2020-03-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacRousseau
När det bestäms av skolorna MÅSTE man också stänga ner stora delar av civilsamhället. Annars eldar vi bara för kråkorna och slösar pengar vi behöver i en krissituation.

Anledningen till denna slutsats är:

Jag bor i ett område som har en stor andel smittade nu. Kan bara spekulera men tror att dödligheten är mycket, mycket lägre än vi tror.

Spridningen är däremot väldigt aggressiv.

Märkte redan förra veckan att annorlunda hostningar började höras. Vi hade även ett influensa utbrott för två-tre veckor sedan så det kanske spelar in i allt om det skulle vara slutet på influensan.

Jag har som jag skrev ovan märkt av torra hostningar runt om mig mycket mer nu. Med influensan var det mycket slem. Det kan vara att det bara är slutstadiet av influensan men när man går ut skulle jag uppskatta att det nog är ca 10% som har den här hostan.

Det är nog så att den här hostan är det som sprider det men att en väldigt liten andel utvecklar feber. Jag tror att det hjälper om man känner av hostan att då ha mask och tvätta händerna ännu mer noggrant.

Det är nog så att bara 10% eller kanske mindre som utvecklar feber.

Har även många vänner i Italien som satt i karantän i den röda zonen. När Italien införde sina zoner sa de aldrig att fullt ut att man inte ska resa.

Resor till alperna blev svinbilliga så många lät farmor och farfar/mormor och morfar ta hand om barnen medans de åkte på skidsemester i alperna på helgen

Att bara stänga skolorna gör inget.

Det går en förkylning med torrhosta nu också. Ingen feber med den dock. Det är nog den du hör.
Citera
2020-03-15, 09:22
Medlem
Jack-Ryans avatar
När corona är över är det dags för folktribunal där landsförrädarns ställs till svars. Statens viktigaste uppgift är att skydda medborgarna.
Citera
2020-03-15, 09:22
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, väldigt härligt. Du har väl skrivit en 6-700 inlägg i den här tråden, så man anar ju att det är mer än så du önskar att du visste.

Hur mår du egentligen i övrigt?
Än så länge riktigt bra men har ett konsekvenstänk och såg att vattnet försvann från stranden för ca 7 veckor sedan och vågen är på väg in.
Försökt givit min bild av det hela men blivit kallad både det ena och det andra, vilket resulterat till att jag försvarat min åsikt både till höger och vänster. Därav antalet inlägg.
Citera
2020-03-15, 09:23
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Chan
60-80%
Immuniteten fungerar bara om viruset inte muterar, vilket det gör hela tiden.

"Immuniteten" är oxå väldigt kortlivad enligt vissa studier, även mot originalmutationen. Folk har blivit återinfekterade av samma strain. Dessutom blir Immunsystemet försvagat, med minskat antal T-celler kanske permanent.

Tegnell är en idiot som borde placeras på månens baksida med en hög ved och en yxa.
Citera
2020-03-15, 09:24
Avslutad
Kanske lika bra undvika svenska sjukhus.

Citat:
Liknande händelsen i Norrköping, så rapporterar Borås tidning att en person fått jobba på sjukhus medan den varit coronasmittad.
Personen har en ledande ställning inom förlossningsvården men inte hand om patienter, skriver tidningen.
Trots att personen hade symtom, en anhörig som insjuknat i covid-19, och hade varit i ett riskområde, så tilläts personen att arbeta i tre dagar, enligt Borås tidning.
Ledningen har inte bekräftat händelsen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är ingen strategi, det är att ge upp. I annat fall skulle man precis lika gärna kunna låta mässlingen, smittkoppor eller vilken annan sjukdom som helst spridas fritt tills man får gruppimmunitet i stället för att vaccinera, som man gör idag. Det man alltså föreslår som taktik är precis det som händer om man inte gör något alls.

Med tanke på denna sjukdoms egenskaper så skulle i alla fall inte jag rekommendera den "taktiken". Det är en stor andel av sjuklingarna som kräver avancerad sjukvård. Dessa kommer inte att få någon vård eftersom antalet vårplatser är begränsad och det saknas alla former av sjukvårdsmateriel. När personalen inte har skyddsutrustning kommer de att smittas och kan sedan inte jobba på ett bra tag. Många inom vården vägrar snart att jobba om situationen inte löses. Det innebär i praktiken att alla som blir svårt sjuka kommer att dö.

