskriminering förekommer systematiskt eller ej kan du inte titta på kvinna A och säga att "men hon blev inte kung över Sverige 2020, därför existerar diskriminering". Undantaget slår inte hål på regeln.

Citat:
Arbetsinsatsen som krävs för att någon från överklassen ska tjäna gott om stålar är X. Arbetsinsatsen som krävs för att någon från arbetarklassen ska tjäna gott om stålar är cX, där c är en mycket stor konstant. Klyftiga arbetarklassungdomar som du kämpar i 5-7 år på högskolor runt om i landet för att få sina masterexamina, men deras inkomster kommer ändå aldrig vara i närheten av de som tillfaller de som lever på kapital.

Ja. Men för att läget ska vara exakt samma där så behöver alla bo på samma ort, ha samma IQ, samma grundläggande läsförståelse (stackars dig), samma intressen o.s.v. DET KOMMER INTE HÄNDA! Alla människor är olika. Alla människor kommer prestera olika. Vi kan inte skylla det på strukturer...

Citat:
Vad är din poäng?

Att du har hål i dina påstådda belägg.

Citat:
Nej. En ökande befolkning innebär ökande vårdkostnader men som andel av den totala nationalinkomsten ökar de inte.

Nu gör du en sossegrej igen.
Säg att Sverige har 1 000 invånare. Deras vårdbehov innebär en kostnad för offentlig vård om 10 000 kr (totalt). Sveriges invånarantal ökar sedan till 10 000 och vårdens utgifter ökar till 100 000 kr. Blir vården dyrare och behöver mer pengar? Ja eller nej.

Citat:
Helt felaktigt. Högre skatter gör arbetsgivare gladare eftersom de känner att de bidrar mer till samhället. Det i sin tur får dem att anställa fler personer.

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!
Var det därför Nordea flyttade huvudkontoret från Sverige, för att slippa skatter och avgifter? Var det därför stora delar av svensk pappersindustri under mitten av 90-talet flyttade utomlands, för att det var så sanslöst dyrt att bedriva verksamheten i Sverige? Är det därför de bolag jag arbetat på, arbetar på och arbetar med, talar om vikten att ta in programmerare från Polen och Ukraina eftersom att personalkostnaderna är så extremt mycket lägre än i Sverige?

Citat:
Har du någon källa på att råvaror skulle ha blivit dyrare?

Jajamensan. Bl.a. genom stålpriserna på det bolag jag då arbetade på, som varslade ungefär hälften av hela sin styrka (omkring 300 personer).

Citat:
Som andel av en växande befolkning så har sjukskrivningstalen minskat.

Classic sosse; När man inser att man står i ett hörn med alla blickar på sig, och alla vet att man har fel... släng fram ett sätt att mäta som gör att det ser lite mindre dåligt ut! Suck.

Citat:
Så pengar finns inte?

Inkomstskatt är bara på låtsas? Bara icke-existerande pengar som betalas.

Om vi skulle strypa alla skatter och låta vården stå på egna ben, genom de pengar de drar in så NEJ, då finns pengarna inte.

Inkomstskatt är definitivt på låtsas, eftersom att den offenliga verksamhet de finansierar inte är en del av en verklig marknad. Vi kan därmed inte bedöma risker, utfall, om priserna är rimliga eller om avkastningen är god.

Citat:
Jo. På lång sikt så har vårdkostnaderna som andel av bnp minskat. De var högre på 1980-talet.

Alltså... fan, vilken sosseargumentation.
"Om man ser till hur många invandrare som finns i Sverige så har kostnaderna ökat. Well, på 1420-talet var vårdköerna betydligt kortare".

(Det där sista var skämt, om du inte förstod det).

Men utgifterna har ökat.

Jag hittar sedan ingen statistik över vårdens andel av BNP, historiskt - mer än att den från 2014 minskat med omkring 0,5%. Är det vad du syftar till?

Citat:
Fast nu är det ju precis tvärtom. Vården får mindre pengar idag än för 30 år sedan.

Nej vården får MER pengar, konstant.
Nu hittar jag ingen 30 år gammal data (du får gärna motbevisa mig), men ser man på siffror från 1995 och framåt så förekom en minskning av kostnaderna från 1995 - 2000. Därefter har ökningen varit konstant.
Citera
2020-03-14, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har inte heller påstått något annat om karensdagar, det är som du säger här. När jag var arbetslös vid ett tillfälle hade ersättningen ett tak på ca 18000/mån, plus ev. inkomstförsäkring genom facket som gällde i 6 månader.

