2020-03-15, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Och att man kysser varandra ständigt. Och att alla röker.
Och att landet drivs av myndigheter som är lika ineffektiva atr de låter maffia vara etablerad på flera ställen, låter regering vara korrumperad, låter motorvägsbroar rasa ihop osv osv.

Italienska staten är på många sätt korrupt och ineffektiv. Och då ska man komma ihåg att norra Italien är den mer välskötta välfungerande delen av landet. Det blir sannolikt inte bättre när smittan befäster sig mer och mer söderut.

Men just sjukvård har varit ett undantag då det varit ett område där Italien rankats väldigt högt. År 2000 rankades Italien som världens näst bästa sjukvård enligt WHO.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Wet markets är förbjudet sedan tidigare. Det är horeriet Macao också. Det finns massor av förbud i Kina men systemet ser mellan fingrarna tills något går fel.

Kineserna tror att färskt kött är nyttigt så djuren måste slaktas på plats eller tas hem levande. Detta från en tid då kineserna saknade kylskåp. Kineserna är extremt traditionella.

Förbud infördes efter SARS men det släppte man på. Tror inte Kinesiska staten kommer släppa lika lätt på förbudet denna gång.

Traditionella helt klart. Kinesmedicin är hokuspokus från medeltiden, men de flesta använder den. Ju mer utrotningshotade råvaror desto bättre. Störd kultur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Inte ännu har barn dött.

Vem ska ta hand om barnen när deras föräldrar är sjuka? Vem ska leda lektionerna när deras lärare är sjuka? Vem ska hålla förskolan öppen när personalen är sjuk? Vi har en pandemi, har inte du fattat det?

Din sista mening förstår jag inte, du verkar ha snubblat på grammatiken.
Menar du ”undvika att för många i riskgrupperna är sjuka samtidigt”?
Eller menar du ”undvika att för många i riskgrupperna inte är sjuka samtidigt”.
Det är en mycket stor skillnad i innebörden på dessa två meningar, och den andra varianten är ju vidrig: att helst ska så många som möjligt ur riskgrupperna vara sjuka samtidigt. Det innebär isf en otroligt stor påfrestning för sjukvården och för de sjuka, och riktigt så hemsk kan du väl ändå inte vara..?

I vilket fall så kommer barnen att bära på smittan med allt vad det innebär.
Så det innebär med automatik att möjligheten är stor att många i riskgrupperna blir smittade, och jag är som sagt osäker - och det inte bara pga den grammatiska otydligheten - på vilket som är ditt drömscenario ...

Klockan är halvfyra och jag skriver på min mobil. Det finns ingen som helst anledning till att tro att något barn ska dö. Det där fler av vanliga obetydliga sjukdomar.

Vi har pandemi. Vet du vad det innebär? Smittan är lös i samhället. Vi har begränsad möjlighet att kontrollera det. Det vi kan göra är att försöka se till att de grupper som faktiskt dör blir mindre utsatta av smittan. Då ska inte farföräldrar hålla på och passa ungarna. Inser du också hur lång tid vi pratar om. Vi stänger liksom inte skolan i en månad för att öppna den när spridningen är ännu större.

Självklar menar jag att vi inte vill ha för många i riskgrupperna sjuka samtidigt.

Om föräldrarna blir sjuka handlar det om ett par veckor på sin höjd där farföräldrar eller motsvarande måste rycka in. Att stänga skolan handlar om flera månader där någon måste ställa upp.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Tror barn träffar sina mor och farföräldrar regelbundet i Sverige med.

Jo, men i italien ofta var och varannan dag.
Det är vanligt att de som flyttar hemifrån skaffar bostad nära föräldrarna just för att få hjälp med barnen av dom
Citera
2020-03-15, 03:37
Medlem
Citat:
Tror barn träffar sina mor och farföräldrar regelbundet i Sverige med.

De bor oftast inte under samma tak i Sverige. Ibland inte ens i samma stad.
Citera
2020-03-15, 03:37
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Det är sant, det är ingen säkerhet & nej jag har inte hört om någon som har utvecklat immunitet mot HIV efter att ha blivit smittad. Jag är ingen expert på HIV men såsom jag har förstått det så fungerar HIV genom att angripa immunförsvaret i sig självt & därmed 'tillåter sig själv att invadera' & jag skulle gissa på att det har någonting med det hela att göra.