Sedan är frågan om man verkligen kommer att bli immun. Det finns mycket som tyder på att så inte är fallet. En relativt stor del av friskskrivna i Kina har återinsjuknat och det verkar väldigt svårt att bli av med viruset helt och då faller ju hela finessen med gruppimmunitet. Det är nog bland annat därför som många länder liksom WHO nu väljer den andra vägen. Att med alla medel få stopp på spridningen.

Kommer bli svårt att följa dina råd då vaccination inte är ett alternativ.

Om en stor del av de friskförklarade i Kina är sjuka igen så borde det rimligtvis ses i antalet aktiva fall? Eller har du någon annan vettig källa på att "en stor del återinsjuknar"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Men det är inte realistiskt att alla stannar hemma. Ska alla samhällsfunktioner stänga ner. Ska hela Sverige stänga ner och exakt alla sitta hemma i tre veckor?

Jag tror nog att vi får rida ut det här. Majoriteten som smittas får milda sjukdomssymptom.

Vi får givetvis försöka att inte smitta Agda och Gustaf, 90 år med underliggande sjukdomar.

Du har säkert en väldigt betydelsefullt position och är en stöttepelare i samhället men det gäller knappast dina barn (än). Så när du smittar dem med din ”lilla hosta” så ökar risken för att den förs vidare till deras lärare, som i sin tur ...

Vad kan vara fel med att som privatperson åtminstone försöka bryta smittspridningen?

Om det bara hade handlat om multisjuka 90-åringar så hade givetvis inte världen kastats ut i en kris. Så trött på denna floskel. En majoritet får mildra OCH medelsvåra symptom men runt 2 miljoner människor bara här i Sverige riskerar att bli väldigt dåliga. Många kommer att dö i förtid, kanske på ett onödigt plågsamt sätt.

Jag får intrycket att folk helt enkelt tycker det vore för trist att stanna hemma några veckor. För f-n, ungarna kanske börjar klättra på väggarna! För f-n, jag bara måste gå till gymmet annars blir jag f-n helt knäckt!
Citera
2020-03-15, 09:25
Bannlyst
Kolla in här i Geirgien och Azerbadjan har tagpersonal bättre skyddsutrustning än svenska sjukhus

https://www.youtube.com/watch?v=C5TNecidRD0
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Någonting är jävligt fel därborta. Dels med den plötsliga nedgången av fall, och dels bristen på information...
Nu har de börjat rapportera fall som "importfall".
Javisst, men jag har sett så mycket därifrån ..tror de ligger miljontals döda i alla hus, om de nu inte bränt ner dessa till grunden. Man gör väl allt för att ta kål på smittade nu.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Sjukt att Sverige medvetet låter hundratals dö, kanske t o m tusentals.

Regering och myndigheter ser detta som viltvård. De gör bedömningen att beståndet måste skötas på detta sätt. Skattebetalare kommer hälsomässigt klara coronautrbrottet tämligen väl. Det är gamlingarna som "skjuts av".
Citera
Medlem
Jag finner det oomtvistbart att FHM har tappat greppet,och famlar helt i mörkret.
Regeringen har ingen susning de heller.
Jag tror inte på någon sorts flockimmunitet.Detta är ett beslut som kommer att leda till att hundratusentals riskerar att dö i onödan.
Det som rimligen kan fungera vet vi från Kina med flera.

Det handlar om isolering i extremt hög utsträckning under en längre period.

Sverige gör närmast tvärtom,och detta kommer vi att få betala med död och elände.

Löfven och de övriga clownerna i regeringen är ytterst ansvariga.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
40-80% beroende på hur snabbt det går. Man försöker få det att stanna på 40% skulle jag tro.

Man kan få flockimmunitet även på lägre procentsatser, men då måste man handplocka filka som är immuna.

Finns det några belägg för att flockimunitet faktiskt fungerar på detta virus eller är det bara värsta chansningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in