2020-03-14, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Minns den. Kan du inte fota och lägga upp här?

Det var även TV-reklam över julhelgen från MSB "om krisen kommer".

Märkligt sammanträffande!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
I praktiken blir det militären i norge, de har inget ådalenkomplex i norge och sivilförsvaret behövs till andra uppgifter.

Så du menar att det som stod där var fel alltså?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Men snälla, "en kinesisk studie"? Och vem fan är John Campbell lol. Ursäkta, men det är verkligen inget jag kommer ta som en tillförlitlig källa även om det så är i all välmening.

Dr John Campbell har gjort analyser av det här viruset sedan flera månader tillbaka och han har gått djupare in på det hela än de flesta andra. Situationen utvecklar sig även precis som han har förutsett långt innan WHO m.m. ens tog det här på allvar.

Du kanske borde gå igenom hans material själv innan du så snabbt förkastar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men varför kallar du dem du symboliska om du tror de har verkan...? Jeez liksom.
Nej, jag är rätt säker på att det har noll inverkan då de redan har inhemsk spridning, det bara slösar militära och andra resurser som kan användas till annat. Dessutom kommer nästan ingen resa ändå närmsta tiden, varken till Norge, Sverige eller Danmark, oavsett stängd gräns eller ej.
Och det är långt ifrån varenda land som stängt gränserna.

Jag vet inte om Aylward säger något om att stänga gränser när du redan har samhällsspridning, men jag vet att WHO, CDC m fl säger att det inte har någon effekt. Liksom danska motsvarigheten till FHM säger att det inte var på deras inrådan utan ett politiskt beslut i Danmark.

Du är en usel debattör, för det första var det du som sa att det var symboliska åtgärder var på jag ironiskt ifrågasatte varför Sverige inte satt in de samman om de var symboliska.

Ja och resterande av ditt inlägg säger att du varken har koll på matematik eller virus.
Och ja när alla andra länder stängt sina gränser så spelar det ju noll roll om Sverige har sin öppen, men det beror ju definitivt inte på att Sverige agerar korrekt och det fattar vem som helst som historiskt tittar på detta.

Säger återigen eftersom det inte sjunker in, vad är det du inte förstår om du tittar på Italien tex?
Är det enbart det faktum att det är mestadels äldre som dör nu? Är du en jävla bödel som avgör när folk levt tillräckligt? Vem har gett dig den rätten?

Eller är det viktiga hur dina förbannade aktier går på börsen? Gläds av att du vuxit upp i ett samhälle som få i världen varit förunnade i stället otacksamma jävel.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Låt mig säga så här: Det vore ju något bättre att man såg lite handlingskraft, än att "man ser tecken på att andra aktörer runt dem jobbar febrilt".

Lite komiskt, men just my take on it.

Jag skiter fullständigt i politiker som försöker visa sk. "handlingskraft". Det enda jag bryr mig om är att vi i Sverige lyckas bromsa smittspridningen så mycket som möjligt och skydda riskgrupperna, så att inte sjukvården kollapsar pga för många svårt sjuka under en kort tidsperiod.

Vad norska politiker och danska politiker gör, typ att stänga gränser, (i det danska fallet emot sundhetsstyrelsens rekommendationer) kan dock ibland ge en liten positiv effekt. Jag var t. ex bekymmrad över gränshandeln med Norge, givet att det landet har flest smittade per miljoner invånare, slaget endast av Island och Italien Nu löste norrmännen det lilla problem åt oss. Men deras stängning av gränsen kommer inte att lösa deras smittspridningsproblem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Relaterat till mitt tidigare inlägg (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19) i tråden idag gällande varför Sverige, Uk, Holland har valt att ignoerare WHOs rekommendationer att stänga sina gränser, skolor, införa karantän och social distansering.

Jag skrev som sagt att det finns alltså två teorier varför den svenska regeringen valt att gå den väg de valt och bägge alternativ är fruktansvärda.

1) "Herd-immunity" det vill säga låta hela den svenska befolkningen drabbas av viruset och de som överlever utvecklar resistens och blir immuna.
Premiärminister Boris Johnson tal igår var i stort exakt n kopia av Tegnell och jag är därav gelt övertygad att de valt att gå samma väg..

Nei, nei, nei. Herd immunity er ikke noe nytt. Det er ingen strategi. Alle land i Europa og i vesten har som strategi å utsette smittespredningen og "flatten the curve".

At BJ presenterer Herd Immunity som en strategi er PR spin.

Herd immunity er (forhåpentligvis) resultatet av en ferdigblåst epidemi. Så vil det sannsynligvis bli endemisk etterpå, men det vet vi ikke.

Å presentere dette som en strategi som skiller seg fra Norge, Danmark, Italia osv er løgn og bedrag.