Återigen; Jag tror du behöver läsa på lite.
Ja, standardtaket inom en a-kassa existerar, helt riktigt. Min a-kassa har t.ex. ett tak på 25 000 kr/mån. Däremot har i regel alla fack tilläggsförsäkringar. Jag får själv betala några hundralappar extra för att få täckning upp till de 62 000 kr/mån jag tjänar idag. Men det är INTE så att man står helt oskyddad.

Citat:
Jag tror nog att det jag påstått stämmer. Arbetsförmedlingens krav och formuleringar har varierat genom åren, lite beroende på vilken regering vi har och vilka direktiv de får därifrån. Men grunden är att om man tackar nej till ett lämpligt jobb blir man av med ersättningen.
Så här står det ordagrant:
"Vad räknas som ett lämpligt jobb?
Ett jobb som du har erfarenhet från eller utbildning inom räknas som lämpligt jobb.
Om en arbetsgivare vill anställa dig och tycker att du har rätt kompetens är även det ett lämpligt jobb.
Du ska också vara beredd att flytta eller veckopendla om det krävs för att få ett jobb eller om dina kunskaper efterfrågas av arbetsgivare på annan plats i landet."

https://arbetsformedlingen.se/kontakt/vanliga-fragor-och-svar#humany-fragor-och-svar=/779-vad-raeknas-som-ett-laempligt-jobb

Nej, du har faktiskt HELT fel. Det är inte så att man måste ta ett jobb i Norrland om man bor i Skåne. Du behöver kunna ta dig till jobbet, alt. flytta om det behövs. Men det är inte så att myndigheterna kommer dra din ersättning om du inte tar ett jobb 150 mil bort. Arbetsförmedlingen jobbar dessutom inom olika regioner, så du kommer sannolikt få erbjudanden inom den egna och eventuellt angränsande kommuner.

Citat:
Det vet jag. Jag använde bara fel uttryck, "börskurs" istället för "aktiens värde".

Det spelar ingen roll. Poängen kvarstår till fullo; Aktien kommer inte rasa för att bolaget spenderar mycket av sina pengar. Budgetprocesser handlar i mångt och mycket om att varje krona ska spenderas effektivt. En aktiekurs kan stiga även om utdelning uteblir, t.ex.
Citera
2020-03-14, 09:00
Medlem
Citat:
Det är egentligen en annan diskussion. Jag har mest jobbat på mindre företag, ca 10-15 anställda. Företag som ägts och drivits av en familj eller syskon, och där eventuella karriärmöjligheter varit vikta för chefens släktingar. I 9 fall av 10 går de intressanta jobben till chefens son, och inte till någon driftig anställd. Eller så har chefen en bror som är intresserad av det nya jobbet som säljchef, eller så köper man in dessa tjänster från en konsultfirma.

Ja, fast ditt undantagsexempel ger ju ingen som helt bekräftelse på att det skulle vara så överlag, eller hur?

Citat:
Alla kan inte heller gör karriär och jobba sig upp, så många chefsjobb finna inte. De flesta blir kvar "på golvet", oavsett vad man vill. Givetvis är inte alla intresserade av karriär heller, det finna annat än jobb i livet. Men man ska ändå kunna leva på sin lön, och det blir allt svårare i Sverige. Lönespridningen ökar i Sverige, även om vi fortfarande ligger efter övriga Europa. Risken är väl att vi får samma problem med "working poor" som i andra länder, folk som har jobb men inte klarar sig på lönen

Nej. Alla kan inte bli chefer, det vore ju högst olyckligt om det vore så...
Sedan vill inte alla bli chefer, och framförallt så indikerar det du säger INTE diskriminering!

Nej. Det blir inte svårare. Lönestandarden i Sverige är hög. Det som blir svårt är situationen kopplat till bostäder, p.g.a. skenande kostnader, hyror m.m. Och vet du vad det beror på?

Att det INTE byggs tillräckligt med bostäder för den ständigt växande populationen. Och vet du varför det inte byggs tillräckligt med bostäder? För att det inte lönar sig!

Vet du varför det inte lönar sig? Det är dyrt och svårt att anställa i Sverige och skatter på allt från intäkter, vinster, råmaterial o.s.v. för att man får för lite pengar över. DÄRFÖR borde man också sänka skatterna! Hög skatt innebär inte bara positiva effekter... snarare tvärt om!
Citera
2020-03-14, 13:47
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer

Att det INTE byggs tillräckligt med bostäder för den ständigt växande populationen. Och vet du varför det inte byggs tillräckligt med bostäder? För att det inte lönar sig!

