Vad bra. Hur känns det att ta sig en bit på den moraliska resan mot att erkänna att man potentiellt inte vet allt?
Citat:
Vill du ha mer exakta uppgifter får du ringa ett fackförbund. De för säkert detaljerad statistik.
Jag tänker inte göra ditt jobb!
Citat:
Ja, det är en form av bemötande. Det är också ett personangrepp.
Din argumentation känns för övrigt jävligt märklig... Om det är något argument som du menar att jag ska bemöta och som jag inte bemött så är det bara för dig att upprepa det argumentet.
Din argumentation känns för övrigt jävligt märklig... Om det är något argument som du menar att jag ska bemöta och som jag inte bemött så är det bara för dig att upprepa det argumentet.
Jag kan inte längre räkna gångerna jag upprepat mig i denna tråd. Mina svar skulle snart kunna bli en bok...
Citat:
Utveckla! Generalisera! I vilka sammanhang ska motexempel betraktas som irrelevanta? Hur avgör man om ett motexempel är irrelevant eller relevant? Hur funkar logiken i din värld?
Om du ska mäta något, t.ex. diskriminering (vilket är anledningen till ditt käftande här och nu), så bör du inte titta på utfall. I en fri värld kommer nämligen utfallet att vara olika. Det du istället behöver titta på är data bakom.
Ta det här med feminism t.ex. Där pratas det hela tiden om lönediskriminering, men vad man gör är att man tar en total lönefördelning och splittar på kön: Då ser det ut som att män tjänar mer än kvinnor. Men vad det egentligen beror på är att män väljer mer högavlönade yrken; Mer tekniska sådana, bolag som drar in mer pengar o.s.v. Dessutom lägger man ihop olika branscher och yrkestitlar som egentligen inte har med varandra att göra.
Man reder sedan inte heller ut placeringsort, ålder, erfarenhet (utbildning eller arbetslivserfarenhet), vilket också är påverkande faktorer.
Om du sedan konstatera om diskriminering förekommer systematiskt eller ej kan du inte titta på kvinna A och säga att "men hon blev inte kung över Sverige 2020, därför existerar diskriminering". Undantaget slår inte hål på regeln.
Citat:
Arbetsinsatsen som krävs för att någon från överklassen ska tjäna gott om stålar är X. Arbetsinsatsen som krävs för att någon från arbetarklassen ska tjäna gott om stålar är cX, där c är en mycket stor konstant. Klyftiga arbetarklassungdomar som du kämpar i 5-7 år på högskolor runt om i landet för att få sina masterexamina, men deras inkomster kommer ändå aldrig vara i närheten av de som tillfaller de som lever på kapital.
Ja. Men för att läget ska vara exakt samma där så behöver alla bo på samma ort, ha samma IQ, samma grundläggande läsförståelse (stackars dig), samma intressen o.s.v. DET KOMMER INTE HÄNDA! Alla människor är olika. Alla människor kommer prestera olika. Vi kan inte skylla det på strukturer...
Citat:
Vad är din poäng?
Att du har hål i dina påstådda belägg.
Citat:
Nej. En ökande befolkning innebär ökande vårdkostnader men som andel av den totala nationalinkomsten ökar de inte.
Nu gör du en sossegrej igen.
Säg att Sverige har 1 000 invånare. Deras vårdbehov innebär en kostnad för offentlig vård om 10 000 kr (totalt). Sveriges invånarantal ökar sedan till 10 000 och vårdens utgifter ökar till 100 000 kr. Blir vården dyrare och behöver mer pengar? Ja eller nej.
Citat:
Helt felaktigt. Högre skatter gör arbetsgivare gladare eftersom de känner att de bidrar mer till samhället. Det i sin tur får dem att anställa fler personer.
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!
Var det därför Nordea flyttade huvudkontoret från Sverige, för att slippa skatter och avgifter? Var det därför stora delar av svensk pappersindustri under mitten av 90-talet flyttade utomlands, för att det var så sanslöst dyrt att bedriva verksamheten i Sverige? Är det därför de bolag jag arbetat på, arbetar på och arbetar med, talar om vikten att ta in programmerare från Polen och Ukraina eftersom att personalkostnaderna är så extremt mycket lägre än i Sverige?
Citat:
Har du någon källa på att råvaror skulle ha blivit dyrare?
Jajamensan. Bl.a. genom stålpriserna på det bolag jag då arbetade på, som varslade ungefär hälften av hela sin styrka (omkring 300 personer).
Citat:
Som andel av en växande befolkning så har sjukskrivningstalen minskat.
Som andel av en växande befolkning så har sjukskrivningstalen minskat.
Classic sosse; När man inser att man står i ett hörn med alla blickar på sig, och alla vet att man har fel... släng fram ett sätt att mäta som gör att det ser lite mindre dåligt ut! Suck.
Citat:
Så pengar finns inte?
Inkomstskatt är bara på låtsas? Bara icke-existerande pengar som betalas.
Inkomstskatt är bara på låtsas? Bara icke-existerande pengar som betalas.
Om vi skulle strypa alla skatter och låta vården stå på egna ben, genom de pengar de drar in så NEJ, då finns pengarna inte.
Inkomstskatt är definitivt på låtsas, eftersom att den offenliga verksamhet de finansierar inte är en del av en verklig marknad. Vi kan därmed inte bedöma risker, utfall, om priserna är rimliga eller om avkastningen är god.
Citat:
Jo. På lång sikt så har vårdkostnaderna som andel av bnp minskat. De var högre på 1980-talet.
Alltså... fan, vilken sosseargumentation.
"Om man ser till hur många invandrare som finns i Sverige så har kostnaderna ökat. Well, på 1420-talet var vårdköerna betydligt kortare".
(Det där sista var skämt, om du inte förstod det).
Men utgifterna har ökat.
Jag hittar sedan ingen statistik över vårdens andel av BNP, historiskt - mer än att den från 2014 minskat med omkring 0,5%. Är det vad du syftar till?
Citat:
Fast nu är det ju precis tvärtom. Vården får mindre pengar idag än för 30 år sedan.
Nej vården får MER pengar, konstant.
Nu hittar jag ingen 30 år gammal data (du får gärna motbevisa mig), men ser man på siffror från 1995 och framåt så förekom en minskning av kostnaderna från 1995 - 2000. Därefter har ökningen varit konstant.