Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Inte ännu har barn dött.
Vem ska ta hand om barnen när deras föräldrar är sjuka? Vem ska leda lektionerna när deras lärare är sjuka? Vem ska hålla förskolan öppen när personalen är sjuk? Vi har en pandemi, har inte
du fattat det?
Din sista mening förstår jag inte, du verkar ha snubblat på grammatiken.
Menar du ”undvika att för många i riskgrupperna är sjuka samtidigt”?
Eller menar du ”undvika att för många i riskgrupperna inte är sjuka samtidigt”.
Det är en mycket stor skillnad i innebörden på dessa två meningar, och den andra varianten är ju vidrig: att helst ska så många som möjligt ur riskgrupperna vara sjuka samtidigt. Det innebär isf en otroligt stor påfrestning för sjukvården och för de sjuka, och riktigt så hemsk kan du väl ändå inte vara..?
I vilket fall så kommer barnen att bära på smittan med allt vad det innebär.
Så det innebär med automatik att möjligheten är stor att många i riskgrupperna blir smittade, och jag är som sagt osäker - och det inte bara pga den grammatiska otydligheten - på vilket som är ditt drömscenario ...

Klockan är halvfyra och jag skriver på min mobil. Det finns ingen som helst anledning till att tro att något barn ska dö. Det där fler av vanliga obetydliga sjukdomar.
Vi har pandemi. Vet
du vad det innebär? Smittan är lös i samhället. Vi har begränsad möjlighet att kontrollera det. Det vi kan göra är att försöka se till att de grupper som faktiskt dör blir mindre utsatta av smittan. Då ska inte farföräldrar hålla på och passa ungarna. Inser du också hur lång tid vi pratar om. Vi stänger liksom inte skolan i en månad för att öppna den när spridningen är ännu större.
Självklar menar jag att vi inte vill ha för många i riskgrupperna sjuka samtidigt.
Om föräldrarna blir sjuka handlar det om ett par veckor på sin höjd där farföräldrar eller motsvarande måste rycka in. Att stänga skolan handlar om flera månader där någon måste ställa upp.