Vet du varför det inte lönar sig? Det är dyrt och svårt att anställa i Sverige och skatter på allt från intäkter, vinster, råmaterial o.s.v. för att man får för lite pengar över. DÄRFÖR borde man också sänka skatterna! Hög skatt innebär inte bara positiva effekter... snarare tvärt om!
Det lönar sig inte att bygga i Sveriges större städer, eftersom bostäderna blir så dyra att få har råd att bo där. Utanför storstäderna är det låg efterfrågan på bostäder. Att det blir för dyrt beror på markpriser, materialpriser, byggregler, miljökrav och givetvis löner. Lönerna beror som allting annat på marknaden, finns det större efterfrågan på byggarbetare än tillgång så stiger lönerna.
Det har man löst genom import av utländsk arbetskraft, 60% av de som jobbar inom byggindustrin kommer från Polen eller andra länder. Efter Vaxholmskonflikten och "Lex Laval" gäller nu andra regler för lönesättning än de svenska kollektivavtalen, så lönerna inom bygg är nog inte största orsaken till det låga byggandet.
Svårt att anställa? Inte alls.
Citera
2020-03-15, 10:07
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Inte lögn. Vi har konstaterat det, även genom DINA egna källor!

"I länder vars sjukvård INTE finansieras av skattemedel och där man har någon form av försäkringssystem, där vårdtagaren tecknar en försäkring, är väntetiderna kortare."

Du har inte kommit med något som skulle visa att vårdtiderna är kortare i länder vars sjukvård inte finansieras med skattemedel.

Citat:
Citat:
Yalestudien.

Jag ska försöka hinna läsa den nu i helgen. Återkommer.

Du har alltså fått en källa på det du efterfrågade.

Citat:
Citat:
Jag som trodde aspergare gillade vetenskap. Märkligt att du kallar referatgranskade studier i The Lancet för "inte objektiva."

Ja, jag hittar ganska mycket kring "political bias from The Lancet" och att de klart och tydligt har en vänsterhållning. But well, okej!

Verkligheten är vänstervriden.

Citat:
Citat:
"Du är dum så jag får vara dum tillbaks!"

Du får vara hur dum du vill. Och det lyckas du bra med. Heja dig!

Poängen är att du inte har något att komma med. Läs studien innan du uttalar dig om den.

Citat:
Citat:
Tyvärr. Jag lever inte i din fantasivärld. Någon källa på att USA skulle ha kortare väntetider än Sverige har du inte kommit med.

Jag har ingen fantasivärld, ledsen att göra dig besviken.
Din egen. Vi jämförde precis benämningarna i de föregående inläggen, har du glömt det, herr senil?

Vilken källa skulle det vara?

Citat:
Du nämnde att de inte var trovärdiga studier.
Så nu avfärdar du dem för att de inte matchar det utfall du förväntar dig?

Jag har redan förklarat varför jag har avfärdat dem:

"Eftersom jag är en experimentalist - Popperian om du så vill - avfärdar jag hem allihopa. Vetenskapliga teorier behöver empiriskt stöd. Det räcker inte med att någon snubbe utvecklat en häftig modell på sin sängkammare. Har modellen inte testats har den inget vetenskapligt värde.

Lafferkurvsteorin har dock testats gång på gång. Inte i ett enda fall har dess förutsägelser slagit in. Sänkta marginalskatter har aldrig lett till högre skatteintäkter."

Citat:
Citat:
Du har rätt i att ekonomi är en pseudovetenskap. Du har inte rätt när du menar att teorier inte skulle vara vetenskap.

Teorier kallar för just teorier eftersom att det är lite "spåkula", dvs att de kan ha fel. Prognoser, du vet.

En teori är en förklaringsmodell. Relativitetsteorin till exempel är en förklaringsmodell och är inte det minsta "lite spåkula".

Citat:
Citat:
Du skrev att sjukvården "måste" privatiseras. Anledningen till att den enligt dig "måste" privatiseras var "för att vinst grundas i kundnöjdhet."

Förklara då varför privatiserad sjukvård skulle leda till ökad kundnöjdhet.

Det har jag gjort flera gånger, men seniliteten kanske kickat in igen?

Lider du av falska minnen? Du har nämligen inte alls förklarat det.