Poängen jag försökte få fram var att immunitet i den form som jag beskrev det existerar, annars så hade vaccinationer inte existerat överhuvudtaget & givet hur SARS/Covid-19 angriper kroppen & det faktum att folk har blivit friskförklarade så anser jag (dock medger jag att jag inte är någon expert) det rimligt att immunitet bör uppstå även här. Undantaget är ju uppenbarligen diverse mutationer som kan komma att uppstå men då är det ju också en de facto 'ny organism' som man utsätts för, vilket skulle kunna ligga till grund för de rapporter som poppar om gällande återinfektion. Alternativt att det är någonting helt annat som dom har smittats av som har liknande symptom, exempelvis influensa.
Är man som"friskförklarad virusfri?
Citera
2020-03-15, 03:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Ett mycket märkligt svar.
UD avråder från onödiga resor på grund av den stora smittorisken.
Anders Tegnell svara att reserestriktioner inte är någon adekvat åtgärd att det finns så mycket internspridning i de flesta länder i Europa.
Tegnell och UD är således eniga om den stora smittorisken utomlands men ändå tycker Tegnell att det inte gör någon skillnad om man ändå reser.

UD:s avrådan har mer att göra med att man kan bli fast utomlands, satt i karantän, stängda hotell, stängda affärer mm.

Ladda gärna ner appen UD-resklar så kommer du att upptäcka att alla länder, snabbt, inför en massa restriktioner och i många fall "släcks ner"
Citera
2020-03-15, 03:38
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Italienska staten är på många sätt korrupt och ineffektiv. Och då ska man komma ihåg att norra Italien är den mer välskötta välfungerande delen av landet. Det blir sannolikt inte bättre när smittan befäster sig mer och mer söderut.

Men just sjukvård har varit ett undantag då det varit ett område där Italien rankats väldigt högt. År 2000 rankades Italien som världens näst bästa sjukvård enligt WHO.

Världens "bästa" sjukvård som lät viruset vandra runt en månad och spridas ohämmat innan man ens tänkte tanken att det inte berodde på vanlig influensa. Trots 18 000 kineser som bor i Milano.
Citera
2020-03-15, 03:39
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Först hävdades det att en bebis dött i UK. Det stämde inte. Det var ett nyfött barn som smittats, men levde.
Var det morsan som dog?
Citera
2020-03-15, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kanske det, men barn träffar sina mor- och farföräldrar, om inte annat gör deras föräldrar det.
Och det har väl ännu inte blivit så illa i Sverige att barn aldrig stött på en 60+ i verkligheten..?

Givetvis träffar svenska barnbarn sina mor- och farföräldrar ibland. Men inte i samma utsträckning. Italien är mer likt MENA-länderna där man ibland bor tre generationer under samma tak, och om man bor i olika bostäder försöker man se till att få en lägenhet i samma bostadshus, eller grannhuset. Svenska barnbarn bor många gånger inte ens i samma stad som sina mor- och farföräldrar. Än mindre på promenadavstånd.

Att sätta sina gamla på ålderdomshem är heller inte lika vanligt i Italien.
Citera
2020-03-15, 03:40
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Det är ingen garanti och du får ingen livslång immunitet. Dessutom ska du ta vaccinet i förebyggande syfte. Vissa ur riskgrupperna avråds från att ta vaccin. Jag är en av dem. Avråddes att inte ta årets influensa vaccin pga lågt immun.
Det stämmer, det är ingen garanti (ingenting är en garanti här i livet) & immuniteten beror så vitt jag har förstått det på, i huvudsak, om viruset/bakterien har muterat till en annan form, exempelvis influensa som likt Covid-19 är ett RNA-virus som har jämförelsevis lätt för sig att mutera, vilket är varför nya former av influensa vaccin utvecklas jämnt & ständigt.

Om du har sedan tidigare har nedsatt immunförsvar så förstår jag helt och hållet din skepsis gentemot vaccination.
Citera
2020-03-15, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Får jag låna?behöver skyddsutrustning som bara finns på ocker tradera.
Nej men företag kan få låna, vad jag förstår.

Samtidigt är det väl knappast svårt att få låna som privatperson, ännu.

Jag får en väldans massa reklam från banker och kreditinstitut om att få låna 500.000 . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in