2020-03-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Och vad hade det skadat att nationellt införa samma restriktioner då? Om inget folk är ute så drar ju inte verksamheterna in några pengar i vilket fall.
Dessutom hade det lugnat folket och visat att regeringen agerar, tvärtom nu så bara sköljer det över med inlägg på FB där vanliga svenssons frågar varför regeringen inte verkar bry sig om befolkningen, folk får panik och inser de måste agera på egen hand och bunkra på sig varor för någon hjälp är inte att vänta om skiten släpps lös på allvar.

Frågan är väl snarare vad det hade hjälpt? Jag tror det vore ett slag i luften. Som sagt, restaurangerna är redan tomma.

Jag har inte Facebook (eller menar du kanske Flashback?) så jag vet inte hur det låter där exakt, men jag kan tänka mig.
Däremot pratar jag med nästan alla jag möter om coronan och jag upplever inte att någon allmän panik råder i samhället. De flesta verkar acceptera den rådande situationen och vara medvetna om att många, många fler kommer smittas, men är ändå lugna.
Man kan skoja och prata om annat än corona med de flesta.
Och de som nu skriker att regeringen gör för lite var sannolikt missnöjda med dem tidigare också.
Folk gnuggar händerna men låtsats vara arga. Snart ska huvuden rulla. Först Tegnell, sedan Löfven. Äntligen!
Typ.

Men absolut, det finns ju även de som bunkrar toapapper.
Själv skulle jag klara mig en livstid utan toapapper.
Citera
2020-03-15, 14:22
Medlem
Många länder köper upp eller ökar på tillverkning av respiratorer. Tyskland har beställt 10 000 och Italien 5 000. Storbritannien har sagt åt sina tillverkare att öka på produktionen. Dödstalen i Italen lär gå ner mycket om dom kan få dom levererande snart.

Har vårt land möjlighet att tillverka eller är order lagda?

European countries search for ventilators as virus cases surge
https://www.ft.com/content/5a2ffc78-6550-11ea-b3f3-fe4680ea68b5

Trist att se diagramet där för IV och antalet platser vi har, bara Portugal är sämre i Europa.

Germany, Italy rush to buy life-saving ventilators as manufacturers warn of shortages
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-draegerwerk-ventil/germany-italy-rush-to-buy-life-saving-ventilators-as-manufacturers-warn-of-shortages-idUSKBN210362
UK wants more ventilators, hospital beds as coronavirus spreads
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-britain-legislatio/uk-wants-more-ventilators-hospital-beds-as-coronavirus-spreads-idUSKBN2103HG
Citera
Medlem
Nicke08s avatar
Ursprungligen postat av Slacker-
15% av de som dött i smittan i Iran är under 40 år.

50% av smittade som behöver intensivvård i Nederländerna och Frankrike är under 50 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ge mig en trovärdig källa på det.

Jag har sökt, sökt, och åter sökt men ej funnit några sådana siffror någonstans.
Youtube:
Sök på Italy corona doctor. Finns flera klipp där läkare intervjuas om situationen.
Majoriteten på intensiven är män 50+.
En stor del är män 40+.
Avgör själv hur trovärdiga dessa är.
Citera
Medlem
Nu gick vi över 6000 döda

Deaths:
6,065

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Det där låter ju sjukt allvarligt. Då alltså omkring 10% som kräver intensivvård och 91 har dött. Usch.

Såg nu källa från New York Times. Verkar väldigt allvarligt och underligt varför man hela tiden hör från alla håll att viruset bara är allvarligt för äldre och multisjuka.

Det har man aldrig påstått. ÄLDRE personer OCH personer med underliggande sjukdomar/komplikationer.
Citera
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
1029 fall i Sverige just nu.

https://c19.se/

den visar väl bara bekräftade genom testning?

tippar på att runt 3000-4000 är smittade i början på veckan
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Man smittspårar ju inte längre så det finns säkert smittade som inte söket vård.
Va visst är de så, men tex Dalarna är ett stor län som nästan har lika många stockholmare på besök som invånare (typ). Tycker det är märkligt att fler inte smittas där. Folk åker skidor och har massor av stugor osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Covid-19 ger ingen immunitet. Finns ingen vetenskapligt som tyder på att covid-19 ger immunitet.

Svenska så kallade experter som uttalade sig om immunitet i så tidigt skede bör får testa viruset på sig själva först i så fall men nej, de jobbar hemifrån och skickar inte sina egna barn och barnbarn till skolor och förskolor.

Det stämmer inte att vi inte utvecklar immunitet mot viruset. De små mutationer som sker kontinuerligt under virusets spridningsförlopp är inte stora nog för att de antikroppar vi utvecklar i samband med infektion inte ska reagera när de muterade partiklarna introduceras i kroppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
han måste ju kört sin data i någon form av analysverktyg där man kan simulera olika scenarion, gissar jag det kanske inte alls är så avancerat?
Skulle vara intressant att veta hur han kommer fram till sina slutsatser.

Ja självklart. Tegnells största problem verkar vara brist på pedagogik. Vore bra om han kunde förklara exempelvis det där.
Citera
Medlem
Stäng Skolorna I Stockholm Och Göteborg.
Citera
2020-03-15, 14:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det står i den artikeln att det även är "yngre" som ligger i ICU för vanlig influensa och att äldre i stor utsträckning tackar nej till intensivvård.

Ja, men det står inte [som påstods] att hälften av de som nu intensivvårdas är under 50.
Citera
2020-03-15, 14:23
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Va visst är de så, men tex Dalarna är ett stor län som nästan har lika många stockholmare på besök som invånare (typ). Tycker det är märkligt att fler inte smittas där. Folk åker skidor och har massor av stugor osv.

Oavsett vad folk säger har inte smittan tagit fart ens i Stockholm i någon stötre utsträckning än. Om några veckor lär det se annorlunda ut. Jag bor i en stad med många Stockholmspendlare och änsålänge få fall här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in