Citat:
Vården måste privatiseras för att få göra vinst. Vinst görs genom kundnöjdhet. Om du säljer en dålig produkt till ett pris som marknaden inte är villig att betala, så kommer ingen köpa den. På sikt kommer hela din affär gå fullständigt i kras.

Källa på det, tack. Finns mängder med företag som går med vinst vars kunder inte är nöjda.

Citat:
Citat:
Korrekt, Public service "äger" heller inte någon marknad. Privata tv-bolag konkurrerar framgångsrikt med SVT. Samma sak med PostNord - privata företag konkurrerar i de verksamheter som är lönsamma, men i de icke-lönsamma som postutdelning på landet vill ingen konkurrera.

Framgångsrikt? Flertalet behöver söka presstöd (du vet... skattepengar) för att kunna överleva. Ganska komiskt, egentligen.

Presstöd utgår inte till etermedier din fåntratt. TV-bolagen som är verksamma i Sverige konkurrerar framgångsrikt med SVT:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/Television_companies_in_Sweden_by_viewing_share_20 14.svg

Citat:
Citat:
Verksamheten var aldrig lönsam. Annars hade det offentliga inte behövt bistå med subventionerade tjänster.

Det kan du ju påstå hur mycket du vill.
Ingen sträcka är lönsam varje tur, varje klockslag på dygnet.
Däremot hade garanterat någon privat aktör kunna etablera sig på vissa sträckor, tveklöst.

Nej. Då hade de redan gjort det innan det offentliga började köra subventionerade turer.

Citat:
Citat:
Nu påstår du återigen saker som du inte har belägg för. Kom gärna med källor som styrker dina påståenden...

Jag har belägg för det. 500 miljoner betalades ut i presstöd 2019.

Se ovan. Presstöd betalas ut till tidningar men inte etermedier.
Citera
2020-03-15, 10:26
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Vad bra. Hur känns det att ta sig en bit på den moraliska resan mot att erkänna att man potentiellt inte vet allt?

Den resan bör du ta. Större besserwisser än dig får man leta efter!

Citat:
Citat:
Vill du ha mer exakta uppgifter får du ringa ett fackförbund. De för säkert detaljerad statistik.

Jag tänker inte göra ditt jobb!

Det var aldrig mitt jobb.

Citat:
Citat:
Ja, det är en form av bemötande. Det är också ett personangrepp.

Din argumentation känns för övrigt jävligt märklig... Om det är något argument som du menar att jag ska bemöta och som jag inte bemött så är det bara för dig att upprepa det argumentet.

Jag kan inte längre räkna gångerna jag upprepat mig i denna tråd. Mina svar skulle snart kunna bli en bok...

Ok. Då kan inte jag göra något åt saken. Du menar att jag inte bemött dina argument vilket jag bestrider.

Citat:
Citat:
Utveckla! Generalisera! I vilka sammanhang ska motexempel betraktas som irrelevanta? Hur avgör man om ett motexempel är irrelevant eller relevant? Hur funkar logiken i din värld?

Om du ska mäta något, t.ex. diskriminering (vilket är anledningen till ditt käftande här och nu), så bör du inte titta på utfall. I en fri värld kommer nämligen utfallet att vara olika. Det du istället behöver titta på är data bakom.

Vad har det med motexempel att göra?

Citat:
Ta det här med feminism t.ex. Där pratas det hela tiden om lönediskriminering, men vad man gör är att man tar en total lönefördelning och splittar på kön: Då ser det ut som att män tjänar mer än kvinnor. Men vad det egentligen beror på är att män väljer mer högavlönade yrken; Mer tekniska sådana, bolag som drar in mer pengar o.s.v. Dessutom lägger man ihop olika branscher och yrkestitlar som egentligen inte har med varandra att göra.
Man reder sedan inte heller ut placeringsort, ålder, erfarenhet (utbildning eller arbetslivserfarenhet), vilket också är påverkande faktorer.

Inte heller det här har med motexempel att göra. Vet du vad utveckla och generalisera betyder?

Citat:
Om du sedan konstatera om diskriminering förekommer systematiskt eller ej kan du inte titta på kvinna A och säga att "men hon blev inte kung över Sverige 2020, därför existerar diskriminering". Undantaget slår inte hål på regeln.

En halmgubbe var det enda du hade att komma med?

Citat:
Citat:
Arbetsinsatsen som krävs för att någon från överklassen ska tjäna gott om stålar är X. Arbetsinsatsen som krävs för att någon från arbetarklassen ska tjäna gott om stålar är cX, där c är en mycket stor konstant. Klyftiga arbetarklassungdomar som du kämpar i 5-7 år på högskolor runt om i landet för att få sina masterexamina, men deras inkomster kommer ändå aldrig vara i närheten av de som tillfaller de som lever på kapital.

