2020-03-15, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Men den stora majoriteten av dödsfallen, både här i väst och i Kina, rör personer 70+, ofta över 80, med underliggande sjukdomar. Det är fakta.

Så är det.
Flera experter har sagt att de flesta får milda symptom. Säger man något annat så ljuger man.
Citera
2020-03-15, 14:35
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Japp, men du experten, du vet hur dessa personer levde innan? Om de var rökare, överviktiga, astmatiker, diabetiker, eller liknande? Du tror också att Italien har möjligheten att göra en sådan genomgående, helkroppsundersökning med alla prover och tester på dessa personer för att konstatera att de är helt friska? Du, experten, utveckla resonemanget.

Vad fan har jag med saken att göra ditt jävla psycho. Ta upp argumentet med den italienska chefsläkaren och BBC i stället.
Citera
2020-03-15, 14:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om vi antar att Anders Tegnells "taktik" att inte göra någonting resulterar i en ökad dödlighet på 50000 personer, jämfört med att ha satt in kraftfulla åtgärder likt andra länder.

Kommer då historien att titta tillbaka på Tegnell som den som dödade flest personer i Sverige genom tiderna?

Vi får se vem som får rätt när vi ha facit. Du med dina domedagsprofetior (som finns sparade i tråden) eller Sverige med sitt förhållningssätt. Vi får även se om Norge och Danmark klarade sig bättre än Sverige. Det kommer en tid då vi kan få svar på det.

Just nu har däremot majoriteten i tråden, många i övriga samhället och världen bestämt sig för att detta är den värsta krisen som världen råkat ut för sedan andra världskriget. I och med att så många bestämt sig för det så blir det så.

Den egentliga krisen handlar om att världen inte är rustad för kris och att de flesta länder saknar ett fungerande sjukvårdssystem. Det är givetvis allvarligt och det kommer att få efterverkningar under lång tid framöver. Många företag kommer att gå i konkurs och det tar säkert tio år innan det ekonomiska systemet återhämtat sig. Det blir lagom till när nästa ännu värre virus kommer omkring 2030, när stollarna i de politiska ledningarna tror att vi ska ha uppnått Agenda 2030.

Världen är en galen plats och vi lever hela tiden bara ett andetag från anarki.
Citera
2020-03-15, 14:36
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppSmurf
Vågar man köpa pizza och dylikt dessa tider eller bör man fokusera på mat som man lagar själv från butiker? Hur tänker ni?
Givetvis fokuserar man på mat som man lagar själv!
Det säger sig väl självt?

...om man inte tror sig vara immun, alltså.
Senast redigerad av defenseur 2020-03-15 kl. 14:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Kinesiska läkare vittnar om att covid-19 ger ingen immunitet.

Tegnell borde få information om detta innan sätter igång sin plan.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är det verkligen så?
Svenskar verkar knappt ha koll på sin närmaste omgivning, och än mindre på omgivningen därnäst. Det blir så när utbildningen utgörs av det Hollywood pumpar ut ...

Haha. Det var helt dött på stan här igår kväll och flera städer rapporterar lugnaste kvällarna på akuten på evigheter. På en lördag dessutom. Folk är rädda, vilket är positivt ur smittsynpunkt.

I Stockholm kommer folk däremot fortsätta åka tunnelbana för att de helt enkelt måste. Effekten av detta kommer nog visa sig ganska snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Skolplikten går före barnens hälsa enligt Tegnell.

Tegnell skaffat livvakt?

Skolplikt går före hälsa men inte före klimat.
Citera
2020-03-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Avrådan för resor till och från vissa destinationer i ett tidigt skede kanske skulle ha bromsat smittspridningen, så vi kunnat vunnit några veckor. Vi var näst först ute vad gällde att stoppa flyg till och från Teheran, med långsamma vad gäller Italien. Detta är en lärdom vi kan ta med oss. Men nu är isolering av Sverige meningslöst. Vi får se om det kan hjälpa med isolering när den andra smittvågen ifrån det södra halvklotet som kommer att skölja över oss i höst.

FHM vågade inte stoppa Italienflyg då Tegnell gett grönt ljus för folk att åka ner. Det hade blivit ramaskri. Det är folk med resurser som semestrar där. Expressen och Aftonbladet hade fått göra många intervjuer med folk som varit förbannade på Tegnell. TV-kanalerna hade nog hakat på också. Sånt hade radrat FHMs trovärdighet fullständigt. Redan nu litar inte folk längre på statens reserekommendationer.
Citera
2020-03-15, 14:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Som enskild person under 40 och kry så är det oproportionerligt att bli livrädd för de riskerna för en själv.

Men det handlar inte bara om en själv utan om konsekvenser för att en själv och andra i ens omkrets blir sjuka. Jag är företagare med närmare 10 arbetare som är direkt beroende av att jag är frisk och kan arbeta de kommande månaderna och sen ytterligare 20 personer som är beroende av att min produktion fungerar. Jag har närmare 300 personer i min kontaktlista i telefonen varav mer än 50 är över 50 år. Det är troligt att åtminstone ett par av dem kommer att dö eller få permanenta skador de kommande veckorna.
Citera
2020-03-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Tegnell borde få information om detta innan sätter igång sin plan.

Han är en psykopat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Hur kan de ha fel när vi har två fall där personer smittats en andra gång?
De var antagligen aldrig friska. De kanske testade negativt mellan, men testen är inte 100 %.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det handlar inte bara om en själv utan om konsekvenser för att en själv och andra i ens omkrets blir sjuka. Jag är företagare med närmare 10 arbetare som är direkt beroende av att jag är frisk och kan arbeta de kommande månaderna och sen ytterligare 20 personer som är beroende av att min produktion fungerar. Jag har närmare 300 personer i min kontaktlista i telefonen varav mer än 50 är över 50 år. Det är troligt att åtminstone ett par av dem kommer att dö eller få permanenta skador de kommande veckorna.

Precis det jag säger, undvik smitta för egen och andras skull men var inte hysterisk över din personliga risk att dö om du är ung och frisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in