Forskjellen på Sverige og UK og andre land er at vi tar tiltak nå for å unngå en kollaps i helsevesenet i den første bølgen. Det er en løsning på kort sikt. Hvordan dette skal løses på lang sikt er ennå ikke klart. Men vi trenger å kjøpe oss tid og vi trenger å unngå en kollaps i helsevesenet.

Hvis Sverige og UK kjører på som vanlig kommer det åpenbart til å bli mangel på intensivvårdplatser; det kommer dere ikke til å akseptere og dermed kommer dere panisk til å gå inn i lock down akkurat som i Wuhan og i Nord-Italia. Siden viruset vokser eksponentielt, kommer denne paniske fasen til å vare lenger og koste mer.

Det er det vi andre forsøker å unngå ved å gjøre tiltak allerede nå.

Men dere kommer nok til å følge etter i uken som kommer.
Citera
2020-03-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Italien är väl närmast och de var inte lika drastiska. Verkar ha tagit i för lite.

https://www.friatider.se/3497-nya-smittade-i-italien-idag
Det vad det jag misstänkte, så vi har total karantän att vänta som nästa steg, hm, vi ligger ett par steg efter Kina hela tiden, detta ser inte bra ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Italien är väl närmast och de var inte lika drastiska. Verkar ha tagit i för lite.

https://www.friatider.se/3497-nya-smittade-i-italien-idag

Hur i helvete menar du att det skulle ha hunnit bli någon effekt av det än? Inkubationstid på minst 5 dagar, och sen ytterligare 10-15 dagar innan man besöker sjukhus...
Citera
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Anders Tegnell är helt underbar. Nu kritiserar han UD's avrådan att resa till alla andra länder:

Expressen pratade på lördagskvällen med Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, med anledning av UD:s avrådan att göra några utlandsresor.
– Reserestriktioner är ingen adekvat åtgärd längre. De flesta länder i Europa har så pass mycket internspridning redan.
Är det ett slag i luften?
– Resor till något land i Europa skulle inte göra någon skillnad.

Så det är inget bra det heller... Misstänker starkt att han är kritisk för att det inte var han som kom på iden.
Ett mycket märkligt svar.
UD avråder från onödiga resor på grund av den stora smittorisken.
Anders Tegnell svara att reserestriktioner inte är någon adekvat åtgärd att det finns så mycket internspridning i de flesta länder i Europa.
Tegnell och UD är således eniga om den stora smittorisken utomlands men ändå tycker Tegnell att det inte gör någon skillnad om man ändå reser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Läs smittskyddslagen, särskilt kap 4-5 för åtgärder https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
Klassad som samhällsfarlig smitta

http://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
Citera
2020-03-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
FN tycker att vi ska förklara krig mot Covid-19, så det borde ju gå att lösa om någon vågade fatta beslut...

https://tbsnews.net/international/coronavirus-chronicle/un-chief-urges-declaring-war-covid-19-56092

Men smittskyddslagen (2004:168) ger redan ganska stora befogenheter till beslut - till smittskyddsläkare.
Citera
2020-03-14, 22:22
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Några få länder går emot strömmen och tillåter smittspridningen att fortsätta med full kraft:

Sverige: tyst från regering och folkhälsomyndigheten hela helgen.

Tyskland: förbundskansler Merkel sa att 70% av tyska folket förväntas insjukna. Ändå görs ingenting, förutom att självständiga delstater stänger skolorna och inför restriktioner. Tyska folket rasar på sociala medier.

Holland: ungefär som Sverige, Holland är känt för att vara PK på ett sätt ungefär som Sverige.

Storbritannien: Premiärminister Jonson kör en linje med "mass immunity", dvs att det inte är någon ide att kämpa emot. Alla kommer att bli smittade ändå, och då blir alla immuna.

Förutom dessa 4 länder har jag inte hittat några som inte förordar lockdown och att hindra sociala möten mm.

Då inget vaccin finns på horisonten så är det inget mer att göra..Sverige borde se till att andelen sjukhusplatser med andningshjälp utökas 10-falt.. Att begränsa smittan går inte och detta har regeringen och FHM insett redan för länge sedan..

De har medvetet levererat lögner så att befolkningen skulle smittas ned..Man hoppas nu enbart på att andelen dödsfall inte blir för hög..ev kommer många dödsfall att gömmas undan enligt gamla hederliga Svenska traditioner.. Som när vi brände upp Samer eller rasforskade.. Kastrerade Zigenare och tattare och liknande.. Sosse regeringen är bra på sådant och har lång erfarenhet om man ser till historien..Även samarnetet med Hitler och Himlers semestrar i Sverige tysades ned och förringades ända in till dags datumm..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in