Ja.

Där ser du! Då har inte alla samma möjligheter att lyckas i samhället.

Citat:
Alla människor är olika. Alla människor kommer prestera olika. Vi kan inte skylla det på strukturer...

Varför inte?

Det fanns väldigt få kvinnliga riksdagsledamöter innan 1950. Berodde det på individuella misslyckanden då också?

Citat:
Citat:
Vad är din poäng?

Att du har hål i dina påstådda belägg.

Du skrev: "Oj då... vi redovisar visst inte data för dem som faller utom den satta gränsen om 3 dagars maximal väntetid."

Du hade ingen poäng alltså?

Citat:
Nu gör du en sossegrej igen.
Säg att Sverige har 1 000 invånare. Deras vårdbehov innebär en kostnad för offentlig vård om 10 000 kr (totalt). Sveriges invånarantal ökar sedan till 10 000 och vårdens utgifter ökar till 100 000 kr. Blir vården dyrare och behöver mer pengar? Ja eller nej.

Om man inte är en totalt ohederlig skitskalle räknar man naturligtvis kostnaderna som andel av bnp.

Citat:
Citat:
Helt felaktigt. Högre skatter gör arbetsgivare gladare eftersom de känner att de bidrar mer till samhället. Det i sin tur får dem att anställa fler personer.

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!
Var det därför Nordea flyttade huvudkontoret från Sverige, för att slippa skatter och avgifter?

Nej, det var därför att Björn Wahlroos är en sverigehatare.

Citat:
Är det därför de bolag jag arbetat på, arbetar på och arbetar med, talar om vikten att ta in programmerare från Polen och Ukraina eftersom att personalkostnaderna är så extremt mycket lägre än i Sverige?

Källa på det?

Citat:
Citat:
Har du någon källa på att råvaror skulle ha blivit dyrare?

Jajamensan. Bl.a. genom stålpriserna på det bolag jag då arbetade på, som varslade ungefär hälften av hela sin styrka (omkring 300 personer).

Jaha... Men på det stålverk jag arbetade på sjönk stålpriserna med 90 %.

Citat:
Citat:
Som andel av en växande befolkning så har sjukskrivningstalen minskat.

Classic sosse; När man inser att man står i ett hörn med alla blickar på sig, och alla vet att man har fel... släng fram ett sätt att mäta som gör att det ser lite mindre dåligt ut! Suck.

Sjukskrivningstalen har minskat både i absoluta tal och som andel av befolkningen.

Citat:
Citat:
Så pengar finns inte?

Inkomstskatt är bara på låtsas? Bara icke-existerande pengar som betalas.

Om vi skulle strypa alla skatter och låta vården stå på egna ben, genom de pengar de drar in så NEJ, då finns pengarna inte.

Då är vi alltså överens om att pengarna finns?

Citat:
Inkomstskatt är definitivt på låtsas

I Hexenhammers lilla värld.

Citat:
Citat:
Jo. På lång sikt så har vårdkostnaderna som andel av bnp minskat. De var högre på 1980-talet.

Jag hittar sedan ingen statistik över vårdens andel av BNP, historiskt - mer än att den från 2014 minskat med omkring 0,5%. Är det vad du syftar till?

Jag syftar på precis det jag skrev. Vården har bantats kraftigt sedan 1980-talet. Enskilda år har det gått upp och ner men den långsiktiga trenden är att vårdens andel av bnp minskar.

Citat:
Citat:
Fast nu är det ju precis tvärtom. Vården får mindre pengar idag än för 30 år sedan.

Nej vården får MER pengar, konstant.
Nu hittar jag ingen 30 år gammal data (du får gärna motbevisa mig),

Du har ingen data men är ändå säker på att du har rätt och jag har fel? Är det din magkänsla du går på?
Citera
2020-03-15, 12:08
Medlem
JBernards avatar
Fast verkligheten och samhället är till naturen höger. Vänstern har redan förlorat, dom vet inte om det bara.
Citera
2020-03-16, 08:29
Medlem
Citat:
"I länder vars sjukvård INTE finansieras av skattemedel och där man har någon form av försäkringssystem, där vårdtagaren tecknar en försäkring, är väntetiderna kortare."

Du har inte kommit med något som skulle visa att vårdtiderna är kortare i länder vars sjukvård inte finansieras med skattemedel.

