2020-03-15, 09:12
Medlem
madeinflens avatar
Har haft gnagande oroskänslan sedan första gången jag såg Tegnell möta en expert i Aktuellt som hade annan åsikt. Nu dödsångest de lux.

Om det är ”flockimmunitet” han vill uppnå är vi i riskgruppen mao körda. Italiens statistik väntar här? Eller värre?
Citera
2020-03-15, 09:13
Medlem
Skydda sina äldre? Folk som fyllt 60 uppmanas fortfarande att gå till sin arbeten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AOF87
Jag vet att det ligger ett stort förakt till Corona Bob och mina egna känslor till FHMs agerande är inte de bästa. Men viktigt att komma ihåg att de är experter och dom har ett antal experter som arbetar 24/7 med detta. De har med störta sannolikhet data/kontakter som vi inte har eller få ta del av.

Det är också av vikt att Danmarks FHM talar gott om Sverige och att det inte var deras beslut om att stänga gränser, skolor etc. Utan det var deras regering. Man kan även titta på hur England och ett antal andra länder agerar. I slutändan kanske det är bra att lyssna på sina experter istället för att en okunnig regering agerar i panik.

Lek med tanken att vi låter samhället åka på covid-19, man pratar 10-15 % som behöver intensivvård. Och 5 % som riskerar att sätta sitt liv till. Dom siffrorna gäller om alla åldersgrupper åker på smittan. Det är en mycket lägre % om man skyddar sin befolkning som är 60+ och de som är i riskgrupperna. Och det är just det som FHM vill åstadkomma, om fullt friska blir sjuka, det gör inget. Men isolera och skydda de andra till vilket pris.

Ett frö har sått i min hjärna och idén kanske inte är så dum.

Lek med tanken, men gör kalkylen!
Vilka åtgärder ser vi från regeringen för att reducera smittspridning till riskgrupper med 99.995%?

Och sen hålla den nivån i 18 månader tills vi har vaccin?
Citera
Medlem
Soterns avatar
Hur många procent av befolkningen ska smittas för att uppnå, det de kallar, Flockimmunitet?
Citera
2020-03-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Teorin om "flockimmunitet" kan fungera men inte i det Sverige vi har nu..

Det skulle kunna fungera om det fanns tillräckligt med respiratorer och hjärt/lungmaskiner och utrustning för att hålla svårt sjuka vid liv till deras immunsystem övervinner virusets härjningar..Det behövs också effektiva sätt att förhindra att kroppens immunsystem inte överreagerar och tar död på folk med en sådan reaktion.

Nu har ju våra visa myndigheter och folket röstat för massinvandring istället att lägga pengar och resurser på så vår sjukvård går på knäna redan INNAN ett virus utbrott..

Vore jag sjuksköterska skulla jag ta tillfället i akt och säga upp mig nu..och erbruda mina tjänster till ex. Norge eller annat grannland..Jag skulle nog inte ha några problem att lämna landet om jag har en sjukskäyerske licens (frun har detta och vi har snackat om detta nyligen) Sverige är ett otacksamt land att arbeta som legitimerad sjuksköterska i.. Speciellt nu..
Eller så låter man de svårt sjuka bara dö. Den överväldigande majoriteten av dem lär vara gamla och redan sjuka.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Du upprepar men kommer inte med källor på att intensivvårdsavdelningen är fullastad med 60-åringar, jag tar gärna de länkar du har så länge det inte är YouTube-klipp från pojkrum.

Jag vet inte ifall du har missat det men anledningen till att den italienska vården går på knäna är den stora andelen riskgrupper (äldre och tidigare sjuka, gärna i kombination) som smittats, för dem är oddsen inte gynnsamma. Därför ska riskgrupper skyddas till varje pris med restriktioner på sjukhus, sjukhem och ålderdomshem så att vården finns för de som behöver.

Vad är det du inte begriper i texten. Jag har aldrig skrivit att intensivvårdsavdelningarna är fulla med 60-åringar. De är nämligen bortprioriterade

Antingen har du problem med läsförståelsen eller så försöker du blanda bort korten genom att försöka flytta fokus.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Härligt att höra att du vet att du är en av dem som inte utvecklar lunginflammation. Önskar jag också visste att jag bara fick lite hosta.
Ja, väldigt härligt. Du har väl skrivit en 6-700 inlägg i den här tråden, så man anar ju att det är mer än så du önskar att du visste.

