Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Detta är ingen strategi, det är att ge upp. I annat fall skulle man precis lika gärna kunna låta mässlingen, smittkoppor eller vilken annan sjukdom som helst spridas fritt tills man får gruppimmunitet i stället för att vaccinera, som man gör idag. Det man alltså föreslår som taktik är precis det som händer om man inte gör något alls.
Med tanke på denna sjukdoms egenskaper så skulle i alla fall inte jag rekommendera den "taktiken". Det är en stor andel av sjuklingarna som kräver avancerad sjukvård. Dessa kommer inte att få någon vård eftersom antalet vårplatser är begränsad och det saknas alla former av sjukvårdsmateriel. När personalen inte har skyddsutrustning kommer de att smittas och kan sedan inte jobba på ett bra tag. Många inom vården vägrar snart att jobba om situationen inte löses. Det innebär i praktiken att alla som blir svårt sjuka kommer att dö.
Sedan är frågan om man verkligen kommer att bli immun. Det finns mycket som tyder på att så inte är fallet. En relativt stor del av friskskrivna i Kina har återinsjuknat och det verkar väldigt svårt att bli av med viruset helt och då faller ju hela finessen med gruppimmunitet. Det är nog bland annat därför som många länder liksom WHO nu väljer den andra vägen. Att med alla medel få stopp på spridningen.
Jag sitter inte på informationen. Jag sitter inte på estimaten och de medicinska/tvärvetenskapliga råd som riksdagspartierna och regeringen har fått. Att få fram en "herd immunity" är också en strategi men den är kontroversiell eftersom politikerna är rädda för reaktionen. Vi har använt oss av detta sedan 1923. Det finns mer aspekter av det här än människoliv. I synnerhet ekonomiska sådana. Vi har inget vaccin och givet den information som regeringen har fått så har de fattat det här besluten. Det är inget vi kan göra åt saken annat än att sparka ut regeringen och deras stödpartier V, L och C i nästa val. Ja, och M och KD. Fungerar inte strategin som Kina säger? Tja, då är vi fucked. Det kanske dumsvenne skulle ha tänkt på innan han kastade sin röst på något av de sju partierna. WHO väljer inte den andra vägen. De vill inte döda viruset. De vill också ha "herd immunity" genom masssiv smitning av populationen. WHO kritiserar Sverige eftersom regeringen smittar folket för snabbt och det kan få ödsdigna konsekvenser.
Själv är jag mest förbannad på att medan UK har tydligt informerat sitt folk så har våra myndigheter, media, partierna och regeringen dragit en vals för att inte "skrämma upp folk" och göra dem kritiska. I en sådan här allvarlig kris kan man tycka att den svenska regeringen skulle ha tittat på den brittiska regeringen. De är öppna med att de tänker blåsa igenom viruset genom populationen. Det var först igår vi fick svar från Tegnell då han började tala ur skägget. Jag brukar inte länka till alternativ-media men den här var rätt bra om läget.
https://www.friatider.se/hanif-bali-folkhalsomyndigheten-har-blivit-sinnessjuk
Som sagt..fungerar inte strategin är vi fucked men fungerar det är så är det lugnt! Vi får se.