Det har jag visst.
Du har även kommit med "källor" som "styrker din sak", men som egentligen säger emot det du påstår, och istället styrker det jag skriver!

Citat:
Verkligheten är vänstervriden.

Du fullkomligt briljerar med dina argument!

Citat:
Poängen är att du inte har något att komma med. Läs studien innan du uttalar dig om den.

Jag har inte uttalat mig om den. Jag skriver själv att jag inte läst just denna.
Det jag vänder mig mot är dina tidigare källor (ALLTSÅ INTE DENNA, VÄNLIGEN LÄS DENNA GÅNG), då dessa baseras på universitetsstudier. Och du kanske inte minns detta, men du avfärdade tre av mina källor med hänvisning till att universitetsstudier (amerikanska, vilket även dina var) inte var trovärdiga källor!

Citat:
Jag har redan förklarat varför jag har avfärdat dem:

"Eftersom jag är en experimentalist - Popperian om du så vill - avfärdar jag hem allihopa. Vetenskapliga teorier behöver empiriskt stöd. Det räcker inte med att någon snubbe utvecklat en häftig modell på sin sängkammare. Har modellen inte testats har den inget vetenskapligt värde.

Lafferkurvsteorin har dock testats gång på gång. Inte i ett enda fall har dess förutsägelser slagit in. Sänkta marginalskatter har aldrig lett till högre skatteintäkter."

Exakt. Jag vet varför du gör det. Det innebär dock inte att du har rätt. Jag har redan påvisat flera fall där kända ekonomer använt fallerkurvan som underlag, när det handlar om att kommunicera kring skattetrycket i det aktuella landet!

Du säger att sänkta skatter aldrig lett till högre skatteintäkter...
Samtidigt säger du att Sverige tappar p.g.a. att man sänkt skatterna. Men tittar man på statistik ser man en konstant ökning av skatteintäkterna. Hur kommer det sig?

Citat:
En teori är en förklaringsmodell. Relativitetsteorin till exempel är en förklaringsmodell och är inte det minsta "lite spåkula".

Det är vetenskap, även om det då kallas teori. Den har också bevisats, rent vetenskapligt.

Jag vet inte riktigt hur du gör parallellen mellan det och att spekulera i ekonomiska svängningar?

Citat:
Lider du av falska minnen? Du har nämligen inte alls förklarat det.

Det har jag visst.

Citat:
Källa på det, tack. Finns mängder med företag som går med vinst vars kunder inte är nöjda.

Källa på det tack.

Citat:
Presstöd utgår inte till etermedier din fåntratt. TV-bolagen som är verksamma i Sverige konkurrerar framgångsrikt med SVT:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/Television_companies_in_Sweden_by_viewing_share_20 14.svg

Sa jag specifikt att TV4 fick presstöd? Jag sa väl ändå att TV4 till hälften ägs av staten?

Citat:
Nej. Då hade de redan gjort det innan det offentliga började köra subventionerade turer.

De konkurreras ganska lätt ut av det offentliga, eftersom att det offentliga försöker erbjuda en astronomiskt bra lösning (gratis, dygnet runt osv), även om man går löjligt mycket back!

Under mina år inom kollektivtrafiken såg jag en hel del sådana exempel. Bl.a. en gubbe som själv försökt konkurrera med offentlig kollektivtrafik genom att köra buss och båt i skärgården utanför Nyköping, men som fick lägga ner eftersom att de offentliga gav sig in på hans rutter...

Citat:
Se ovan. Presstöd betalas ut till tidningar men inte etermedier.

Skrev jag något annat?

Oavsett utger statlig media en konkurrens. De enda som verkar påstå annat är... public service!
Citera
2020-03-16, 08:53
Medlem
Citat:
Den resan bör du ta. Större besserwisser än dig får man leta efter!

Hm. Jag tror att det bara är en av oss två som erkänt fel... och låt mig ge dig en ledtråd; Det är inte du!

Citat:
Ok. Då kan inte jag göra något åt saken. Du menar att jag inte bemött dina argument vilket jag bestrider.

Okej. Då får jag börja "bemöta dina argument" med "du är en bajskorv". Relevansen är ungefär densamma!

Citat:
Inte heller det här har med motexempel att göra. Vet du vad utveckla och generalisera betyder?

Absolut.

Citat:
En halmgubbe var det enda du hade att komma med?

Det var inte en halmgubbe.

Citat:
Där ser du! Då har inte alla samma möjligheter att lyckas i samhället.