Hur mår du egentligen i övrigt?
Citera
2020-03-15, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur många procent av befolkningen ska smittas för att uppnå, det de kallar, Flockimmunitet?

Omkring 60%.

"Omkring sex av tio personer måste vara immuna för att det ska uppstå en flockimmunitet och smittspridningen avtar spontant."

https://www.norran.se/nyheter/kontroversiell-strategi-som-kan-radda-liv/
Citera
2020-03-15, 09:16
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad är något konkret? Låt mig gissa, en massa meningslösa åtgärder vad gäller detta enormt farliga virus (två redan gamla och sjuka döda, rädda oss!) men väldigt skadliga för samhället i övrigt. Men ni som längtar efter smisk, jag menar en sk fast hand, ni kan väl skapa en grupp på Facebook. Kalla den ”Svetsa igen min dörr”, jag är övertygad om att det finns frivilliga därute som med adekvat mask gärna skulle låsa in er. Och sedan glömma bort var ni bodde.
Inläget jag citerade hade ju ett exempel på något konkret: inköp av respiratorer.

Jag föreslår att du läser hela inläggen innan du svarar.
Citera
2020-03-15, 09:16
Medlem
Corona-Chans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

60-80%
Immuniteten fungerar bara om viruset inte muterar, vilket det gör hela tiden.
Citera
2020-03-15, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AOF87
Jag vet att det ligger ett stort förakt till Corona Bob och mina egna känslor till FHMs agerande är inte de bästa. Men viktigt att komma ihåg att de är experter och dom har ett antal experter som arbetar 24/7 med detta. De har med störta sannolikhet data/kontakter som vi inte har eller få ta del av.

Det är också av vikt att Danmarks FHM talar gott om Sverige och att det inte var deras beslut om att stänga gränser, skolor etc. Utan det var deras regering. Man kan även titta på hur England och ett antal andra länder agerar. I slutändan kanske det är bra att lyssna på sina experter istället för att en okunnig regering agerar i panik.

Lek med tanken att vi låter samhället åka på covid-19, man pratar 10-15 % som behöver intensivvård. Och 5 % som riskerar att sätta sitt liv till. Dom siffrorna gäller om alla åldersgrupper åker på smittan. Det är en mycket lägre % om man skyddar sin befolkning som är 60+ och de som är i riskgrupperna. Och det är just det som FHM vill åstadkomma, om fullt friska blir sjuka, det gör inget. Men isolera och skydda de andra till vilket pris.

Ett frö har sått i min hjärna och idén kanske inte är så dum.

FHM har haft 100% fel från panderx till dagens datum.
Hur stor är sannolikheten att de träffar rätt nu ? Visst på nåt vis så måste vi bli imuna. Men fan inte genom att smitta ner 60% av befolkningen samma vecka. Dom har ju inte ens börjat gräva brandgropar ens. Eller skall dom elda i värmeverken ?
Citera
2020-03-15, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Tror att botten är nådd i Italien. Gissar på ljusare tider framöver.

Det ser ju ut att börja plana ut iallafall.

Minns när man skrev här i tråden för nästan två veckor sen att vi skulle se 100 000-tals döda i Sverige om två veckor.

På två dagar ska vi alltså ha minst 200 000 till döda i Sverige, mot dagens två.

Nej, jag vidhåller - ser inte det scenariot framför mig alls faktiskt.

Däremot viktigt att vi inte för snabbt når flockimmuniteten som antas ligga på 50-60%, för att minska belastningen på sjukvården.

Men samtidigt är det ju just den som ger bästa skyddet i väntan på vaccin, som verkar ligga minst ett år bort.

En "bra" sak med hysterin kring utbrottet, är att många utanför riskgrupperna skrämts upp och vidtar åtgärder för att hindra den alltför snabba spridningen, ovetande om att det mest är de äldre o sjuka man indirekt hjälper genom att inte föra smittan vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in