Alla har inte samma chans till att få precis det där enda jobbet. Men alla har samma möjligheter till att lyckas.

Citat:
Varför inte?

Det fanns väldigt få kvinnliga riksdagsledamöter innan 1950. Berodde det på individuella misslyckanden då också?

Nej, det berodde på en förlegad kvinnosyn. En kvinnosyn som rent generellt inte längre är norm.

Citat:
Du skrev: "Oj då... vi redovisar visst inte data för dem som faller utom den satta gränsen om 3 dagars maximal väntetid."

Du hade ingen poäng alltså?

Jo, de redovisar inte överskottet, vilket har en relevans. För specialistvården pekar det nämligen på att över hälften får vänta orimligt länge... vad rör primärvård visas inga sådana siffror. Det kan definitivt påverka snittväntetiden. DET var min poäng.

Citat:
Om man inte är en totalt ohederlig skitskalle räknar man naturligtvis kostnaderna som andel av bnp.

Aww. Är jag en skitskalle nu också? Gulle dig!
Alltså har utgifterna ökat. DU hade alltså ingen poäng (see what I did there)?

Citat:
Nej, det var därför att Björn Wahlroos är en sverigehatare.

Nej. Det var för att sossarna pratade om en bankskatt.

Citat:
Källa på det?

Du får mycket gärna kontakta:
Ateles Consulting, Softhouse Consulting, YouWe Sweden, Columbus Global m.fl. och fråga var deras programmerare sitter och varför man valt att anlita programmerare just därifrån!

Ledtråd: De sitter i bl.a. Polen, Bosnien, Tjeckien och Ukraina. Och ja, det är för att lönerna är lägre. Man övertalar i vissa fall även svenskar att sitta i andra länder, de får lägre lön än hemma i Sverige - men för att t.ex. bo i Tjeckien så får man löjligt hög lön jämfört med snittet.

Citat:
Jaha... Men på det stålverk jag arbetade på sjönk stålpriserna med 90 %.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/kraftig-okning-av-stalpriserna-de-senast-aret
https://www.nyteknik.se/popularteknik/metallpriser-och-statistik-6345118

Alltså: Metallpriserna sjönk INTE med 90%. Förutom ett hack (p.g.a. recessionen?) så är alltså priserna både generellt på metall, och sedan även koppar, ständigt ökande.

Citat:
Sjukskrivningstalen har minskat både i absoluta tal och som andel av befolkningen.

Nej, gör man som du - och tittar på ett år som passar bäst - så har sjukskrivningarna ökat sedan 2010. 2016 och framåt har det dock planat ut.

Citat:
Då är vi alltså överens om att pengarna finns?

Inte alls.

Citat:
I Hexenhammers lilla värld.

Verkligheten, menar du?

Citat:
Jag syftar på precis det jag skrev. Vården har bantats kraftigt sedan 1980-talet. Enskilda år har det gått upp och ner men den långsiktiga trenden är att vårdens andel av bnp minskar.

Nej, nej och... nej.

2017: 11% av BNP.
2013 och 2014 /11,1% (ja, wow, den har sjunkit... med 0,1%) av BNP.
2011: 10,7%...

Så... totalt sett, de senaste 10 åren, så kan vi ändå säga att det har skett en ökning om 0,2%...
Citera
2020-03-16, 09:21
Medlem
Citat:
Det lönar sig inte att bygga i Sveriges större städer, eftersom bostäderna blir så dyra att få har råd att bo där. Utanför storstäderna är det låg efterfrågan på bostäder. Att det blir för dyrt beror på markpriser, materialpriser, byggregler, miljökrav och givetvis löner.

Det lönar sig inte att bygga alls eftersom att det...
1. Är dyrt att anställa i Sverige (världens högsta skatter, tjohej).
2. Det är dyrt att betala löner till anställda (världens högsta skatter, tjohej).
3. Det är dyrt att köpa in råmaterial, maskiner o.s.v. (världens högsta skatter, tjohej).
4. Man får inte ta ut hur höga hyror som helst (marknadshyror).
5. Priser på el, värme, underhåll och andra tjänster blir dyra (världens högsta skatter, tjohej).

Man bygger i regel inga hyresrätter (eller jo, men väldigt få) eftersom att hyressättningen inte är fri. Därmed finns ett överflöd på bostadsrätter som är så dyra att få personer har råd att köpa.

Exakt... vilket beror på... (trumvirvel) FÖR HÖGA SKATTER!

[quote]Lönerna beror som allting annat på marknaden, finns det större efterfrågan på byggarbetare än tillgång så stiger lönerna.

Exakt. Och för att det ska finnas en större efterfrågan måste också köpkraften existera. Detta tillsammans med att lönen som ska betalas till byggarbetaren ska vara skälig. Men eftersom att man måste räkna ungefär 200% på en lön INNAN man går plus/minus NOLL, så blir det självfallet ganska dyrt...

Citat:
Det har man löst genom import av utländsk arbetskraft, 60% av de som jobbar inom byggindustrin kommer från Polen eller andra länder. Efter Vaxholmskonflikten och "Lex Laval" gäller nu andra regler för lönesättning än de svenska kollektivavtalen, så lönerna inom bygg är nog inte största orsaken till det låga byggandet.
Svårt att anställa? Inte alls.

EXAKT! Det beror på de alldeles för höga avgifterna. Återigen; Om du anställer någon behöver du räkna ungefär dubbla lönen innan du går plus/minus noll.

Det är klart att det är svårt att anställa;
Du måste bidra med en viss typ av försäkringar, pensionssparande, det är dyra arbetsgivaravgifter, hårt anställningsskydd o.s.v. En anställning är en av de största riskerna du som arbetsgivare kan ta!
Citera
2020-03-16, 16:32
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det lönar sig inte att bygga alls eftersom att det...
1. Är dyrt att anställa i Sverige (världens högsta skatter, tjohej).
2. Det är dyrt att betala löner till anställda (världens högsta skatter, tjohej).
3. Det är dyrt att köpa in råmaterial, maskiner o.s.v. (världens högsta skatter, tjohej).
4. Man får inte ta ut hur höga hyror som helst (marknadshyror).
5. Priser på el, värme, underhåll och andra tjänster blir dyra (världens högsta skatter, tjohej).

Man bygger i regel inga hyresrätter (eller jo, men väldigt få) eftersom att hyressättningen inte är fri. Därmed finns ett överflöd på bostadsrätter som är så dyra att få personer har råd att köpa.

Exakt... vilket beror på... (trumvirvel) FÖR HÖGA SKATTER!
De höga skatterna och dryga arbetsgivaravgifterna är inte pengar som försvinner i ett svart hål någonstans, utan de går till att betala vår pensioner och vår välfärd. Sånt vi i Sverige har gratis och man i andra länder får betala dyrt för. Visst kan vi ha låga skatter som i USA, men då får folk istället betala sin vård själva, och sina pensioner. Vilket innebär att man måste ha betydligt högre löner än i Sverige, vilket blir en stor kostnad för företagen. Oavsett om vi betalar via skatten eller via privata försäkringar, så ska det ändå betalas.

Citat:
Exakt. Och för att det ska finnas en större efterfrågan måste också köpkraften existera. Detta tillsammans med att lönen som ska betalas till byggarbetaren ska vara skälig. Men eftersom att man måste räkna ungefär 200% på en lön INNAN man går plus/minus NOLL, så blir det självfallet ganska dyrt...

EXAKT! Det beror på de alldeles för höga avgifterna. Återigen; Om du anställer någon behöver du räkna ungefär dubbla lönen innan du går plus/minus noll.

Det är klart att det är svårt att anställa;
Du måste bidra med en viss typ av försäkringar, pensionssparande, det är dyra arbetsgivaravgifter, hårt anställningsskydd o.s.v. En anställning är en av de största riskerna du som arbetsgivare kan ta!
Det är inte svårt, minsta småföretagare vet hur man anställer. Det kostar pengar, men svårt är det inte. Nu är det mycket enklare än förr, med bemanningsföretag och deltidstjänster. Svaga fackföreningar och svenska lagar gör det lätt att bli av med folk om det behövs, arbetsbrist är alltid ett godtagbart skäl. "Fel kompetens" hos den anställde duger också bra. I Sverige är det dessutom väldigt billigt att säga upp folk , små eller inga krav på avgångsvederlag, ingen skyldighet att ordna omskolning eller flera års uppsägningstid som i andra länder.
Citera
2020-03-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Fast verkligheten och samhället är till naturen höger. Vänstern har redan förlorat, dom vet inte om det bara.
Så är det. Höger, dvs frihet från stat och förmynderi är det naturliga sättet att leva. Statens/socialismens överlevnad ligger i att hela tvingas expandera. När den inte kan det imploderar den automatiskt.
Naturen vinner alltid, och naturen är som du säger höger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in